Dutta ungar?Mager?Dricker ej?
Har läst att man ska dutta marsvinsbebbarna i rumpan så de ska bajsa och kissa. Läste också att det inte behövs då mamman tvättar ungarna i rumpan. Vi prövade lite med en blöt tops men det kom inget, innan vi gjorde det hade ungen precis diat.
En annan sak är att Åra börjar bli väldigt mager, vi har stödmatat henne, och ger kligröt ibland och annan gröt några gånger i veckan (utan kli). Hon äter grönsaker här hemma och pellets. har vi fortimel compact, och undrar om vi kan ge det till henne? och isåfall hur mycket? vi har ml sprutor.
en sista fråga är att marsvinen dricker inte? vi såg dom inte dricka något, för i vanliga fall dricker dom ganska mycket. dom får gurka typ varje dag (och andra grönsaker) vi brukar ge vatten i 1ml spruta, men då är det bara Åra som kan dricka ca 4 stycken frivilligt, dom andra marsvinen vill inte ha. dom måste ju få vatten på nåt annat sätt? vattenflaskan funkar bra.
animal power <3

1. Handmatar ni bebisarna? I så fall är det bra att dutta dem i rumpan i samband med matningen, eftersom det kan hända att mamman inte gör det då de inte diar. Ibland kan man få hålla på en liten stund innan det kommer något. Om de inte handmatas behöver man inte dutta dem, då fixar mamman det. 2. Är det Åra som är mamma till bebisarna? Det är inte ovanligt att digivande honor går ner i vikt. Fri tillgång till ett bra kraftfoder tycker jag man ska ha till både dräktiga och digivande honor samt växande ungar. Jag ger kligröt i princip dagligen under dräktighet och digivning och har även en skål med havregryn som alltid är fylld. 3. Hur mycket de dricker är väldigt individuellt. Får de mycket grönsaker (speciellt vattenrika som exempelvis gurka) så behöver de troligtvis inte vatten på annat sätt. Håll koll i början så att de inte blir slöa eller så, om du bestämmer dig gör att sluta ge dem vatten i spruta. Jag hade (för många år sedan) två hanar som inte rörde sin vattenflaska på flera år. De fick rätt mycket grönsaker och fick i sig tillräckligt med vätska på det viset, de var pigga och glada grisar. När jag/vi drog ner på grönsakerna så började de att dricka ur flaskan. Har du vitaminer eller annat i vattenflaskan tycker jag att du ska ta bort det eftersom det kan göra att en del marsvin inte vill dricka då de tycker att vattnet smakar illa.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#1 Ne vi hanmatar inte bebisen, men den har redan börjat småknapra på foder och nötter.
Nej hon är inte mamman. Åra är åtta år och väger bara 750 g.. :(
Alla marsvinen har faktiskt blivit väldigt slöa, morgonpigga är dem då de verkligen gillar frukosten.
animal power <3
Då brhöver du inte bry dig om ungarna då mamman tar hand om dem. Åra är ju en gammal tant ;) att de tappar i vikt med ökad ålder är normalt.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#3 ok tack :) men hon har lite problem med tassarna, men får metacam som hon brukade piggna till av, men nu hjälper det inte lika mycket:( så hon går inte så mycket alls, så det är också därför vi stödmatar. det stod på en hemsida att man kunde ge en halv deciliter av näringsdrycken ;)
animal power <3
Vet inte vad du kan göra men lycka tiil!
Med Åra finns nog inte mycket mer att göra, åtta år är ändå en hög ålder för ett marsvin och om hon inte blir bättre av metacam och ni måste stödmata henne kanske det snart är dags att börja fundera på när hon ska få somna in. Jag förstår att ni älskar Åra och inte vill förlora henne och därför gör allt för henne, men det är inte bra om hon har ont hela tiden. Det är ett tufft beslut att ta, men det kanske är något du kan diskutera med dina föräldrar, de kanske kan hjälpa dig komma fram till något?
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida