Repa från hjärnblödning?
Det har hänt något fruktansvärt hos oss. När jag steg upp i går morse hittade jag Plura släpandes sin bakkropp i buren. Det första man automatiskt tänker (iaf jag) när man ser en förlamad bakdel är c-vitaminsbrist, och trots att mina marsvin får mer än tillräckligt med c-vitamin varje dag var det det enda jag kunde tänka mig.
Eftersom han gått med 2 honor i ett par veckor nu tänkte jag att han kanske har glömt äta, han kanske har varit för upptagen med att svärma runt flickorna, han måste få c-vitamin!
Jag rotade igenom kylen efter störst innehåll av c-vitamin och hittade blåbärssoppa som jag började mata honom med, han åt som en tok och tyckte det var så gott, 10-15 ml slurpade han i sig.
Efter det var jag tvungen att ge mig iväg på 18 och 20 årskalas och bäddade irodning för Plura i transportburen med massa mys och godsaker, och en stor skål blåbärssoppa, och var sedan tvungen att ge mig iväg.
Efter 2 timmar var jag hemma igen med persilja, paprika och askorbinsyra och började mata igen.
Vid den tidpunkten började det gå upp för mig att han kan inte ha brist på c-vitamin, det är omöjligt. Jag har sett honom äta grönsaker och gräs precis som vanligt. Han måste ha skadat sig?
Ställer mig och tittar i buren efter grejer att skada sig på, allt som finns i buren är 2 plastpallar, 2 myspuffar och hölådan. Nej, det känns inte alls möjligt att en liten gris skulle kunna skada sig så pass att den blir förlamad i denna buren.
Ringer jourveterinären och rådfrågar. Han håller med. C-vitaminbrist är uteslutet, även om hans behov varit större pga påfrestningen av att uppvakta 2 flickor ett par veckor så har han haft i princip fri tillgång till gräs och maskrosblad, och fått grönsaker varje dag. Han trodde inte heller på att han skadat sig, däremot tyckte han att det lät som en hjärnblödning.
Ju mer vi pratade, och ju mer jag googlade, så känns det som att han har rätt.
Han gav mig 2 val, åka in och avliva på en gång, eller avvakta och se hur det artar sig då det kan, med lite tur, bli bra igen. Jag valde att avvakta.
Idag är läget helt oförändrat, vilket får mig att känna mer och mer att han inte är sjuk. Han är precis som vanligt, samma älskade energiska Plura, äter självmant, tar sig runt självmant, och är först fram till kanten för grönsaker trots att hans bakdel inte fungerar.
Jag vill inte förlora honom, jag får inte förlora honom, han måste bli frisk!! Men, finns det någon som har varit med om, eller vet något marsvin, som repat sig efter en hjärnblödning?
(Blåbärssoppa är smaskens hälsar Plura till alla andra smågrisar, prova det! ;))
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Är bägge bakbenen helt förlamade? I så fall tror jag inte på hjärnblödning (eller hjärninfarkt (propp) heller för den delen som kanske skulle vara mer troligt) Hjärnanatomin (hur hjärnan är uppbyggd) kan inte skilja sig så mycket från en människa i de basala delarna som handlar om motorik. Motoriken för höger kroppshalva sitter i vänster hjärnhalva och motoriken för vänster kroppshalva i höger hjärnhalva. Blodkärlen sitter på ett sånt sätt att det är ytterst osannolikt att bägge halvorna skulle drabbas samtidigt om det inte är en mycket stor skada och då borde han inte kunna äta, andas obehindrat, hålla balansen och liknande saker.
Mer sannolikt i så fall att det skulle vara någon skada på ryggmärgen, alltså i ryggraden. Man kan ju få proppar och blödningar där också. Eller en fysisk skada. Vet inte om du hunnit läsa min tråd om harskutt. Våran Blenda har haft problem med bakdelen ett par dagar, men skuttade fram. Jag tror att hon har sträckt sig, ett lite oplanerat hopp i eller ur hölådorna.. Nu är hon helt återställd.
Om han mår bra och äter skulle jag bara fortsätta att ge honom mat och avvakta. Kanske repar han sig själv.
Vad gäller stroke (hjärnblödning/hjärninfarkt) hos djur så vet jag att mammas hund i omgångar fick balansproblem (kunde ramla när hon ruskade på sig tex) men då återhämtade sig på några dagar.
