Funderar på marsvin
Hej! Jag är en trogen ifokus-medlem men ny på just den här sajten. Jag har kikat runt lite och det verkar vara ett trevligt forum. 😃
Jag funderar starkt på att skaffa marsvin, jag har haft marsvin tidigare, men jag skulle ändå kalla mig nybörjare då jag bara var 8 år då jag fick min Tarzan (som jag misstänker köptes på någon djuraffär). Jag har genom åren vuxit upp med alla möjliga djur, både hela familjens och alldeles egna. Ormar, katter, hundar, marsvin, råttor, kaniner, fiskar, hästar, höns, grisar… Ja, you name it. Jag är alltså van vid djur och ansvar, men just marsvin blir som ett nytt kapitel. Nu är jag för första gången i mitt liv helt utan djur, vilket känns både tomt och tråkigt.
Jag blir för övrigt 21 år i år, bor i lägenhet med mor min men ska så snart som möjligt flytta ihop med min pojkvän som jag har varit tillsammans med sedan tre år tillbaka. Vi kommer att bo i minst en trea och söker aktivt bostad. Även han har vuxit upp med diverse djur och han är helt med på noterna att skaffa marsvin.
Helst skulle jag vilja ha ett syskonpar, gärna ungar. Vad har ni erfarna för tips till en potentiell framtida marsvinsägare? 
Vad roligt att du funderar på marsvin!
Vad bra att du redan nu vet att du behöver ha två marsvin (mycket har ju ändrats sen du hade marsvin sist). Ett tips är att läsa i artiklarna som finns på sajten, sen har SMF (Svenska marsvinsföreningen) ett väldigt bra, men kort sammanfattat skötselråd på sin hemsida. För det är nog enklare att besvara eventuella frågor om det är mer specifika frågor.
Men ja, något som man kan tänka på är att ha så stor bur man bara kan få plats med. Jag började med en 100*50 cm bur och tyckte den var ENORM, det tog inte lång tid innan jag insåg att den var lite liten och bara att byta från den till 120*60 cm gjorde mycket för marsvinen. Så ja, tänk stort från början. Har man möjlighet är oftast bokhyllebur billigare. Har man tur springer man på en bra hylla på loppis, ofta är det bara att lägga i vaxduk eller plastmatta så är det färdigt :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Mitt bästa tips är nog att redan nu fundera ut vilken typ av marsvin du vill och kontakta de uppfödare som har den varianten. Ibland kan väntetiden vara lång (de är ju inga beställningsvaror direkt) och vill du ha ett syskonpar som små så kan du behöva få stå i "kö" lite. Nu på försommaren brukar det bli små babyboomar här och var. :)
Jag har sett ganska ofta folk som förbereder sig i god tid och sen när det väl är dags att skaffa marsvin så får de inte tag i det de vill ha och ibland går de till djuraffären och köper eftersom de inte vill vänta längre. Personligen rekommenderar jag förstås allra varmast för att man köper från en bra uppfödare. Tyvärr finns det mindre bra uppfödare också och våga vara lite kritisk när du hämtar dina marsvin. Är burarna små, djuren bor trångt osv så fundera "är det här en uppfödning jag vill STÖTTA genom att köpa djur härifrån".
Mitt andra mer praktisk råd är att börja kika runt var du kan få bra på BRA hö. Det är minst 80% av kosten och påsar som säljs i affärer är det ofta inte så bra kvalitet på tycker jag. Har du kontakter inom hästvärlden så kan du få tag på bättre, och billigare, hö än så.
Och så min nyfikna fråga, vad vill du ha för marsvin? 🙂
#1, #2 Tack för tipsen! Jag har redan ströläst några av artiklarna, ska läsa igenom ordentligt sen.
Jag har faktiskt ingen aning om vad jag vill ha för marsvin. Någon rekommendation? 😃
#3 Åk till utställningen i Alunda (30min från Uppsala) på lördag och titta! Bedömningen börjar kl10 och finalerna brukar bli runt 16-17 oftast. Ingen inträdesavgift och cafeteria finns.
Det finns så otroligt många raser och varianter men första frågan är väl långhår (välkammande med mittbena eller rufsiga lockar), mittemellanrufs (ch-teddy), strävhår (rex/teddy, skinny) eller släthår (med eller utan virvel i pannan) eller de med massor av virvlar (abessinier). Vissa raser är generellt lite lugnare än andra, vill du ha en kelpåse i knät eller nån som kvirrar runt och undersöker allt och alla? (Självklart finns individuella skillnader.)
Färg och teckning? Mörka grisar, ljusa grisar, med svarta ögon, rosa ögon, rubin ögon? Enfärgade, flerfärgade? Osv…
Sen finns petgrisar (följer inte någon rasstandard) som kan se ut precis hur som helst. :)
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=53
#4 OJ, vad många olika raser det finns! Har nu googlat runt och fastnat för nonself brindle och nonself dalmatiner. Även abessinier är gudomliga, speciellt de mörka! Jag skulle gärna ha både kelgrisar och busgrisar. :)