Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 698 ggr
Tequilaboj
0

Pris på ungar?

Hej!

Min mamma fick ett marsvin som senare födde 4 ungar. Om det är någon hona bland ungarna ska hon stanna med mamman (kanske alla stannar om de är honor). Annars måste de små liven säljas såsmåningom och vet inte vad som är ett vettigt pris för marsvinsungar. Ingen speciel ras så alltså "vanliga marsvin", förhoppningsvis snälla och friska.

Vad rekommenderar ni för pris? Skillnad mellan könen? Mängdrabbat (2 honor tillsammans, lägre pris)?

På Blocket verkar 150 kr för ungar standard, uppfattat rätt/fel?

Cahira
0

OT: Jag läste mäng-drabbat, började undra vad sjutton det var för nåt. 😊

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Eulwen
4

150kr tycker jag är för lågt. Även om det är petmarsvin (okänd stam) så tycker jag man ska våga ta betalt, de är lika mycket värda som rasavlade marsvin. 

Jag skulle nog säga 250-350kr/st, 100kr rabatt vid köp av två är "normalpris". Ingen skillnad mellan könen.

Jämför med vad djuraffärer säljer petmarsvin för, upp till 500kr! Då är det fortfarande lågt pris för ungar som är födda i hemmiljö och har fått god omvårdnad och hantering under uppväxten.

Vill ni ha hjälp att könsbestämma ungarna så lägg ut lite bilder så kikar vi. :)

takykardi
2

Marsvin verkar vara billigare i Sverige än i Finland. :o men ni har nog mer msrsvin och mer uppfödare. Jag köpte mina från uppfödare för 50€/st och jag såg att djurbutiken skulle ha 65€/st för sina! Men det kanske bara är bra så blir det kanske inte så många spontanköp. :p

Tequilaboj
0

Tack för svaren! Kanske negöver hjälp med könsbestämning men tror ej det :P Har kanske mycket vana med djur, jobbat i affär och haft marsvin i 4 år.

Blir nog 300 kr st då! Tror det är en hona iallafall, wiho! Blir gad för mammans skull för det är bra att behålla en hona som sällskap till henne va?

Tequilaboj
0

Tror ni jag får dem sålda för 250-300 kr /st?

Eulwen
0

Det borde du få. Den som klagar på det priset skulle jag inte sälja till, det är fortfarande lägre än vad djuraffärerna tar.