#1 Hmm… Nu när du säger det så brukar ju människor som får en hjärnblödning och överlever, bli förlamade i ena sidan av kroppen… Medans Pluras framdel faktiskt fungerar obehindrat, medans hela bakdelen inte fungerar. Men veterinären använde ordet propp och blödning flera gånger, kanske jag missuppfattade honom och tog för givet att han menade hjärnan, när som du säger proppen/blödningen kan ha suttit i ryggen.
Ja, just nu finns både hopp och förtvivlan. Jag är glad över att han inte blivit sämre under natten, han äter själv och rör sig på eget initiativ, han envisas också med att dra sig över kanten ner i hölådan fastän jag serverat honom hö mitt på golvet i buren. Förutom att hans bakdel inte fungerar är det ingen skillnad alls på honom eller hans energi. Han pratar också och ropar när det prasslas med något.
Så som läget är nu avvaktar jag, veterinären sa att han kan inget annat göra än att avliva honom, och det gör jag inte förrän jag ser på honom att han inte repar sig, eller om han börjar bli dålig i allmäntillståndet.
Låter som en blodpropp. Kan göra ohyggligt ont tydligen, kan även gå till sig själv om proppen löses upp. Men då får man även ha i åtanke att har det hänt en gång så kan det ske igen.
Om han äter för fullt och ropar efter mat så visar han ju på livsvilja.
Håller tummarna att han återhämtar sig!
Håller tummarna för er!
Jag har haft ett marsvin med misstänkt hjänblödning/propp det liknade inte det du beskriver. Han hade balansproblem och när han skulle gå drog han iväg åt ena hållet hela tiden och han var svag i ena sidan. Han såg sned ut också höll huvudet snett och hela marsvinet lutade. Han repade sig en del men han var gammal och hade en massa andra krämpor så han levde inte så väldigt länge efter det så det är svårt att veta om han hade blivit helt bra.
Jag tror ändå att det är en skada på ryggraden. Kanske har han halkat när han hoppat upp eller ner från ett hus eller in i en låda… de är ju inga kinesiska gymnstikunder de där marsvinen. ;-)
Han verkar ju inte ha speciellt ont om han äter och tar sig runt. Avvakta lite och se om han får tillbaka sin rörlihet (hoppas det) annars får du kanske välja det tråkiga alternativt. :-(

Jag känner igen symptomen. Hade en hona som fick en dödfödd kull. Efter det så fick hon ovanstående symtom. Dessutom hade hon svullna tassar och ben. Trodde som TS att det var c-vitaminbrist, även om det kändes fel eftersom de får så pass mycket c-vitam i maten + att jag aldrig haft någon tidigare som har haft brist på detta.
Denna hona hade en otrolig livsgnista och åt hela tiden. Hon höll huvidet lite snett en längre tid, men hon repade sig och blev fullt återställd, men det tog tid. Hon minskade i vikt och när hon vägde som minst vägde hon ca 450 g.
Men som sagt så repade hon sig och jag hade inte hjärta att avliva henne när hon visade sådan livsvilja.
Jag tycket du kan avvakta med avlivning så länge han äter och inte verkar lida.
Tack för era svar, och för att även ni tycker att jag gör rätt i att avvakta. Jag fick känslan av att veterinären tyckte att avlivning var det enda rätta, men det är svårt att avliva ett djur som verkar må bra trots att halva kroppen inte fungerar just nu. Jag har ju pga hans pigghet hoppet uppe, och jag hoppas att hans bakdel börjar fungera igen. Jag vet inte hur länge man vill avvakta dock om inga framsteg syns. Han kan just nu inte styra bajs och kiss utan det kommer ut när det behöver komma ut.
Jag har klämt och känt på kroppen hans och han reagerar inte med smärta någonstans, utan tvärt om verkar han inte känna att jag rör hans bakdel alls, ingenting känns brutet eller varmt eller svullet.
Svårt..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med om att det inte låter som hjärnblödning. Skickar med video på Wonder när hon fick det.
Hoppas verkligen att han kryar på sig!
tycker att det låter som diskarna
#9 Nej, så där beter sig inte Plura. Åh. :(
Läget är oförändrat fortfarande. Varken sämre i måendet eller bättre i bakdelen. Det har gått lite drygt 2 dygn.
Det är så himla svårt detta, icke fungerande bakdel, men helt fullt friskt marsvin i övrigt. Jag förstår inte. :(
Plura får ju ordentligt med cvitamin, men se till att han även får i sig evitamin. Det kan enligt en amerikansk sida finnas ett samband mellan e och c.
