Hjälp nu!
Hej! Har letat lite om varbölder och sånt då jag märkte att mitt marsvin har fått en, jag är orolig att den kommit så snabbt och blivit så stor för jag såg inget för 3/4 dagar sen. Den är ganska stor och de kommer blod från den. Jag behöver tips! Tänkte ringa vet imorgon men är rädd de blir försent något tips, De skulle betyda mycket!
Nåt tips som kan rulla in så fort som möjligt?
Inget?
Ring vet. Så snabbt du kan! Stackars liten!
Önskar att jag kunde hjälpa till :/
Har läst väldigt mycket om att varbölder är ganska vanliga på marsvin och att det oftast inte är någon fara. Man kan antingen åka till vet och få den tömd eller låta den spricka av sig själv. I ditt fall, när det kommer blod så hittar jag inget gällande det. Kanske har den redan spruckit?
Det lär vara bra om du tvättar rent det så att det håller sig öppet och kan läka inifrån.
Äter hon som hon ska och är pigg i övrigt? I så fall borde hon klara av natten iaf.
Hoppas någon annan kan komma med råd som har erfarenhet av detta!
Lycka till!
Medarbetare på Jättekanin.
säger också som #4 håll koll så att hon äter och dricker och tvätta rent, hoppas att allt går bra😇
animal power <3
Jag hjälpte till med ett marsvin som fick en varböld på tassen som sprack, kom en del blod med. Som andra har skrivit är det viktigt att hålla rent men även att få ut allt varet vilket är en obehaglig upplevelse för både dig och marsvinet. Jag gjorde så att jag tömde såret två gånger om dagen, tvättade sedan under rinnande vatten och avslutningsvis sköljde jag ur det med klorhexedin.
Sen måste du såklart hålla koll på allmäntillståndet och det är ju inte helt fel att gå till veterinären och kanske få en spruta med antibiotika. Se även till att den får lite lugn och ro.
Den jag fixade med blev helt återställd och man kan nu inte ens se något ärr på tassen.
Lycka till!
Lite suddig bild men det ser ut som en böld som har spruckit upp eller är på väg att göra det, det brukar kunna bli mörkt nästan svart där det är på väg att spricka upp. Har den spruckit kan du försöka att försiktigt klämma ur varet som finns inuti och tvätta rent med klorhexidinlösning. Om det gör för ont på marsvinet och det inte sitter stilla är det bättre att vänta tills du får komma till veterinären.
Jag har varit med om att en hane fått en stor varböld på pungen som sprack upp, och det gick bra att tömma den på egen hand och göra rent utan att han verkade bry sig alltför mycket. Veterinären tyckte till och med att jag hade gjort ett bra jobb.
Håller tummarna för att du får en tid snart och att det går bra!