Det är väl att marsvinet har som ett släp på rumpan med längre päls(?)
- Mvh Emma
Tänkte väl det ^^ Isf. så tänker jag kalla Sune för det ;P Han har ett snyggt släp på rumpan.
Hanna
Titta vilken söt rumpa!
Helena
#4 - Ja, visst är den ^^ Men Sune är lite känslig, han vill inte att Hanna tafsar på den, då kickar han till med bakbenen :P
Hanna
En sån söt liten rumpa ^^
- Mvh Emma
#6 - Sune tackar och bockar här borta ;P
Hanna
Semilånghår är ju halvlång päls, så som Sune har. Läste för ett tag sedan att om man parar två korthåriga som har långhårsanlag kan det bli semilånghår, eller om man parar en långhårig och en korthårig :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#9 Fast det där är väl mer en virvel? Alltså ett blandrasmarsvin? ;) Ser ut så. Söt i alla fall!
Mvh Felicia
Semilånghårig är den ju likaväl, trots att den har virvlar. Semilånghår är i allra högsta grad korsningar av olika slag.
#11 Okej, vad jag fattade det som när jag läste den artikeln på webben var att det var när man korsade någon långhårsras med korthår och så blev det korthår med släp = semilånghår. Men okej, då vet jag, vad bra! :)
Mvh Felicia
Det är bara en benämning på päls som aldrig växer sig helt lång utan bara blir halvlång.
Lite OT, men en gång korsade jag av misstag en rasren coronet och en rasren self (typ sju år sedan, så inget som jag kan belastas för idag ;)). De ungarna blev helt korthåriga. Själva långhårsanlaget är recessivt, alltså blir ungarna korthåriga. Det finns dock en massa andra anlag som hjälper till att få pälsen ännu längre och fylligare och det verkar om att när de generna finns, men inte själva långhårsanlaget, så blir pälsen halvlånghårig.
Oftast får de släp och inte sällan tofsar bakom öronen faktiskt. Ganska charmigt….

14# lillia buch han har ju Jätte lång svans i mellan åt det är såå gulligt!!

#17 Haha ;)
- Mvh Emma