Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 950 ggr
marsisen
0

tappar päls & torr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Polly har tappat lite päls vid bakbenet, inte så mycket men lite, det är väldigt torrt där.

vet ni vad det kan vara?

animal power <3

EvaLuna
1

KAN

bero på äggstockscystor. Har hon det? Är det likadant på andra sidan? Om ho kliar sej mycke är de troligen någon ohyra…

marsisen
0

#1 Hon är lite rund om rumpan, men vet inte om det är äggstocksystor. Åra har det, men det är väll knappast smittsamt?:/ Nej, det är inget på andra sidan.

Hon kliar sig, men inte ovanligt mycket. Vad kan Ohyra bero på? Vi har aldrig haft det förut, men vi har precis fått en ny bur, nytt marsvin, nya hus osv, kan det komma därifrån om det skulle kunna vara Ohyra?

animal power <3

EvaLuna
0

Jag är jättedålig på Ohyra men troligast är nog att de nya marsvinet har smittat (ner cystor smittar inte  :-)). Vissa sjukdomar kan marsvin vara bärare av jättelänge utan att den bryter ut, sen plötsligt…. Tror att det är Ringorm som skulle kunna va orsaken hos Polly men de är eg bättre om nån som vet mer uttalar sej…

marsisen
0

#3 Ringorm har vi nyligen haft från ett marsvin från djuraffär, som tyvärr gick bort:( Men tycker inte det liknar Ringorm, men tack för svar ändå:)

animal power <3

emmaaslund
0

Sellnick? Eller vanligt mjäll som kliar, kanske?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

marsisen
0

#5 Kan vara, men eftersom det är så lite är det svårt att se:/

animal power <3

Emblems
0

Ohyra kan komma lite hur det vill. Men eftersom ni nyss har gjort så många förändringar och att ett nytt marsvin är ett av det så är det så gott som garanterat Ohyra. Mina två grabbar fick det för en månad sen. Jag testade att köpa Fungoral schampo och Pevaryl puder i hopp om att det var nån sorts mjällsvamp, men det var bara pengar i sjön. Det blev till slut ett veterinärbesök. 490 kr kostade det vilket jag tycker helt klart var värt det. Skönt att få en riktig utredning. Veterinären skrev ut Stronghold som droppas i nacken på marsvinen och redan inom en vecka var huden fin och ny päls påväg att växa fram. Så jag rekommenderar helt klart ett veterinärbesök. Helt klart värt det :)

marsisen
0

Tack:) Då får hon följa med Åra

animal power <3