Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 953 ggr
Doozie
0

Mat-tips!

Jag som många andra i detta avlånga land lever på studiebidraget, och som dem flesta vet räcker inte detta långt. Mina marsvin älskar blomkålsblad, men avskyr blomkolen. Därför går jag några gånger i veckan ner till mataffären och plockar blomkålsbladen, kunderna brukar ofta plocka bort bladen och bara ta kolen. Affären slänger ändå bladen så varför inte gå ner dit och leta? Marsvinen älskar det, först blad och sen det mumsiga krispet.

Doozie
0

Passar även på att rekommendera fodret PRESTIGE, dyrt men marsvinen tycker mkt om det. Det innehåller en blandning av allt.

FeliciaS
0

Skulle gärna vela se en närinsdeklaration av det fodret, tror dock inte att det är anpassat för marsvinens behov. Och det är viktigare än att de bara gillar det ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Doozie
0

Fodret innehåller den näring som man kan förvänta sig av torrfoder, men som du vet behöver marsvin mer än bara torrfoder. Du kan själv se detta om du kollar i affären att det är ett välanpassat foder. Och om inte marsvinen gillar maten dem får, hur kan man då förvänta sig att dem ska äta den?

FeliciaS
0

#3 Jo, jag vet att pellets är långt ifrån vad marsvin bara behöver, det är ju inte heller något man måste ge. Men jag har svårt att tro att det är ett välanpassat foder till marsvin då det bara finns (än så länge) ett foder som är anpassat för marsvins näringsbehov och det är pellets från märket Oxbow Pet Products - Cavy Cuisine resp. Cavy Performance.

Tyvärr tror jag att Prestige foder innehåller för lite fibrer, för mycket protein, kalcium eller fett gentemot vad marsvin behöver. Om det ändå är dyrt - varför inte satsa på Oxbows, så vet man att marsvinen får i sig ordentlig och bra mat som är gjorda för deras behov? :) Klart att de måste gilla maten, det var inte så jag menade, utan jag menade att man inte bara kan ge mat som de gillar - den måste vara nyttig för de också.

Mvh Felicia

Doozie
0

#4 Håller med dig!

Men tyvärr bor jag i en liten stad och har inte möjlighet till att köpa detta och frakt kostar en hel del. Jag ger torrfoder för att de tycker om det, de får inte mycket utan får istället mycket grönsaker och hö.

FeliciaS
0

#5 Okej, men var bor du då?

Mvh Felicia

Doozie
0

I Ljungby, där djuraffären tyvärr inte är speciellt hjälpsam när det gäller att köpa in nya saker. Men Prestige tycker jag är ett bra foder för marsvin så länge man inte glömmer bort att ge annan bra mat. Jag har alltid mineralstenar till dem så att de får i sig allt de behöver =)

Abico
0

Jag går också och plockar i "skräp" lådan på Ica om jag ser att dte finns något fint ^^ Dock gäller det att se upp då dom slänger både dåliga grönsaker däri och ibland även underliga blad som kan vara giftiga. Men jag plockar morots och blomkålsblast och sedan när jag kommer hem så brukar jag kolla igenom det noga och skölja av det så att det inte är äckliga blad eller andra skumma saker i. Dock gäller det att se upp så man inte får betala skit mycket pengar för det, flera gånger har personalen tagit det för persilja -.-' Och då blir dte ju en hel del pengar, men efter lååånga diskussioner brukar jag vinna och få det gratis ;P

Hanna 

Doozie
0

#8 Bra gjort du!!! :D Klart man måste vara försiktig, och skölja dem noga som du säger :D Visst är det bra när det är både gott nyttigt utan att det skaver för mkt i plånboken?

När det gäller persilja, köp frön och plantera sj i flera små krukor eller stora :D Så får dem året om nästan.

FeliciaS
0

#7 Mineralstenar ska du inte ha till marsvinen! De innehåller inget viktigt eller nyttigt som marsvinen behöver - tvärtom kan det orsaka både njur- och urinsten! Om jag vore du skulle jag ta bort de med en gång! ;)

Mvh Felicia

Doozie
0

Inget illa menat men jag skulle uppskatta att du inte lägger dig i vad jag ger mina marsvin. Jag tycker inte om att du framstår mig som en dålig matte till mina marsvin eftersom jag ger dem extra vitaminer i form av mineralsten (som för övrigt mina marsvin inte tagit skada av någongång och då jag inte hört detta från någon annan stans) och att jag utfodrar dem med PRESTIGE. Kan vare så att vissa dåligt skapade stenar gör detta, men du vet inte vad jag ger mina marsvin för mineraler så var snäll och uttala dig inte om det du inte vet så mycket om. Inget illa menat som sagt.

Tack för namnförslaget WINNIE, den lilla honan heter nu detta =)

KvirrZ
0

#11 Hon lägger sig inte i utan tipsar dig om att man inte ska ge mineralsten,- vilket inte är bra..

- Mvh Emma

idipidi
0

Om du tror att mineralsten innehåller vitaminer så är det tydligt att du inte vet vad det handlar om…

Doozie
0

Hej!

Efter två timmar hos vetrinär så har jag kommit hem. Xtanlover - För mkt av detta kan som du säger orsaka urinsten, mina marsvin har fått den andra o sista mineral stenen. När jag skriver detta har jag precis kommit hem från vetrinären med Dita, tyvärr så hade hon kliat så mycket på ett skabbsår så det hade gått hål på nåt kärl vid nacken, så hela buren var totalt nerblodad och i det lilla hörnet låg Dita och andades knappt. Har aldrig sett så mycket blod någonsin. Så upp till veterinären, där hon sövdes ner och de bad mig åka hem och komma tillbaka o ett par timmar. Kändes hemskt att lämna henne där, när jag kom hem satte jag mig här, frustrerad, orolig och som sagt, då skrevs inlägget som kritiserade Xtanlover. Jag ber om ursäkt för det, jag vet att du menade väl. Ditas läge är nu stabilt, och veterinären tror att hon kommer klara sig eftersom hon kom dit i tid. Så jag hoppas att allt ska ordna sig… När jag ändå skriver så kan jag bara passa på o säga att har ert marsvin skabb, håll noga koll på såren även om de fått en eller två sprutor.