Bebisar på G!
Nu tidigare ikväll så tyckte jag att jag kände en spark och "tandtuggning" i magen på Clara. Är ganska säker på att det var en bebis eftersom Clara nog inte tuggar med magen! 😉
Hur långt är det kvar ungefär när man börjar känna bebisarna?
Kan man känna "tandtuggning" från bebisar i magen? För det kändes verkligen som någon "tuggade i hennes mage. Alltså inte tuggade sönder magen, men som när bebisar snuttar på sina mammor.
Det här blir min första kull hemma, men har varit med om ganska många kullar sen sommaren 2012 och är medveten om alla risker man tar med sin hona under graviditeten. Jag har tre andra honor hemma varav jag vet en av dem som har varit dräktig två gånger. Så hon har nog stöd av henne då det blir Claras första kull, eller vad tror ni?
Clara vägde igår 1175g (vet ej hennes normalvikt utan bebisar) men hur många gissar ni att det blir? Hur länge vågar man ta upp henne ur buren utan att bebisarna i magen störs av det?
Tacksam för svar! Fler frågor kanske dyker upp! 🙂
*Puttar upp*
Hur långt det är kvar beror på hur stora ungarna är i magen. Man ska kunna känna foster från vecka 6 ungefär, men jag tycker nog att de är tydliga först vid vecka 7. Om ungarna sparkar, hackar tänder och vrider sig så börjar de bli stora och då skulle jag nog gissa att det kan vara 2 eller eventuellt 3 veckor kvar.
Jag tror säkert att Clara kan få lite stöd av de andra marsvinen, det beror lite på vilken relation de har till varandra och hur benägen Claras kompis är att vara barnmorska 🙂
Ingen aning om hur många det kan tänkas bli eftersom normalvikten är okänd. Hoppas allt går bra för er oavsett antal och veckor kvar!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tack för svaren! 🙂
Det där tuggandet är så konstigt… Är det nån som vet vad ungarna håller på med då?
Hur gamla är bebisarna nu? Eller de är ju inga bebisar längre;)
//Vendela och Moas hamsteruppfödning och smådjurdagis i Umeå.