Lämplig ersättning?
Jag ska ha en liten gris inackorderad 23dagar. Vad kan vara en lämplig ersättning för det?
ska hö/spån/grönsaker ingå?
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Om det är någon du känner och du vill vara snäll :) så hade jag tagit 1000:- Annars 1500;.
På djuraffärena här omkring tar de 500:-/veckan.
Och då bor det i det som finns att tillgå.
Oj, så mycket
ja, och då äter de vad som finns i butiken.
Ring till djuraffärena där du bor och hör hur mycket dem tar och vad som ingår, och bestäm ett pris :)
Det lät väldigt mkt för ett marsvin i tre veckor tycker jag. Tycker inte en privatperson kan ta så mkt. En sak om det hade varit ett företag. Kostnaderna för ett marsvin är minimala.
Jag hade tagit 800 kr totalt. 300 kr för mat och spån, och 500 kr för besväret.
Jag hade tagit några hundringar, kanske 300:-? Precis som man tar en symbolisk summa för att hjälpa till med transport.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
200-300 kanske. Hade två st här i en månad förra sommaren, bad om en säck med korn (150kr).
500 hundra tycker jag låter rimligt.
Oki. Efter att ha tänkt mycket på det så känner jag att jag själv hade lätt betalat 500kr eller mer.
Hade det inte varit för risken för Ohyra så hade han ju kunnat sitta granne med mina och då hade det blivit mycket lättare. Då tycker jag att 200-300kr hade varit rimligt men nu måste han sitta ensam i karantän och då blir det både jobbigt och nervslitande.
Vad tycker ni är lämplig transportkostnad då? 100kr/marsvin verkar vara standard men ger ni rabatt om det är flera marsvin som ska till samma person?
#12 Jag har aldrig förstått det här med transportkostnad? Om det är hämtning och lämning på utställningar man ändå ska på förstår jag inte vitsen med kostnad alls. I alla fall inte om jag åker bil. Jag har levererat två marsvin (ett till köpare och ett för sällskap till ett marsvin jag skulle sälja) och jag har fått tre marsvin levererade till mig. Jag har varken tagit betalt eller betalat för det.
Men ja, har man t. ex ont om plats i bilen eller det innebär mycket krångel kan jag väl förstå om man vill ta en liten summa och jag tror de flesta som tar betalt gör det per marsvin.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#13 Jag måste spara och snåla för att ha råd att åka på utställningar så kan jag få ihop lite extra genom att transportera djur så kan jag kosta på mig att tex äta något gott längs vägen. Eller när det gäller SM som i detta fallet, kanske kunna hyra en stuga ihop med några andra istället för att sova i tält eller i bilen.
Däremot om det gäller djur som kommer från mig så tar jag ingen fraktkostnad.
Någon som vet varför det har blivit inlägg raderade?
#15 Det är för att det från början var tre likadana inlägg. Det är alltså ingen information som försvunnit :)
#14 Då kan jag förstå mer varför man väljer att ta betalt. Det verkar ju vara många som tar per marsvin så :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#16 Aha, blev nyfiken på vad som stod.
Jag tänkte som så att jag tar 100kr för första marsvinet, 75kr för andra och sedan 50kr/marsvin om man ska ha med fler. Det borde väl inte vara för dyrt?
#17 Det låter väl rimligt.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Att många tar betalt handlar också om att det är väldigt många som vill ha transporthjälp annars. Man blir lätt överöst med en massa gratis extrajobb att leverera djur till rätt person, möta upp någon här och någon där, någon kommer för sent, någon måste man ringa och höra var den är o.s.v.
Plus risken att plocka med sig Ohyra elr smitta om man transporterar djur från olika ställen. Åker man på utställning är det mycket fix med ens egna djur, det är inte alltid så "bara" att transportera extra djur.
Ah så har jag inte ens tänkt. Sen är det väl kanske skillnad för vem man gör det kan jag tänka. Min erfarenhet är ju som sagt väldigt liten, och i den mån jag transporterat djur själv så har det ju varit antingen en egenuppfödd bebis som skulle flytta och ett sällskap till en annan bebis. Jag erbjöd ju mig att transportera så att köparen skulle kunna köpa från mig och ändå ha sällskap till hanen. Så för en köpare av mitt egna djur är ju lite annorlunda mot att transportera någon annans djur helt och hållet.
Sen är det ju kanske också skillnad då jag aldrig transporterat mer än ett djur i taget. Sen är jag ju inte så "känd" att personer frågar mig om hjälp med leverans så det är ju kanske därför jag inte ser "svårigheterna" på samma sätt. Jag skulle däremot inte ha några problem med att betala för leverans.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag har både köpt och sålt djur med hjälp av någon som transporterar dem. Vid varje tillfälle har jag mött upp alt åkt hem till den som levererat och det har alltid tagits en symbolisk summa på 100:- tycker det är självklart att man ska ja något för besväret. Ska man däremot på utställning och har en plats över i duvtransporten, man får marsvinet hemleverat och möts upp på utställning är det inte "lika" besvärligt men tycker iaf att man borde kunna ta ut en mindre summa. Ska man därmot leverera flera marsvin, tar de ju både plats och ork. Särskilt om man inte åker bil, då kan det ju bli jättebökigt och det ska naturligtvis ges ersättning för…
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/