Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 876 ggr
_Charlie
0

Blir inga ungar

Jag tycker detta är märkligt, jag har inte varit med om svårigheter att få honor dräktiga innan. Det har alltid tagit sig inom de två första veckorna de dejtat, oftast inom de första dagarna till och med. Men på sista tiden har det blivit allt mer svårare.

Filur dejtade Edit I 10 veckor utan ungar.
Filur dejtade sedan Android I 5 veckor utan ungar.
Filur misstänktes vara steril och sattes som sällskap till Humla med tanken att blir det ungar så är det ok, annars har de sällskap av varandra. De har gått i ett stort antal veckor nu men Inga ungar.

Stripe har gått med Edit i 8,5 veckor och än ingen misstanke om ungar.

Chifu har gått med Android i 8 veckor, och där sparkas det friskt så det tog sig snabbt.

Jag förstår inte riktigt varför det verkar svårt att få ungar från Stripe, Edit och Filur…

VildaVittra
2

Är dom överviktiga/underviktiga? Får dom det dom behöver genom kosten? T.ex är höet analyserat?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

_Charlie
1

#1 Givetvis får dom det dom behöver genom kosten. De får samma foder de alltid fått och ungar har blivit till innan. ;) Ingen av dom är överviktiga eller underviktiga. Alla är fina I kropparna. Den enda som är lite åt de övre hållet I vikten är Android, och hon blev väldigt dräktig. ;)

Hade det bara varit Filur som inte kunde producera ungar hade det känts mer rimligt att han var steril, men nu börjar jag undra när Edit och Stripe gått over 8 veckor ihop utan parning. Hon kan ju blivit parad på så sent som tredje brunsten, men det har jag inte varit med om innan…

VildaVittra
5

#2 Det är inte så givetvis. Näringsinnehållet i hö skiljer sig från år till år och från fält till fält beroende på jordmån och väder. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svado
0

Hur analyserar man hö? Som vanlig svensson så är det väl inte bara att "analysera" hö? Om man köper från typ ett stall?

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

mallsan
0

När man analyserar höet så skickar man väl det till något lab där de kollar upp näringshalten osv, om jag inte minns fel?

_Charlie
3

#3 Ja det är klart att det gör, men med tanke på hur många paket hö de ätit upp under dessa månaders tid har jag mycket svårt att tro att höet skulle ha så dåligt näingsvärde att de blir infertile. Jag vet inte, jag skickar inte en tuss hö av varje paket jag köper på analys, och jag har svårt att tro att ens någon gör det.

emmaaslund
1

Jag har inget direkt svar på din fundering men jag har tidigare (och nu igen) läst om andra fall där det har varit svårt att få till dräktigheter.

Det känns ju rätt oturligt och osannolikt att alla tre skulle vara infertila. Filur kanske är det, men å andra sidan skulle han ju kunna få till det när som, det vet man ju inte. Filur och Stripe, är de intresserade av Edit? Parar de? Jag och Erika hade en hane förra våren som inte var sådär ruskigt engagerad i bebismakeriet utan ville helst mysa med honan. Vi förstod ingenting :p

I en annan tråd tipsades det om ett miljöbyte för att stimulera intresse för parning. Om du inte redan gjort det, testa att låta de motionera eller bo i ett annat rum.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

VildaVittra
0

#6 Jag menade inte på att du skulle göra det, däremot att man kan köpa färdiganalyserat av bonden, då kostar det några kronor mer per kilo. Det står i annonsen om höet är analyserat eller ej.

Vi hade en väldigt konstig sommar nu senast, det enda jag skördade var lite mynta och 1 dl svartvinbär, kan mycket väl tänka mig att bönderna hade samma problem med höet.

Sedan kan det vara tvärtom, att höet du har är för bra. Så har jag hört att det är med kossor, får de för bra mat så blir det inga kalvar.

_Charlie
0

#7 Nej, jag tycker inte att de verkar intresserade av att para någon av dom alls egentligen. Jag ser inget uppvaktande, även om jag kan höra lite kurr då och då. Jag såg inte heller Chifu uppvakta Android, men där fick han till det ändå. :)

Miljöbyte låter som en smart sak att pova, fast de har precit bytt burar till nybygge och det verkar inte ha gjort någon skillnad. De bara myser och slappar och njuter av livet. Inget parande alls. ;)

idipidi
3

Jag har haft mycket problem med dålig fertilitet bland mina marsvin och vänt och vridit på problemet och även läst mycket. Det finns otroligt mycket faktorer som kan påverka. För att nämna några: foder (för lite eller för mycket av vissa ämnen), kondition (ofta bättre om djuren är lite tunnare hellre än lite tjockare), temperatur (för varmt kan sänka fertiliteten), ljus (för lite dagsljus). Sen handlar det mycket om djurens egenskaper, många av dessa egenskaper är dessutom ärftliga. Det kan handla om allt för "snälla" och ointresserade hanar (låga hormonnivåer?). Stillasittande större hanar får också ofta sänkt fertilitet. När det gäller honorna så kan de ha diverse olika hormonella obalanser.

Så det är jättekomplicerat. I mitt fall var det infertilitetsproblem som fick mig att byta ras. Det var för vanligt med hanar som inte parade och med honor som tog lång tid på sig att bli dräktiga (många månader, ibland ett år, kanske med tredje hanen eller så…). Även flera honor som blev helt infertila efter en kull eller två.

_Charlie
1

#8 Okej, ja kan man köpa av bonde är det ju bra om man kan se vad det innehåller.. Jag har dock inte hö från bonde längre då det höet jag tidigare fick från bonde var riktigt dåligt. Utan bil och boendes I staden finns det inga andra bönder jag kan köpa av. Jag köper sedan en längre tid tillbaka Sjöbogårdens hö då det är det höet av de sorter jag får tag på som mina uppskattar mest.

#10 Oj oj.. Många intressanta faktorer. Foder: Fri tillgång på hö. Lite pellets eller havre om dagen. Mestadels vitkål, morötter, och persilja med en och annan variation. Temperaturen, vanlig Inomhustemperatur, med balkongdörren öppen I samma rum de bor I större delen av varma dagen. Dagsljus, ja de bor ju I vardagsrummet så det är nog inte brist på det… Alla är fina I kropparna, mina linjer är något små. Övervikt har vi ingen. Humla är normalviktig men väldigt maffig, ANdroid är något tjock men ändå den som blev dräktig omedelbart. Edit är slank och fin. Både Filur och Stripe är slanka de med. Alla hanarna är väldigt lugna och sävliga. Den som är trubbel är Chifu som krigar med alla hanar han får träffa, så kanske det ligger något I hanarnas temperament. De verkar mest bara vilja sällskapa och ha det gott med tjejerna, inte mer…