Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 555 ggr
FeliciaS
0

Kraftfoder istället för pellets!

Hej!
Jag ger inte pellets för närvarande till honorna Bindi och Sera utan de får hö, grönsaker, lite frukt, rotfrukter, gräs och i matskålen; torkad persilja. De har lätt för att bli överviktiga (Bindi är lite för tillfälligt) men jag skulle ändå vilja ge de någon så att inte matskålarna står tomma hela tiden. Så därför tar jag glatt emot tips på något jag kan ge de som är; energi- och fettsnålt men som innehåller mycket kostfibrer som jag kan ge de istället. Något bra sädesslag (dock inte havre)?

Mvh Felicia och marsvinen

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

*putteliputt*

Mvh Felicia

ciss
0

Funkar det inte bra med torkad persilja då?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

FeliciaS
0

#2 Jo, fast det är ju inte så mättande direkt, jag skulle vilja ge något annat som mättar som de kan få lite mer av.. Som innehåller lite energi men mest fibrer liksom :) Något tips?

Vet någon något om kornkross?

Mvh Felicia

toodiloo
0

är det bara min lilla tjej som är en hejjare på att PETA ut havrekornen ur skalet? Eller gör alla så, att dom inte äter skalet?

Packe_alicia
0

Mina får 1 msk pellets och 2 mask Sasla mix för hästar det är ett krafft foder som räcker länge.

idipidi
0

#4 Nejdå, så gör alla mina marsvin. Tuggar och spottar ut.

#3 Kornkross är bra, men nackdelen är att färdigkrossat har det en hållbarhet på ca 3 veckor innan näringsämnena bryts ner. Det gäller all krossad säd.

Mina gamlingar får mestadels hel havre och vetekli.