Könsmogen
När blir marsvin könsmogna? Mitt är 7 veckor nu. Han kurrar och vickar på rumpan!
Marsvinhanar blir könsmogna väldigt tidigt. De kan bli könsmogna redan vid fyra veckors ålder, så din hane är garanterat könsmogen.
ett marsvin?
Helena
Ja, paronskrutten, de kan bli könsmogna vid 4 veckors ålder! Tidigt, men sant…
// Shintaida
alltså, jag menade om hon bara hade ett marsvin. Marsvin kan bli könsmogna redan vid tre veckor i enstaka fall
Helena

Som råttor då.
men jag har lät att det brukar ligga runt 24 levnads dygnet!
hos råttor?
Helena
nej marsvin!
nej, då, marsvin blir könsmogna tidigst runt 3 veckor, hanar iaf
Helena
nej jag tror inte det mina hanar blir alltid runt 24
dagars dygnet!
Va?
Vad menar du? Dom kurrar?
Helena
Marsvin brukar bli könsmogna runt 4-5 veckors ålder. Både hanar och honor. Hanar blir ofta könsmogna lite senare än honor. Men att de ska bli könsmogna runt det 24 levnadsdygnet har jag aldrig hört talas om.Och jag har ändå lång erfarenhet av marsvin och marsvinsavel. Men ser man att de börjar gå omkring och vicka på rumpan,kurra och försöka uppvakta sina systrar och kanske även mamman så är det dags att separera dem ifrån varandra. Det är inte så vanligt,men de kan lyckas att para systrarna och mamman. Bäst är att placera bebishanarna hos en vuxen hane som får,så att säga,ta över uppfostran. T ex pappan eller en annan vuxen hane.
För att svara på trådskaparens fråga. Din hane är säkerligen könsmogen. Det är därför han beter sig sådär.

Antog det. Visst bara inte när man kunde förvänta sej det.
Men..finns det inte fler sorters kurr? Tex om marsvinet trivs och tycket om att man stryker det över ryggen? Eller är det samma kurr?
Jag ser det kurret som att det är mysigt, jag har kliat marsvinet typ vid axlarna, och dom har kurrat :)
Helena
Ett dovt kurrande från mina masrvin betyder rädsla. Småpipande eller kuttrande eller vad man ska kalla det betyder kommunikation/att de mår bra :)
Sen tror jag att det kan vara lite olika, man lär sig förstå sina marsvin.
mina kurrar inte när dom är rädda, dom sitter helt tysta och rör sig inte
Helena
Ha jag ha en fraga, mina marsvins ungar börjar definivt att bli könsmogna nu men pappan har flyttat med en son sa jag har separerat mamman med dotter och tva bröder för sig. Vagar inte längre ha dom tilsammans, ok för bröderna att vara ensamm tills dom flyttar? 5 vkor gamla imorgon äter allt redan.