Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 558 ggr
jossan...
0

bokhyllebur?

Hur  gör man om man bygger en bokhyllebur och måste ha galler?

Visa gärna bilder på hur ni gjort och hur högt bör det vara till tak?

Gud vad bra jag stavar…

Svarttusch
0

Av vilken anledning krävs gallret? 

Det skulle kunna vara enkelt, göra en vanlig bokhyllebur, göra ett "lock" med bara reglar (typ som en ram för glas) för att se fylla med ett stabilt nät (fyrkantsnät är det väl som rekommenderas. Sen kan man ju sätta fast det med gångjärn så är det bara att lyfta upp när man behöver öppna buren. 

Problemet med den lösningen är ju att det då krävs en ca 30 cm hög kant. De ska ha minst 25 cm i höjd och man har ju runt 5 cm spån oftast. Billy bokhyllor som många använder är ju inte tillräckligt djupa för att ge den höjden. 

Annars kan man ju bygga på samma sätt som ett burskåp. En lagerhylla med bakstycke och sidostycken. Sen en sarg på framidan plus luckor av galler/nät. Har man dock bara en flock är det ju kanske lite onödigt stort byggde och det blir isf säkert billigare att köpa en större gallerbur :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

jossan...
0

Tack för svaret! Och det var lite det med höjden jag tänkte på:/

Gud vad bra jag stavar…

Svarttusch
0

Vill du kan du ju köpa en hylla på t. ex blocket eller seconhand och sen bygga upp höjden genom att fästa på en sarg runt om till de blir passande höjd :) Lite mer att bygga såklart dock.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[mika_ericsson]
0

Om man ska ändra höjden på en bokhylla så kan man lätt bygga en från grunden istället! Min snälla farfar hjälpte mig att bygga en "bokhyllebur" från grunden. Med en skiva i botten och vanliga plankor som väggar blev den helt perfekt och dessutom designad efter rummet som buren står i. Skivan verkar som botten och är täckt med vaxduk. Buren står på golvet i ett eget rum där marsvinen springer lösa om de vill, därför har jag inget galler!

jossan...
0

ok jag måste ha galler pg av katten:p

Gud vad bra jag stavar…