Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 429 ggr
lisora
0

magert marsvin

min ena lite äldre gris (5 år) är rätt mager, han är pigg och glad och äter och popcornar men jag skulle vilja att han la på sig lite.

jag har dock förstått vad problemet är - hans kompis äter dubbelt så snabbt som honom. han slänger i sig maten på 5 minuter medan den äldre tar säkert 15 min på sig att äta samma mängd. jag har provat att avgränsa buren med ett hus, men den lilla buffar undan huset och tar sig in på andra sidan… idag så tog jag upp den ena i knät och lät den som behöver äta på sig lite äta före, så han liksom hann med.

några tips? vad finns det man kan avgränsa buren på ett smidigt sätt?

lisora
0

han är även väldigt kräsen när det gäller mat och äter inte mycket annat än paprika, broccoli, kålrabbi och tomater.. allt annat (vitkål osv) ratar han :/

Pimpim300
0

Havregryn eller gröt funkar kanske

marsisen
0

mitt 8åriga marsvin är också så, hon är väldigt mager, men är matgladast i buren och springer runt och gör glädje skutt hela tiden😉

Vi brukar stödmata henne.

jag tycker också att du ska testa havregryn, eller kanske testa ställa in två matskålar i buren?

och en sorts gröt som mina marsvin äälskaar är kliggröt

kligröt rececpt

2 matskedar vatten

2 matskedar havregryn

2 matskedar kruskakli

1 riven morot (man kan ha fler, eller andra grönsaker också)

Jag brukar också lägga i lite solrosfrön och lite hackat pellets till Åra som är mager.

På den här sidan finns det olika sorter av kligröt http://marsvin.ifokus.se/articles/4d7163b7b9cb4622440722f9-kligrot

animal power <3

lisora
0

de får havregryn i skål men det är tydligen ingen höjdare… får prova gröten!!

jossan...
0

Matar du på flera ställen i buren, brukar du ge dem godsaker när de sitter i knät??

Gud vad bra jag stavar…