Ålder vi parning?
Heej!
Jag tänkte fråga vid vilken ålder marsvinen bör vara vid parning? har för mig att honan inte får vara över ett år, kan det stämma?
Vid 7 månader och har honan bra hull brukar man säga att man kan ta en kull. Ju senare desto stelare blir bäckenet.
Checka in @gnagarboden på instagram 
#1 Okej tack! Är det nån speciell ålder på hanen?
Nja, runt 5 månader kanske? Vet inte :P
Checka in @gnagarboden på instagram 
Det är högst indivduellt när man ska para en hona. Det viktiga är att hon är i bra kondition. För vissa honor innebär det att paras vid 7 månader och för andra vid 12 månader. Bäckenet blir lite mindre elastiskt med åren, men det är ju inte så att det är "kört" direkt vid 12 månader, det är många som tagit kullar på äldre marsvin och det har gått bra.
Det viktigaste kanske är att ha kontakt med en uppfödare som kan visa vad som är bra kondition, vad som är för magert och vad som är för överviktigt.
Hanar är ju inte lika "noga" med att de måste vara i toppform. Däremot ska man inte sätta för unga hanar med hona. Han ska helst vara "färdig" i kroppen, för de kan gå ned sig lite när de går med hona. Det sägs även att om man sätter en för ung hane med hona så kan han stanna i växten, men sanningen i det vet jag inte.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag tycker att det mest bara pratas om senaste ålder för första kull, men inte om vilken tidigaste ålder. Så när är lämpligt att para som tidigast?
Hona 5mån och hane 3mån?
#5 Alltså, fem månader är väldigt ungt. Tror få parar så tidigt. Många har väl en gräns vid typ 7 mån (att sätta med hane alltså). Jag går efter hur honan är. Vikt, hull osv. Är honan bara fem månader har jag inte hunnit utvärdera om hon är rätt material.
Åldern tycker inte jag är alls lika viktig som att hon växt färdigt. Minst 750-800 gram brukar man säga att de ska väga.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Okej, så 7-12 mån då beroende på individen
Den stora fördelen med att vänta länga med att sätta djur i avel är att man hinner utvärdera dem. Få unga djur är sjuka t.ex. Ett marsvin på fem månader vet man nästan ingenting om.
Hona som yngst 7 månader och en vikt på minst 800 gram är en bra mall att gå efter.
Hane som yngst 6 månader.
Sen tycker jag att det är bättre att vänta lite till. Jag sätter inte mina honor i avel förrän dem är runt året. I sällsynta fall när dem är 8-10 månader. Hanen tycker jag ska va som absolut yngst 6 månader, men enbart om man bedömer att han är mogen nog för det.
Det pratas för lite om den mentala mognaden i aveln. Det handlar inte bara om att marsvinet ska ha uppnått rätt ålder och vikt. Låt marsvinet få mogna till ordentligt innan man sätter den i avel. Då ökar chanserna att allt går bra 🙂
#9 Hur länge ska man ha hanen och honan i samma bur? Hur ser man när dom är ''klara''?
#10 Det beror på om man ska handpara eller inte. En handparning innebär att man sätter ihop honan med hanen dagen honan brunstar i ett par timmar ungefär. För att kunna göra det måste man hålla koll på honan och lära sig känna igen hennes brunstbeteenden. Detta sätt är det bästa alternativet om man vill va säker på att sina två hanar ska gå att ha ihop igen.
Sen kan man alltid köra det gamla hederliga sättet med. Och då brukar man ha honan och hanen tillsammans i fem veckor för att va säker på att man har täckt två till tre eventuella brunstningar och därmed ökat chansen att honan är dräktig. Fast då är det inte säkert att hanarna går ihop längre och då står du där med två hanar som behöver varsin bur och nya kompisar.
#11 Hur brukar brunstbetendena se ut? Är dom mer ''rädda'' om sin bak t ex?
#12 Det är som sagt olika från hona till hona. Kolla upp lite trådar här på MIF om brunst och sen får du helt enkelt studera din hona och hålla koll på hur hon beter sig.