För litet?
Blir 127 x 36 för litet för tre marsvinshonor?
Hanna

Hm, 36 är inte lagligt ens, tror jag? Så för kort på bredden tror jag att den är… men 127 cm lång var ju bra, dock borde den vart 127*50 istället ;P

Dubbel
Men det spelar väl ingen roll? :O Eller? Lite synd om vi får lämna tillbaka hyllan -.-
Hanna

Jo, det spelar roll… jag tror minsta sidan måste vara 40 eller 50 minst, jag tycker 50 är i minsta laget på kortsidan… annars blir det väldigt smalt och trångt när de går förbi varann, tycker jag
Kan ni inte byta ut hyllan mot en bredare?
Det är tvärr inte lagligt. Minsta sidan för marsvin ska vara 0,4m = 40cm.
Så du får nog lämna tillbaka bokhyllan om du inte kan ha den till något annat.
Till 3 marsvin är 60x120cm lagom, alltså 0,72 m2.
Skit också… Men den hyllan finns inte i bredare :O Det här är värkligen ingen bra dag för mig -.-
Hanna
Förutom att det inte är lagligt så skulle det bli en väldigt liten bur, tyvärr.
Vad var det som gick fel?
#7 - Okej. Jag vet värkligen inte vad som gick fel… -.- Jag får väl hitta på något annat, Wilma ska hämtas om två månader så det är gott om tid…
Hanna
Jag fattar ingenting… Hade inte du mätt hyllplanen?

Köp hellre en bur som är 140*60, det tycker jag är lagom för 3 marsvin :)
Ojdå XD Pratade med mamma igår och hon sa att måtten på buren blir 127 x 50 inte det mindre jag tidigare sa. Jag vet inte vart jag fick 36 ifrån ;P Men den är 50 cm på kortaste sidan.
Då borde det väl funka med tre marsvin däri eller?
Hanna

#11 Vid grupphållning så ska varje marsvin ha minst 0,15 kvm var. Om jag räknat rätt så blir det "lagligt" att ha tre marsvin i den bur du beskriver.

#11 Lagligt med den buren
#12 & 13 - Okej. Det var ju bättre isf ;P Fast det är skillnad på lagligt och bra :/
Vad tycker ni, funkar det bra med tre marsvin i en 127 x 50 bur?
Hanna
Frågan är väl hur ni lyckas få golvytan 50 cm bred när hyllplanen är det. Har ni gjrt en ritning och räknat på det?
Jag tycker att 50 cm är en absolut minimibredd på vad jag skulle vilja ha.
#15 - Stolpar och sånt sätts ju utanpå hyllplanet…
Hanna
Ja, om ni lyckas få ihop det så så låter det väl bra. Alla hemmabyggen jag sett inklusive mina egna, har haft plankor fastsatta på insidan eftersom att det blir enklast. Sätter man dem på framsidan blir det ju ett glapp till hyllplanet.
Av ren nyfikenhet - jag håller också på att bygga burar. Kan inte du mäta hyllplanen, snälla? :) Jag har nämligen för mig att jag har mätt dem på IKEA och kommit fram till att 50 cm var bredden på hela möbeln, alltså inte på hyllplanen. Om det inte är så får jag kanske omvärdera…
#17 & #19 - Jag är så glad över att få tips av dig. Jag ska sätta mig å kolla över alltihop nu i helgen. Ska se om jag kan gå ner och mäta dom. Men det finns en viss risk att dom ligger underst i nån hög i garaget XD
Hanna
#19 - Hyllplanen är 49 cm, sen så är det en kant på också som man fäster i (tror jag) och där tillkommer det väl någon centimeter till.
Hanna
OK! Berätta gärna hur du tänkt sen så kanske man kan få lite nya idéer.
Vårt nya hemmabygge går långsamt men åtminstone lite framåt då och då. Det blir helt egenbyggt från grunden och måtten kommer bli ca 180 x 68 med möjlighet att dela av varje hyllplan i två burar om man vill.
#22 - Vad härligt det låter :) Jag hoppas vi kan börja med bygget redan nu i helgen eller veckan. Men jag har ju bestämt mig för att måla den i vitt också (hörde att vattenbaserad färg är ogiftigt för grisarna) så det blir väl det första som ska göras.
Hanna
Jag tycker att 127*50 är för litet för tre marsvin… Min är 136*60 och det är väl lagom men jag hade gärna haft lite större då jag tycker att det är ganska ont om plats. Eller det är ju lagligt, men det blir väldigt ont om plats för de. Men har ni kvitto är det ju bara att lämna tillbaka? :) Varför inte köpa material (trä) och bygga själv? ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#24 - Hm. Okej. Det kanske bara blir två marsvin per plan då… Problemet är att jag inte får plats med mycket större på mitt rum ;P Pappa var inte så sugen på att snickra från grunden. Så det får bli så här.
Hanna

#25 Ja, men bara ingen får bo ensam.. trodde du bara hade/kommer ha 3 st?
Buren funkar ju men är lite liten :/ men kanke funkar om de får vara ute och springa några timmar per dag..
#26 - Sune kommer få ett hyllplan själv. Sen så har jag tingat en hona från Eragons så hon kommer hit, jag hade väl planerat att skaffa två på utställningen men nu kanske det bara blir en då. Sen så har jag ju ett tredje hyllplan som jag kan fylla på om det skulle vara så ;P
Men till två marsvin är det väl ändå ganska rymlig? Jag har inte möjlighet att ha ute dom varje dag för motion som läget är nu. Det kan hända att det förändras i väntan på grisarna. Men så som det är just nu så blir det bara en liten sväng ut i knät varje dag och sedan får dom ut å springa varannan dag eller så. Fast om det är fint väder så är grisarna ute på gräsmattan nästan hela dagarna…
Hanna
Var finns den där länken till sidan man kan räkna ut hur många marsvin som är lagligt i buren? Den som Ida gjort? Länken funkar ju inte i länkarkivet här på sidan -.-'
Hanna
#29 - Tack :) Jag ska ta och bokmärka den så slipper jag leta nästa gång ;P
Hanna

#4 tycker samma sak