American Crested ??
Hej!
Om jag har förstått det rätt så är en American crested ett enfärgat marsvin med vitt i virveln i pannan. Om dem då har en liten vit prick på te.x tassen så blir dem helt plötsligt en blandras, eller pet som vissa säger. Är det inte då ganska logiskt att en American crested och en övertecknad am crested kan få en unge som är en am crested??
Eller är det helt omöjligt??
rätta mig gärna om jag har fel 🙂
Varför skulle dom bli blandraser? Färgen har ju inget med rasen att göra.
Checka in @gnagarboden på instagram 
Du har rätt i beskrivningen av rasen. Däremot blir det inte blandras för att den får en vit fläck någon annanstans. Däremot kan den inte ställas i rasklass på utställning, utan bara petclass.
Övertecknade american crested kan få barn som är american crested ja. Troligare att övertecknade ger "vältecknade" avkommor än de som är undertecknade.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
(Crestfärgen måste dessutom inte vara vit, men det är det vanligaste :) )
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#1 Hade för mig att det var så! 🙂
#2 Jag tror jag har en am crested men hennes syrra är inte am crested. Det var någon som sa att syrran såg ut som en english crested, men kan en english och en american crested vara syskon?
#3 Okej! Sökte nämligen på am crested och det kom bara upp bilder på marsvin med vitt i pannan 🙂
#4 Det var jag som kommenterade i din tråd. Din andra hona är english crested och det är inte ovanligt att det kommer olika varianter i samma kull :) Det är ju samma ras men olika färg så att säga. Ta t. ex en nonself roan som paras med en self, då kan det komma både nonself och self. Samma med crested.
Kolla in min hemsida, kull 1 så ser du hur en kull kan se ut :) I den kullen fick jag: 2 english crested, 2 undertecknade am. crest och 1 övertecknad am. crest :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#5 Okej tack!
Men vad är en undertecknad? Har den för lite av en färg då?🤔
#5 Men på en sida jag läste nu så är crested korthåriga vilket ett av mina marsvin inte är (det marsvinet du tyckte var english crested) kan hon vara en slags crested ändå?
#6 #7 En undertecknad är med för lite vitt. De "ska" ju ha en en cirkel med vitt (eller vilken färg det nu är), har de inte hela cresten vit så är de undertecknade.
Då är antagligen dina marsvin ur en "pet"-kull. Ingen av dem är ju utställningsbara, och om den ena har längre päls än den andra så finns det nog mer än crested bakom. Så länge hon inte har någon virvel på något annat ställe också skulle jag kalla henne för crested-pet :) Kanske kommer från en kull med en semilånghårig och en crested :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#8 Tack för svar!
Jag har inte tänkt ställa ut dem ändå, det är nog inte riktigt deras grej för dom hatar att sitta still 😛
#9 Vill tillägga att om du nån gång vill ställa ut dem så går det ju utmärkt i petclass :D Och djuren måste inte sitta helt still (långhår är ju bra om de är lugna på plattan) :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#10 Nej helt still behöver dem ju inte sitta, men mina marsvin kan seriöst inte sitta still en sekund, utan måste utforska vartenda lilla vrå i rummet dem befinner sig i🤪 Och så fort en ny människa är i rummet så springer dem för glatta livet :P
Men tack i alla fall! :)