Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 3076 ggr
Caroob
0

Curly

Jag undrar lite om Curly marsvin. De är en korthårig lunkarya har jag hört men lyckas inte hitta några alls när jag söker på google, bara lite info..

Någon som känner till någon uppfödare, har lite mer info? Skulle gärna vilja se lite bilder och veta lite mer :)

Caroob
0

putt

Caroob
0

putt

_Anna93
0

har aldrig hört talas om tror jag ?! :O

dannebacken
0

Vet att Malin, Vip's har en eller annan curly, dessutom har en vän till henne curly. Hennes hemsida ligger på www.vipsmarsvin.com

Sandra

emelieryden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! Jag har en curly! hon heter Inez och är snart ett år. Curlymarsvin är jättesöta. De har en väldigt annorlunda päls. Hon har precis haft en kull ungar. Det blev en curlyhona och en nonselfhane. Nästa kull kommer någon gång i början av nästa år.

Hör med Malin (Vips marsvin). Hon har jättesöta curlysar. Jag har köpt 4marsvin av henne!

emelieryden
0

Inez med hennes första kull! <3

idipidi
0

Är du säker på att ungen är en curly? Jag tycker att det ser ut som en virvel.

Abico
0

Curly… det har jag aldrig hört för ^^ Nu får jag kolla upp det här :P

Hanna 

idipidi
0

#8 Lunkarya utan långhårsanlag.

Abico
0

#9 - Okej. Men räknas det som en egen ras?

Hanna 

idipidi
0

Inte någon godkänd ras, nej.

Abico
0

#11 - Så när man talar om att det bara finns en svensk marsvinsras så skulle man kunna säga att det eg. är två? Är Curlyn också en svensk ras? ;P

Hanna 

FeliciaS
0

Men kan man ställa ut Curly i Guide?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Nepp, de har inte guide.

parsley
0

Curly är som tidigare sagts i tråden en korthårig lunkarya. Parar man ett släthårigt marsvin med en lunkarya så blir avkomman curly. Teddy och rex har krusig päls. Curlyn har vågig päls, vilket gör att deras päls ser lite spretig ut.

Rosettcurlyn, som är den vanligaste varianten, har två höftrosetter. Curlyn saknar dessa rosetter. 

Curly/rosettcurly kan ställas i ost, dvs ostandardiserad klass på utställningar.

Inez som varit med på bild här i tråden är en typisk curly. Hennes bebbar är tyvärr inte curly.

FeliciaS
0

#15 Jaså :) Okej. Men Curly kan bara uppstå om man parar en Lunkarya med släthår?

Mvh Felicia

emelieryden
0

Hej!

Ursäkta! Inez unge är en virvel. Fick reda på det senare. Generad Jag är ingen expert på strävhårsraserna precis men jag håller på och lär mej!Jag har mest selfar. Inez är mitt första strävhårsmarsvin! :D Sedan har jag en ch-teddy ochså…..

Sorry, sorry! :D

parsley
0

Man får curly om man parar lunkarya med släthår, samt om man parar curlymarsvin med curlymarsvin. Parar man ett curlymarsvin med ett släthårigt marsvin så får avkomman vanligtvis grov släthårspäls som följer kroppen.

FeliciaS
0

#18 Okej ;)

Mvh Felicia