ska hon ha nu?????????
Mitt marsvin märtha ska ha ungar snart. idag när jag gav henne mat så var hon helt konstig. Hon brukar altid stäla sig på bur kanten ock tigga så fort hon ser mig. men det gjorde hon inte idag
. hon bara satt kvar i sitt hus och ville inte ha något. När jag tog ut huset för att se vad hon jorde så satt hon som en boll. jag tog ut och kollde på henne ock såg att hon var blött under hakan. jag har läst att marsvin som ska bli mamma driker mycket ock äter inte myket när det är dags att föda.
Så tror ni det är tid nu??
jag vill så järna ha ungar!!!!!!!!!!!!!!!
När blev hon parad?
Helena
vet inte riktit. hon gick med hanen i 3 vekor… det har rört sig i magen nu i 2 vekor
Oj, då kan dom nog komma snart. Låt henne vara i buren och kolla till henne ibland =)
Helena
okey

Ska du behålla någon unge? :)
- Mvh Emma
ja alla!!!!! en hona ska bo med märtha

Vad roligt :) Hoppas allt går bra nu. Vi håller tummarna här borta.
Hanna
tack!!!!!
Hoppas allt går bra!

lycka till .. hoppas allt går bra :)
Äter hon något nu?
Blöt haka och att de vägrar äta, är slöa och sitter stilla brukar vara tecken på dräktighetstoxicos. Hoppas för din skull att hon bara håller på att föda…
Det hoppas jag verkligen inte
Helena

lycka till. håller tummarna för er. tasskramiz ;))
#11 - Nu måste jag läsa på om dräktighetstoxicos bara för du sa det.
http://humlan.just.nu/ / Marsvin / Avel / Komplikationer / Toxikos.
Hanna
märtha sitter fort farande inne i sitt hus. hon har inte rört grönsakerna sen innan idag och jag har inte sett om hon drukt något men det ser inte ut som det på flaskan.
vad inebär toxicos vad gör man åt det??????????? tror ni a hon fått det??
det har inte kommit några ungar än…
tak för länken!
har läst inne på humlan nu. hon siter stilla ock äter inte något… nu när jag läste att ungarna dör så kände jag på märthas mage ock jag käner att det rör sig lite. men inte som innan
står att man ska tvångs mata. men vad matar men med då??????
jag är värkligen orolig nu!!
jag vill inte att det ska hända märta något!!!
Vart bor du nånstans?
Helena
Det är sånt man MÅSTE veta om man ska para sin hona. Det är jätteviktigt att veta vad man ska göra för att förebygga komplikationer och vad man gör när de uppstår.
Man utsätter ju alltid honan för en stor risk när man parar henne, just eftersom att komplikationer är så vanligt.
Toxicos är tyvärr väldigt svårt att häva om det brutit ut. I ett tidigt skede när de bara har lite sämre matlust kan man lyckas genom att tvångsmata med t.ex. fortimel, men när de börjat dregla och går det nästan inte att lyckas utan kortison från veterinär plus envis tvångsmatning.
Är hon inte intresserad av någon mat? Gräs? Favoritgrönsakerna? Hur beter hon sig mot burkompisarna?
Hon har inga burkompisar.
Helena
Ok… det är också någon som kan orsaka toxicos. De blir mindre aktiva och inte lika triggade till att äta.
Fy vad hemskt :/
Jag håller tummarna stenhårt och tänker på dig och Märtha.
Hanna
märtha låg död i sin bur nu på morgonen när jag kollade
hon hade inte fått några ungar i buren

så det har nog varit tokikos som idipidi sa
jag gav henne morot igår men den var inte rör under hela naten. vatten flaskan var inte rörd.
jag ska få nya marsvin har mamma sagt. vi ska ha två dena gången. från uppfödare
jag saknar min märtha så!!!!!!!!!!!!!!!!

#22 - Jag satt just och funderade på hur det hade gått med Märtha. Anade nog igår efter vad Ida skrev att hon inte skulle klara natten. Det är trist när sånt här händer, men när man parar sin hona så måste man veta att man utsätter sin hona för en ev. för tidig död. Det är så livet är…
Ta hand om dig!
Kram Hanna
Hanna

Vad hemskt!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Verkligen tråkigt…
Tänk vad många marsvin som delar detta och andra hemska öden p.g.a. okunniga djuraffärer. :/
#26 - Jo, det är trist. Men jag trodde Märthas dräktighet var planerad utav ägaren? Var det djuraffären som slarvat nu igen? :O
Hanna

beklagar sorgen
. kram

Stackars lilla Märtha :'(
beklagar.. :(

åh, jag beklagar verkligen !