Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 549 ggr
amanduss
0

Allergi, vad göra?

Hej! 

Det är såhär att en familjemedlem är hö allergiker och innan har hon inte märkt av det såhär mycket som hon gör idag. 
I läget som är nu så vet jag inte om vi kan ha kvar mina älskade små marisar😭
 Höet dammar inte mycket, så det kan väl knappt vara dammet? 
Har ni något förslag på hur man skulle kunna göra?

Vill verkligen inte behöva sälja dem, men hittas inget sätt blir vi nog tvungna 😕

Tacksam för svar!

Du är otroligt saknad! <3

Svarttusch
0

Finns det någon möjlighet att ha dem i ett rum eller ställe i huset/lägenheten där personen inte vistas? Det finns de som tipsar om olika alternativ istället för hö, men det är nog ändå bäst om marsvinen får sitt hö, då alternativen ofta innebär att de tuggar mindre och kan ge fel på tänderna. 

Det är ju också olika hur känslig man är för hö. Min make t. ex tål egentligen inte hö men det har vuxit bort en hel del på honom så sålänge vi inte har marsvin i sovrummet så klarar han sig. 

Men ja, mitt tips är att se över om det finns någon annan placering av marsvinen som minskar ned hur personen blir utsatt för hö och om det finns möjlighet att inte ha stora mängder hö inne (ta in vad som behövs för en till två dagar).

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

amanduss
0

Tack så mycket för svar! 
De bor i mitt rum, det är så avskilt det kan bli, för det är det enda rummet man inte behöver gå förbi nära .. 

Får testa det med att ta in lite hö i taget och se ifall det blir bättre! Tack! :D

takykardi
0

Ni har inte bytt hösort? Bara en liten tanke att kanske hon tål vissa sorter bättre? Men det är bara en vild gissning!

amanduss
0

Tack för svar!
Nä, vi har kört med hö från bonde nu i 2 år och det var för ca ett halvår sedan som det började bli värre för henne. 

Det är mer att man märker att allergin blir en aning värre med tiden. :/

Lillisen
0

Jag är super allergisk och måste medicinera från tidig vår till sen höst för alla möjliga grässorter, blommor och träd.

Tycker det finns så bra allergimediciner i dag så när vi skaffade marsvinen var det inget jag tänkte på utan fortsatte bara med en tablett dagligen även vintertid och tar ögondroppar de dagar jag känner av dom extra.

Sen får ju dottern städa i buren ofta.

Eftersom hon blivit sämre sista tiden låter det som pollenallergi, har ni testat receptfria tabletter? 

Hoppas ni hittar en lösning som passar er :)

PiggieVille
0

Vad har ni för botten material? Om ni har spån så kanske ni kan prova toa-lätt? Vet en del som har det då de tycker spån dammar för mycket. Jag köper också hö från bonde och kvalitén kan variera ganska mycket, beroende på väder, när/var höt är taget, hur det är förvarat etc

amanduss
0

#5 aa, de har vi, men inget funkar för henne. 
Vi får testa lite olika grejor. 
Tack :) 

#6 det kan ju vara värt att testa toa-lätt, har aldrig testat. 
Tack för tipset! :)