konstigt öga
Jag upptäckte idag när jag tog upp min snart sexåriga pojke ur buren att hans ena öga såg lite konstigt ut.Han kisade och så var det som en grå hinna över det och han var lite kladdig runt ögat.Han är ju rätt gamal och undrar om det är något alvarligt och om det påverkar hans syn?Bör jag söka upp en veterlinär? MvH W1 P.S på bilden ser man inte riktigt kladdet och den gråa hinnan.
Bella Bengtsson
Har du tittat ordentligt så att det inte sitter något skräp i ögat?Kolla under ögonlocken också.Det kan vara ett litet höstrå eller nåt som sitter och skaver.
Gamla människor får ju gråstarr, kanske är något han också fått?
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Skulle också tro att det är någon slags starr som är där och spökar, ring och hör med veterinären om han/hon tycker du bör åka in och kolla upp det :)
jag tror också det är starr, min 8 åriga tjej har det, och det är bara som en grå hinna, men hon kisade inte, det kanske är något skräp där?
jag tycker att du ska tvätta rent ögat 1-2 gånger om dagen med vatten, och om det inte blir bättre så är det nog ögoninflammation, då kan man få ögonsalva och ögondroppar hos veterinär🙂
animal power <3
Starr är vanlig på gamla marsvin, men kommer inte över en natt och gör inte så att de kisar eller får ett kladdigt öga.
Troligare är att det är en liten skada. Titta ordentligt under ögonlocket så att det inte sitter kvar någon liten bit hö t.ex. som skaver! Plocka försiktigt bort eventuellt skräp och skölj med koksaltlösning.
Kollade under ögonlåcket men kunde inte hitta något men det är rött och ögat är uppenbarligen irriterat.Har tvättat rent det och om det inte är bra tills på måndag när min veterinär har öppet så åker jag dit med honom. Tack så mycket för tipsen. MvH W1
Bella Bengtsson
Han kan ju ha fått ett höstrå i ögat eller så så att det blivit lite irriterat.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Min grabb på 1,5 år blev sådär över en natt. En grå hinna över ögat och ögonvitan runt om vad röd och irriterad och full av blodkärl. Jag åkte in med honom till veterinären och det visade sig att han fått en skada på hornhinnan. Jag fick ögondroppar med antibiotika utskrivet av veterinären att hämta på Apoteket. Och redan två dygn efter ser ögat mycket mycket bättre ut :D
Men det vita klägget är iallafall borta.
Bella Bengtsson
Det brun/röda är blodkärl som börjar söka sig mot skadan. Vilket är ett gott tecken. Fortsätt tvätta så är det snart som vanligt igen :)