Färga marsvin?
Hej! Jag såg en gammal tråd förut där det pratades om det var farligt eller inte att färga marsvin med hårfärg. Jag tycker inte man ska kleta på färgämnen och kemikalier på sina grisar - de är ju så vackra endå. Jag skulle INTE färga marsvin men jag bara undrar lite… :P :) Om man skulle använda 100% naturliga färgämnen (tex. Rödbeta) tror ni det skulle vara farligt för marsvinet? Kommer ni på något mer man kan färga med (naturligt) så får ni gärna skriva :) (PS. Inga dumma kommentarer, tack) :)
Mata dem med rödbetor så får de fin färg!
😉
#1 Hahaha, ja det lär de väl få :)
Blåbär är en till naturlig sak som troligen ger en lila-ish.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#3 juste blåbär :D det som är så gott.
Och såklart karamellfärg. :)
Idioti rent ut sagt att färga djur överhuvudtaget tycker jag. Finns ingen mening eller anledning till det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Är en sak att bolla en tanke och en annan att verkligen göra det. :)
#7 Ja, jag har inte sagt något annat heller?
Och javisst kan man bolla med tanken, inte sagt något ang motsatsen till det, skrev bara min åsikt kring att färga djur överhuvudtaget, alltså även om det är ofarligt.
#8 Ja absolut. :)
#6 Fast var inte det där en lite tråkig och onödig kommentar? TS frågar, utan en tanke på att faktiskt färga sina marsvin vilka naturliga sätt som finns.
Bara för att man har en åsikt måste man inte uttrycka den. Det kanske är "onödigt", men det är också ofarligt. Det finns väldigt mycket man gör med djur som är "onödigt". Om man nu skulle färga in dem med lite rödbeta så är det ändå inte hela världen tycker jag.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#10 Inte enligt mig, eftersom det har med ämnet att göra. Läs #8.
Hur kom rödbeta in i bilden av vad jag skrev? Syftar du på det #1 skrev? För vet vad #1 syftade på, och är inte kopplat till det jag skrev 😉 Bli färgade av grönsaker är ju inte så ovanligt när de äter.
Och ja tanke och handling är två olika saker. Bolla tankar osv, det spelar ju ingen roll, kan man ju göra hur mycket man vill. Men det jag syftade på var att göra det, oavsett hur ofarligt det än är 🙂 Eftersom det itne finns någon anledning/mening med att göra det.
Men, man tycker olika vad som är onödigt eller inte 🙂
Men alltså hur bra blir det om man färgar med rödbetor och blåbär? Blir de inte bara fett kladdiga då? När jag tänker färga tänker jag typ som när en människa färgar håret, men man kanske syftar mer på djurvarianten av sprayfärg här eller? :P
Photoshop är ju annars ett bra alternativ.
TS skriver om att färga med naturliga ämnen, därav kommer rödbeta in. Och att kalla det idiotiskt att färga djur är att ta i lite väl mycket. Ja, det är det kanske med kemikalier, men att göra det med rödbeta eller blåbär som det skrivs om i tråden är kanske onödigt men knappast idioti. Är det mot kemikalier du menar så har tråden aldrig handlat om det.
Det enda jag egentligen vill få fram är att man ska vara väldigt försiktig med vilka ord man använder. Idiotiskt och onödigt är två vitt skilda ord, det senare är "okej" att skriva i tråden, men idiotiskt? När TS dessutom säger att hon inte TÄNKT färga utan bara frågar.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#14 Upp till var och en vad man tycker 🙂 Läs #8 igen 😉
Ja jag vet att det är två helt skilda ord, men jag står för det jag skrivit: Jag personligen tycker att det är idiotiskt, men även onödigt. Men det är vad jag tycker, sedan tycker andra annorlunda. Men som sagt, skrivit förklaring i #8, till vad jag skrev högre upp.
Så, åter till tråden för min del 🙂
#15 Men skriv då gärna att "jag tycker det är idioti" istället för att framstå som fördömande, grinig och humorlös genom att skriva att något ÄR "idioti". Du formulerar det som en sanning istället för som en åsikt och därför reagerar folk och det blir diskussion.
Ditt första inlägg svarar inte på frågan alls, är helt OT och ja tyvärr - väldigt fördömande iom hur du formulerar dig.
På vilket sätt bidrar du till en trevlig stämning på forumet när du skriver som du gör i en skämttråd…?
#16 Det står klart och tydligt i meningen "tycker jag" i slutet, så jo jag har skrivit det att jag tycker det. Alltså precis som du säger, fast jag har skrivit "tycker jag" sist istället för först. Och ja det har stått där hela tiden, inget redigerat. Så bra om folk läser vad man skriver, istället för att döma och tolka hur man själv vill….
Och helt OT var det inte eftersom det har med färgning att göra. Och TS själv skriver att h*N tycker inte att man inte ska färga marsvinen, precis som jag också tycker.
Bara för att du "personligen tycker" något är det inte okej att skriva det. Jag tycker du balanserar nära gränsen och ville förklara det för dig.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#17 Missade faktiskt att du skrivit "tycker jag" i slutet på meningen. Ber om ursäkt för det.
Jag funderar på fingerfärg, det ska ju vara så pass harmlöst att till och med barn kan äta det. Det vore kul att tex måla ett marsvin till giraff för en stund. ;) Är det med en harmlös metod, och på ett marsvin som varken motsäger sig bli lite ompysslad eller få ett rejält bad efter så. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#19 Ingen fara. Lätt att missa vissa ord/meningar, hänt mig flera gånger 🙂
Såg på bild för ett tag sedan en som målat prickar på sitt marsvin, men hittar inte den nu… Undra vad de hade använt där. Skulle vara "lilla gubben" i Pippi 😛
Djur är djur. Inga dockor.
Harmlöst eller ej, djuret har inget behov av att bli målad i någon färg eller form, djuret har absolut inget behov av att sedan bli badad/duschad enbart och bara på grund utav att tvätta bort ovanstående extremt onödiga färg som någon människa tycker var jätterolig att kleta dit.
Vuxna (får man väl hoppas) människor sitter och diskuterar möjligheten att måla små gnagare i olika färger på allvar?
Vart är denna värld på väg…
Detta är inte OT eller oförskämt, jag har inte pekat ut någon specifik ej heller använt otrevliga ord. Men jag tycker att de som funderar på detta ska ta sig en rejäl funderare på vad de egentligen håller på med, och kanske också ta o skämmas en smula.
Och detta även om personen i fråga "bara tänkt tanken", det är inte okej alls. Precis som det inte är okej att sitta o diskutera möjligheter i hur man ska plåga djur, slå barn, eller något annat.
Att färga djur, om ens i tanken, är så långt bort från vettigt djurhållande som man bara kan komma. Nej och åter nej.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#22 Om du känner så starkt inför lite färg har jag några frågor:
Hur känner du inför marsvinsutställningar? Ställer man i petclass så måste man ju tvätta djuret trots att det kanske inte är såpass nedsmutsat att det behöver ett bad. Ställer man korthår, rex eller teddy behöver man trimma djuret. Ställer man i långhår måste marsvinet badas regelbundet och rulla pälsen dagligen.
Hur känner du inför marsvinsägare som tycker det är sååå fint med långhår att de inte klipper ned pälsen utan marsvinet trampar på det, får kiss och bajs i pälsen osv (vilket enligt mig är mycket mycket värre än rullar i pälsen)?
Jag tycker fortfarande att vid ett tillfälle infärgas med rödbetor eller blåbär inte är så illa. Onödigt, ja. Men det är mycket med djur som är onödigt. Skulle jag färga in mitt marsvin? Åh nej, det finns roligare saker jag kan lägga min tid på. Tycker jag det är idiotiskt att hypotetiskt fråga om det, nej. Tycker jag det är att jämföra med att hypotetiskt fråga om barnmisshandel? Verkligen inte! Det är enligt mig att jämföra äpplen och päron. Eller äpplen och stenar.
Dessutom, långt från vettigt djurhållande är enligt mig små burar, minimalt med hö och ingen c-vitamin.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Är egentligen allt utöver "för marsvinens eget bästa" helt uteslutet?
Dutta lite rödbetor på är uteslutet…
Är mysa i soffan också uteslutet? Få äro de marsvin som HELLRE myser med matte i soffan än tuggar sitt hö i buren, ändå envisas vi med att gosa med dom för vår egen skull. För marsvinen lider inte och vi vill mysa.
Utställningar helt uteslutet. Eller bara trimning? Få äro de marsvin som hellre sitter på utställning än tuggar sitt hö i buren.
Avel, är det också uteslutet? Det är ju inte för deras skull direkt…
Att köpa marsvin långt bort? Tänker på långa bilresor hem. Det är inte direkt kul för dom…
Så länge marsvinen mår bra, får allt de behöver, ser jag inget som helst fel i att faktiskt ibland göra saker de kanske inte själva skulle valt främst, för att man själv vill. Sedan säger jag inte att alla bör springa och doppa sina djur i rosa fingerfärg och instagramma Hello Ginny var och varannan dag som en trend. Men börjar man skrika idioti för lite "kan man färga marsvinen snack" måste man nog fundera på var man drar sin gräns.
Det vore hemskt tråkigt att äga marsvin måste jag säga, om allt man fick göra var att stå och titta på dom där de satt och tuggade sitt hö i buren. För det är precis det enda marsvinen själva skulle välja. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Vad det gäller pälsfärgning behöver vi inte göra något här. Det fixar grisarna själva.
Vårt ena marsvin ägnar sig åt ansiktsmålning med rödbetssaft. Han glufsar i sig rödbetsklyftor och får sitt vita ansikte "dekorerat" med rödbetscerise så han ser störtskön ut efteråt.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Om vi sträcker denna tanke till de som tar sina djurs fotavtryck för en tatuering, okej eller inte? Det använder ju samma giftfria färg som talas om ovan. Rödbetor, blåbär, fingerfärg, karamellfärg m.m.
Vad är skillnaden om färgen skulle sitta på foten eller i pälsen? Tänk en långhårig med blåbärsslingor för sin första födelsedag eller annan "kul stund" man kanske får för sig.
Jag tror en gris blir mer stressad och mår mer dåligt av ett veterinärbesök eller kloklippning än den blir av lite färg i pälsen när den ändå har kiss och bajs och hö i pälsen på daglig basis om den är tillräckligt långhårig.
Jag håller med om att färgning av päls är verkligen inte nödvändigt, men det finns ju definitivt värre saker att utsätta sitt djur för, typ felutfodring, inte klippa klorna, inte ge veterinärvård, låta tova ihop och sjuttioelva andra saker.
Jag råkade färga Honey rosa med virkon en gång. Han var helt cerice men med hjälp av flera bad slutade han som blekt babyrosa. Kan säga att han fick många kommentarer och även ett Hederspris för bästa rosa pet på utställningen dagen efter XD
Detta är dock inget bra sätt att färga då virkon är hudretande