Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1125 ggr
Fridaaaa
3

Aktivera marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har märkt på Enzo att han är ett marsvin som kräver en del aktivering, jämfört med alla andra marsvin jag haft.
Får han vara utomhus i hage när det går eller liknande, så håller han ser lugn på morgonen och kvällen sen. Men nu när han inte har kunnat det på några dagar har han börjat lite igen på morgonen. Detta började när han har passerade 2 år i oktober förra året, innan dess var det var det inte alls mycket. 

Hur aktiverar ni era marsvin? Hage är han ute i när vädret tillåter, inomhus vissa dagar/vecka, lite olika, svårare än utomhus. 

Att gömma grönsaker så att han får leta bryr han sig inte så mycket om, han står hellre vid gallret och tigger tills han får ur handen praktiskt taget.

Jag möblerar om i deras bur så gott det går när jag städar där 1-2 ggr/vecka, de har stor bur på 150x60.
Andra marsvin jag har haft har inte alls varit som honom, Morris är dock nära till hands hehe.

Tips och idéer?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idakarrlsson
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jadu, ett knepigt litet marsvin den där Enzo ;)

Försök göra lite enklare leksaker med godsaker. Alltså tex leksaker där han enklare kommer åt godsakerna. Kanske blir roligare så han inte  blir uttråkad. :D

Jag brukar ta gräs och sedan tar jag hö och "lägger runt" gräset så det blir en boll. Mina marsvin älskar att försöka "få upp" bollen och komma till gräset.

Du kan ju också ta en toarulle och lägga godsaker i.

I videon hittar du lite olika grejer man kan lägga godsaker i.

Hoppas detta hjälper och den lilla sötnosen att visa lite intresse för aktivera sig ;)

Lycka till! :D

Kram

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Fridaaaa
0

#1 Han är envis precis som sin matte hehe. Han är väldigt framåt och nyfiken med, vill gärna vara med xD
Har testat aktiveringsboll för kaniner, men han brydde sig inte direkt om den när jag hade det, var dock ett bra tag sen men mina marsvin föredrar mest hus, tunnlar och sånt framför leksaker.

Men att ha grönsaker i toarulle har jag däremot inte testat på honom, kanske är en idé att testa i alla fall 🙂

Idakarrlsson
1

#2 Tycker det låter bra att testa. :D

Kram

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Kimmizz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan testa att ta en cylinder formad burk och göra ett flertal hål i den och sen fylla den med te.x gräs!🙂

Fridaaaa
0

#3👍

#4 Hmm tror inte jag har någon tom hemma. Men kan höra omkring om någon har 🙂