Sneda tänder
Bara fila dom lite rakare :-) Går jätte fort (om marsvinet jobbar med en och inte emot en)!
Gör som #1 säger och testa att fila tänderna raka (med en sandpappersfil för naglar).
Om de blir sneda igen så hade jag nog åkt till veterinären för att kolla upp mitt marsvins kindtänder. Det känns som om han kanske bara tuggar åt ett håll.
Hur ser det ut när han tuggar?
ok ska gora det imorgon nar mamma kommer hem
Tack for svaren

Grejen är ju att tänder inte blir sneda utan anledning. Det kanske är en god idé att redan nu börja fundera över vilken kompetens veterinärerna i närområdet har på marsvinständer.
Envishet och drömmar
Jag tycker inte du borde fila dom själv!!:O
Absolut inte sånt måste man till veterinären med.
Men alla har sina åsikter och det är du som bestämmer.
jag skullle aldrig våga göra det.
Det som är bra med att du inte tar stackaren till vet, och göre själv är nog att du inte betalar.
men om det går snettdå?
Då kanske marsvinet slutar äta och vilar i frid :(
Så =? Bättre att betala och få det bar gjort en att göra det själv och riskera marsvinet." :P
\\ Alla har sina tankar dettta är mina. <3
Oj läste att du typ redan gjort det ?. P GIck det bra?
#6 nej jag har inte gjort det än

Jag har filat mina marsvins tänder själv utan problem. Ta som #2 säger sandpappersfil för naglar som är lite mjukare så är det inga problem :)
Mvh Alexandra
Det är absolut värt att fundera på varför hans tänder ser ut som de gör. Kan han ha ont på ena sidan i munnen så han tuggar snett/ojämnt? Äter han tillräckligt mycket hö?
Tills vidare tycker jag du kan fila ner dem själv med en sandpappersfil. De ska inte bli kortare utan bara jämna. Skulle de växa ut likadant igen bör du ta honom till veterinär.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Han nöter helt klart tänderna på fel sätt. Jag håller med #9. :)
Vill tillägga till de andras råd om att fila ner tänderna och leta efter anledningen till att dom är sneda: håll koll så att han får i sig mat som han ska och inte börjar gå ner i vikt. Marsvin som inte äter ordentligt måste omedelbart börja stödmatas eftersom dom snabbt blir väldigt dåliga om dom slutar äta.
Hanna

Min hane hade pracis samma tänder, som din. Har börjat ätta dåligt.
Åkte till vet. förra veckan med tanken att dem skulle bara slippa fram tänder. Tyvärr som många här har sgt , så är det orsaken att dem har problem med kindtänder. Så det blir narkos och veterinären fick slippa både kind och fram tänder. Nu är det bra men som hon har sagt att problemet kan återkomma .
Pappa akte in med Kalle till veterinaren idag nar jag var i skolan. Det var fel pa hans kindtander sa dom skulle fixa dom. Vi ska hamta han kl. 1:30 :)
Nu har vi hamtat honom. Han mar bra. vi maste stdmata han i borjan och sa ska han fa antibiotika

Nyfiken , vad fick ni betala för det, var det nersövning med?
Jag fick betala 2000kr ?
Det kosta 72 euro och 5 cent (bor i Holland) Han belv nersovd.
#16 Vad skönt att han fått ordning på sina tänder och att allt gått bra! 
Bra att du upptäckte det också!
Skönt att det gick bra för honom : )
#16 Hur är veterinärer överlag utomlands? Finns det ens marsvin i Holland höll jag på att säga men klart det finns men är veterinärer kunniga inom marsvin och hela den bunten? :-)
//Emma
#19 Jag tycker veterinaren vi gar till ar jatte bra. Vi har varit dar 3 ganger och dom verkar ju kunna rattt sa mycket om marsvin
#20 Måste kännas skönt som marsvinsägare att känna att ens veterinär är kunnig :-)
//Emma
Man ska inte göra de hemma. Då man bara filar framtänderna och de oftast är bakgrunderna som är sneda som gör att framtänderna blir sedana. Det behövs göras med speciella verktyg. Om man filar de hemma är det svårt att få det rätt och kan orsaka skada istället för nytta. Om marsvinet äter , rör sig som vanligt inte verkar ha smärta kan man avvakta. Genom att ge dem fiberrik och bra kost löste sig det för mitt marsvin som hade snea tänder. Men om man känner oro ska man absolut kontakta vetrinären. Det gjorde vi och det löste sig. Fast det beror ju på marsvin till marsvin vi hade tur då vi slapp åka till vetrinären då det hjälpte att bara skicka en bild. Men kontakta vetrinär
*kindtänderna (bakgrund)