Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3807 ggr
gickan87
0

Juvertumör?

Upptäckte precis en knöl på min ena hona. Knölen sitter under huden under hennes ena spene. Det kan väl inte vara så mycket mer än en juvertumör? Gråter

Hon blir 4 år i höst. Aldrig haft ungar.

MVH Erika :)

gickan87
0

Ingen?

EvaLuna
0

Om hon har cystor på äggstockarna, men skorviga & svullna spenar, så SKULLE de kunna vara svullnad i juvret pga detta… SKULLE kunna vara…. *håller tummen*

gickan87
0

Knölen i juvret är hård och sitter "fast". Har bestämt mig för att låta den vara för att se om den växer eller inte. Hon får vara kvar så länge som hon inte mår dåligt av den.

EvaLuna
0

Hur gammal e hon?  Verkar de ömt?

gickan87
0

Blir 4 år i höst. Nej, hon har inte ont. Var bara en slump att jag kände den idag när jag löft in henne från rasthagen. Annars är hon precis om vanligt skriker högst i flocken när det vankas mat Skrattande

Om jag tänker efter på hur mina råttors knölar brukar vara när jag upptäcker dem så skulle jag tro att om den växer långasmt så har hon nog haft den i 1-2 kanske tom 3 månader.

Men som jag skrev tidigare, tänker inte stressa henne genom att ta henne till veterinär i onödan. Hon får leva livet så länge det är värt att leva för hennes skull.

EvaLuna
0

Har hon skorviga spenar? Som narig hud lixom?

Cuyi
0

Exakt så har Biggan! Har väl inte tänkt så mycket på det, bara att det är en knöl. Aldrig tänkt på att det kan vara en tumör :S Hoppas verkligen att det inte är det.. Biggan fyller 5. Hon har nog haft den ganska länge..

EvaLuna
0

De *kan* vara äggstockscystor som ger såna symptom. Hormonerna blir helt tossiga & grisen kan bli galet brunstig och/eller få svullna spenar med skorv & svullna juver. Ibland blir de tunnhåriga på sidorna & runt rumpan.

Hoppas att det är detta era pigar lider av. Obehagligt men inte livshotande.

Michaela-N
1

Misstänker detta på vårt lånemarsvin vi var till veterinären med idag. Det är hårt, svullet och kommer blod från spenen.

[julia&marsvin]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt marsvin är bara svullen på ena juvret. Hon har tidigare haft en fästing där och det är som ett märke kvar. (jag har för övrigt också ett 9 månader gammal fästingmärke.) Hon är lite torr faktiskt på juvren men mår också bra i övrigt! Också 4 år. Hur gick det #1 Hoppas ni ser på bilden! ;)

[julia&marsvin]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en till bild