Knasig päls
Hej hej :)
Jag behöver hjälp med mitt teddymarsvin. Hans päls ser ut som..ja vet inte vad.. det växer massor och står åt alla håll. Hur ska jag göra för att ta hand om hans päls? Hur preparerar man ett strävhårigt marsvin? Behöver massor med tips, för hans päls ser rätt risig ut just nu.
Har även läst att en teddys päls kan se knas ut när de är små, men jag tror att han borde ha fått ordning på den biten nu, men jag vet iofs inte.

Hur gammal är teddyn?
Ett strävhårigt marsvin kan trimmas genom att man plockar bort de längsta hårstråna med en pincett eller fingrarna.
Är han renrasig eller finns det något långhår i släkten som ställer till det?
köpte han på en djuraffär, så jag är inte ens säker på om han är en teddy, men jag antar att rex o teddys pälsar är typ likadana.
han är ungefär 8 månader.
jag har försökt rycka bort de längsta stråna, men han piper så väldigt. fast det kanske gnälls mer än det gör ont?
senast klippte jag han lite, så det blev jämnt iaf. :P
okaj, får helt enkelt muta han med lite godis så känns det bättre för mig iaf. hehe.
tack så mycke för tipsen ^^ era ser så fluffiga ut liksom, hoppas att melwins päls tänker se fluffig ut också så småningom :)

hoppas det löser sig för ditt söta marsvin ;))
Men varför ska du ta bort de längsta hårstråna om han inte ska vara utställningsmarsvin? Det är väl bara sött när det är ostyrigt och busigt! :) Tycker det är elakt att plocka bort hårstråna om han piper (= har ont) om det bara är för att du tycker att det är finare så. Om han dessutom är köpt i djuraffär och du inte har fått veta att han är renrasig så kanske han inte ens är teddy!?! Han ser ju även rätt liten ut, så gammal kan han väl inte vara? Om du har läst att yngres päls är lite knasigare, varför inte vänta och se? :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det är liksom inte sött och busigt, det är bara tjockt och platt. Om han lider för mycket av att jag fixar hans päls så får jag helt enkelt ge upp och låta hans päls vara, men jag skulle faktiskt tycka att det vore roligt om han kunde se okej ut även om jag inte har planer på att ställa ut honom.
Även om han inte skulle vara renrasig teddy så antar jag att en strävhårig päls fixas på samma sätt även om det är rasrena djur eller inte?
Kortet är tagit i vintras, men hittade inget bättre på honom nu. Även om jag är virrig annars så har jag faktiskt koll på mina djurs ålder ;)
Vi får se, okammad eller inte, han verkar vara rätt nöjd med tillvaron iaf.
Korsningar kan se ut hur som helst. Med längre partier i pälsen, med platt tjock päls o.s.v. En korsad teddy kan ha rena virvlar i pälsen också som man inte ser om man inte är van. Inte sällan har de päls som "funkar mindre bra". Jag har t.ex. haft en teddy med ett antal virvlar och lite längre päls än vanliga teddy. Hans päls blev så tät mellan virvlarna att han fick rejält med mjäll. Jag har också haft korsningar med päls som är tillräckligt lång för att behöva klippa men samtidigt både är gles och fäller precis som ett korthår. Helst i kombination med virvlar också som gör det svårare att klippa snyggt… :p Ett rasrent långhår med bra temperament är såå mycket enklare att sköta till vardags!
Jag förstår inte heller varför du ska utsätta honom för att plocka bort en massa päls när han antagligen ändå aldrig kommer ser ut som en rastypisk teddy. Trimmar gör man enbart med djur osm ska ställas ut, inte när de bara går hemma. Det kräver att man håller efter det ofta, ofta…
Det är inget man brukar göra på korsningar, nej. Om man vill ha en "tjusig" teddy får man köpa rasdjur av bra stam…
Skulle skriva precis samma sak som Xtanlover, men min data cp:Ade sig..Fattar inte varför du skulle göra grisen illa, han är ju ursöt
Helena
Nu kanske jag uppfattat allt fel, men om hårstråna är för långa kan man väl bara klippa dom med sax? Eller är det inte det som är problemet kanske…
Hanna
åh, det känns som om ni tror att jag ska plåga honom. men det är inte direkt min mening. ><
han får väl se ut hur han vill, ville bara veta hur jag skulle kunna fixa till han..men om ni läser mitt svar på de där så märks de juh att jag tycker att de är otäckt att rycka päls från han.
Ser ut som om Du har kört honom i torktumlaren *fniss'
// Shintaida

Tycker inte att man ska plocka håret på marsvinen, ska man ställa ut kan man ju göra det men inte annars. Tycker att det är onödigt lidande, är ju knappast skönt för dem. Är det ett kelmarsvin så liksom, spela roll hur den ser ut :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#13 Precis! :)
Mvh Felicia
Är det mer okej om man gör det för att ställa ut då eller? Knappast…
#15 Nope, inte så att marsvinen får ont av det men de ser ju ut på ett annat sätt, de som ställs ut.
Mvh Felicia

gud så söt han var! vad heter färgen? är den red/white?
golden/white
Finns det någon som vill/ kan svara på mitt inlägg? (#10: Nu kanske jag uppfattat allt fel, men om hårstråna är för långa kan man väl bara klippa dom med sax? Eller är det inte det som är problemet kanske…)
Hanna

#15 Vadå ser ut på ett annat sätt? Att trimma ett marsvin som ska ställas, ser de då ut på ett annat sätt eller är de mer värda och ska på så sätt se finare ut eller… fattar inte riktigt ert synsätt på skillnader mellan ett djur som ska ställas och ett som ska gå hemma och vara keldjur!
Varför kan man inte få ha sitt älskade keldjur fint för? Om hon nu vill trimma sitt marvin för att göra det fint för egen skull, dvs både ägare och marsvins skull så varför inte!? Bara man tar det försiktigt, kan tänka mig att marsvinet piper av det ovana situationen, eller så klipper man bort lite snyggt de hårstrån som är för långa helt enkelt!
Många hundraser rycker man ju, och ska man då låta bli att rycka de för att de ändå bara går hemma och myser med ägaren och inte ställs ut…!?? Himmel kan bara tänka mig hur bla. en Norwichterrier skulle se ut, bara en massa trassliga lockar i marken! Det kallar för dagligt pälsvård i mina ögon att trimma/kamma och hålla efter sitt djurs päls!