torv som botten material?
vad säger ni? kan man ha det? alltså sådan torv som man använder till hästar.. spån dammar lite för mkt för mig som har lite känsliga luftvägar & jag tänker att det kanske kunde vara bättre för små marsvins fötter med torv än t.ex toa-lätt? någon som provat?
Inte provat men väl skött hästar som gått på torv. Fördelen är att det suger upp väldigt bra, men det dammar som tusan och lägger sig som ett dammlager över väggar och.. ja överallt. Marsvin borde bli utomordentligt smutsiga av att gå på torv…
Jag tycker det skulle bli litte väl mörkt i buren med torv, då är väldigt märkt i stallar där det ligger torv i boxarna. Litte dystert
. men det finns väl litte grövre sponer som inte dammar?
rätta mig om jag har fel
usch dammar torv så mkt? jag som har hört att det är bra för hästar med andningsproblem.. det kan ju inte stämma då?
Vi brukade sopa väggarna då och då, då det låg ett brunt dammlager i alla skrymslen…
Jag vet inte så mycket om andningsproblem hos häst, men ifall det irriterar luftvägarna eller inte borde ju kunna ha att göra med storleken på partiklarna, lukt m.m.
Så torvbalar till hästar skiljer sej mycket från torv man har till växter, eller är det helt olika saker kanske? För den torv man har till växter dammar ju inget..
Håller man den fuktig (som till växter) är det inga problem med damm, men när den är torr dammar det. Vi brukade vattna ridhuset.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det dammade sällan så att man nös eller så. Inte som spåndamm på det sättet. Däremot hade man som ett lager av torv på sig efter en dag i stallet. Överallt! Man snöt ut torv dagen därpå… :p
hmm… men om det inte är farligt så kan man ju testa en bal ;) så kan jag ju återkomma med resultatet sen, & visa bild på min lilla dalmation hona om hon kanske blivit helbrun på köpet *s* tänkte lite på att man kanske kunde fukta torven liiite när man bytar i buren så att det inte dammar då, men det kanske bara resulterar i ännu skitigare grisar *s*
Nä, farligt är det ju inte iaf. :)
Kan tillägga att min häst har torv, och med bra belysning är det jäkligt ljust iaf, men ja.. det dammar faktiskt rätt mycket, men inte så JÄTTE! Men att ha i en lägenhet skulle jag ju aldrig vilja..
Till marsvin skulle jag inte rekommendera att ha torv då det dammar mycket, som de andra har skrivit. Dessutom blir nog marsvinen väldigt smutsiga av det och det är nog inte så mysigt att ligga i och grönsakerna kommer ju bli helt "torviga"… Så det är inte att rekommendera. Men kan du inte ha spån varför inte ha fleecefiltar? Och små "lådor" med toa-lätt där de kan kissa?Det finns det vissa som har vet jag. Det blir ju en del tvättande men men.. ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus