Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 432 ggr
Ellinor_ludde
0

Väntar ett tag!

Ojsan, vad jag har vart ivrig på att köpa två marsvin. Har nu bestämt mig för att lugna ner mig lite och ta det som det kommer. Skolan har
satt igång och det kanske inte är rätt läge att fokusera på att skaffa
mer djur. Jag ska nog fokusera på två saker, skolan och min hund
och vår träning. Jag väntar tills slutet av hösten eller kanske till och
med vintern med att skaffa marsvin. Men som sagt, jag ska nog fokusera på skolan för det mesta, och så ska ju vovven och jag träna
som vanligt på brukshundklubben och ställa upp i någon tävling då
och då.Men vill gärna hålla kontakten med någon uppfödare i sthlm området så får vi se när det blir av.Men som man alltid sagt, _Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge. (ELLER JO, KANSKE? ^^,)*FNISS*,

<3_

Abico
0

Jag tycker det låter bra :) Folk som rusar in i djurköp behåller tyvärr oftast inte djuren så länge. Jag håller tummarna för att allt går bra med vovven ^^

Hanna 

Ellinor_ludde
0

Tackar tackar :)
Jo, man blir så ivrig så att man kanske inte tycker det är lika kul när man väl har dom små grisarna hemma. Jag avvaktar och kikar in på uppfödningar och så ibland :)

Abico
0

#2 - Jo, då kan man se om intresset håller i sig eller om det bara är ett tillfälligt infall. Lillasyster skaffade Gerbiler för några veckor sedan, hon var hur ivrig som helst och läste på om dom och sånt. Sen var dom intressanta i en och en halv vecka. Nu är det jag som sköter dom -.-'

Hanna 

Ellinor_ludde
0

haha, känner igen det där, min syster är lika dan. När vi hade marsvin fick jag ta hand om dom (självklart var det bara roligt, men jag var så liten och hade annat att göra). Men inte för att jag tror att jag skulle tappa intresset för djur. Har alltid haft djur och har aldrig tappat intresset för någon av dem. + att jag har ridit i 7 år och intresset bara ökar ^^, Är lite deppad just nu eftersom jag ska ge bort mina möss, pga dräktighet från djuraffären, och det har hänt tidigare när jag köpt från dom. :'(

Abico
0

Jo, det var samma sak med Sune. Från början var det syrran som ägde honom. Men efter ett par veckor så satt han bara i buren, så jag var inne varje dag och pysslade lite med honom efter att jag tagot hand om mina egna honor. En dag tog jag bara buren och bar inte den på mitt rum ;P Men det visade sig ju också iom. att buren flyttades att lillasysters ständiga förkylning och täppta näsa berodde på höet som Sune käkade. Så det var ju bra att han fick flytta in till mig.
Jag blir så arg när jag hör om folk som fått dräktiga djur på halsen efter att ha köpt dom på zoo :( Min ena marsvins hona var dräktig när jag köpte henne, hon var alldeles för mager och ung för att få ungar, men hon klarade det bra. Men jag tycker det är ofattbart att djuraffären som säljer så många djur till helt okunniga personer inte har någon kunskap själva -.- Det är ju dom som ska lära och ge information!

Hanna 

Ellinor_ludde
0

#5 precis!
Och hon som är dräktig nu hon är bara 6 veckor!!!! :O
Jag tycker så synd om henne :'(
Dom två allra första mössen jag köpte från dom var jätte fina,friska och glada. Men när dom var ca ett år fick dom någon form av kvalster och tappade hår över hela ryggen :o!
Sedan så köpte jag en hona därifrån precis efter jag köpte
(dom som fick kvalster nu i sommar,avlivades för 2 veckor sedan), hon var min favorit och hon var dräktig vid 7 veckors ålder fick hon sina ungar, allt gick bra och så, för då tyckte jag det bara var roligt att min lilla tjej fick ungar. Men nu dog hon i somras. Och så händer detta, men jag får skylla mig själv att jag köpte från samma djuraffär. Usch, att man kan vara så slarvig med djur, jag blir förbannad på dom!

Abico
0

#6 - Ja, fy. Djuraffärer borde inte få sälja djur, bara tillbehör (och givetvis skall dom inte rekomendera saker till djuren som inte är bra, som saltsten och onyttiga pellets). Sedan så ska dom ha kontakt med ett flertal uppfödare i närheten och ska kunna hjälpa kunden att få tag i uppfödaren för att köpa djur därigenom.

Hanna 

FeliciaS
0

Precis! Bojkotta djur från djuraffärer! De kan satsa på att rekommendera bra uppfödare, sälja BRA foder och BRA utrustning :D

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stormviskaren
0

www.wiras.se har fina teddysar och self grey. bor i stockholm