Håller tummarna för att han snart visar något litet tecken till att bli bättre!
Kajzza
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Håller tummar här att lilla Plura kryar på sej.
Charlotta-B
Åh nej! Usch vad ledsamt! Tänkt att jag skulle höra av mig nu när Nihlo och Nelly kommit hem till sin ordinarie bostad här i Mariefred, loggade in och fick se ditt inlägg… Så ledsen för din skull!
Hoppas att Plura kryar på sig snart.
Vi hörs!
Kram
Det kan inte vara ett diskbråck då? Inte alltid de visar smärta av det och det kan komma plötsligt utan att de varit med om något trauma
#14 Jag har tänkt på henne och er massor! Hoppas allt gått bra! ♥
Usch vad rädd jag blir när ni pratar om ryggskador och diskarna, det låter inte lovande. :(
Jag funderar, kan det han drabbats av vara ärftligt tro?
Min älskade lilla sockerbit - bli frisk!
Jag är säker på att det inte är ärftligt om det är en "vanlig" skada, om skadan däremot beror på en svaghet i ryggen så kan det finnas risk för ärftlighet.
Om han inte visar några förbättringar alls de närmaste dagarna så hade jag tagit iväg honom och röntgat ryggen
Ja, jag kommer ge honom ett par dagar till om inget försämras, och är det fortfarande ingen skillnad ska jag ringa vet igen.
Plura hänger med fortfarande. Fortfarande lika pigg och glad och rörlig i buren, lika snackig och matglad, men lika förlamad.
Det är otroligt svårt att ta beslutet att avliva ett marsvin enbart pga att bakbenen inte fungerar, när allt annat är precis normalt.
Jag fick en artikel skickad till mig från MM där en person beskrev exakt samma scenario, där marsvinet plötsligt varit förlamat i bakbenen men allt annat stämde överrens med förut. Marsvinet återställde sig efter många veckor.
Jag har otroligt svårt att bestämma hans öde. Det känns fel vad jag än väljer, och jag har försökt att inte tänka på beslutet alls. Att antingen bestämma att en frisk gris i övrigt, som är så levnadsglad och fungerande som han är, ska avlivas enbart pga att hans bakben är förlamade, eller låta ett marsvin utan fungerande bakben leva vidare.
Det är jättesvårt, han vill ju leva, annars hade han slutat äta och gått och lagt sig någonstans. Men är det humant att låta en halvt förlamad gris leva?
Åh. 
#20 Samma sak hände en av mina hanar. Nu minns jag inte exakt hur allt var, men han fick en hjärnblödning och blev förlamad i bakdelen. I början hände ingenting och jag gick också i valet och kvalet om hur jag skulle göra. Efter någon vecka började jag dock se resultat och han repade sig väldigt sakta, men säkert. Han är nu fullt återställd, men kan inte para. Han får inte riktigt till rörelsen helt enkelt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag tog precis upp Plura för att kika lite, och när jag höll honom framför mig, med ansiktet pekande mot mig, drog han upp ena bakbenet hela vägen till magen så att säga.
Det har han aldrig gjort innan, och det betyder ju att han VISST måste ha känsel i sina ben nu! 
Han har dock magrat av lite grann på dessa veckorna, och jag tycker att hans bakdel är smalare än vanligt.
Men han rörde benet!!
Härligt! Det låter ju positivt när andra grisar har tillfrisknat 
Hejja Plura!
Vad bra att det verkar bättre!:) hoppas det blir helt bra!=D Kan marsvin äta blåbärssoppa från affär?
#24 Vill bara påpeka att tråden är två år gammal.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Oj läste inte hur gammal den va.
Hej, imorse skulle jag ge marsvinen mat. Märker då att den ena tjejen som brukar vara först fram till skålen försöker kravla sig fram. Ser då att hon ramlar fram, hon kan alltså inte gå och ser att halva hennes kropp inte hänger med. Hon blir sne och hela hennes kropp lutar åt ena hållet. Hon är gammal och man märkte med tiden att hon fick dålig syn.
Hon äter väldigt bra gör hon, är lite tveksam på vad man ska göra. Bör jag söka upp veterinär eller har någon varit med om något liknande och vet vad som är bäst att göra?
#28: Absolut veterinär. Med en gång. Att vara gammal eller se dåligt påverkar inte så man blir alldeles sned. Det är någonting som är fel.