Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 612 ggr
Abico
0

Ihopsättningen...

Den 27 oktober åker jag och hämtar två marsvinstöser i Rävlanda. Dagen därpå alt. innan så ska jag hämta Wilma hos Irene i Göteborg. Frågan är om jag ska sätta ihop alla tre, som troligen aldrig träffats tidigare, på samma gång eller om jag ska börja med dom två små och vänta med Wilma. Dom kan väl behöva lugna sig lite efter flytten också, det är ju inte så kul att behöva åka långt och sedan direkt slängas ihop med okända grisar i ett okänt hus. Det måste ju bli väldigt stresande för dom, inte minst för fyra åriga Wilma. Ska jag låta dom sitta i varsin bur i en dag innan dom får träffa varandra, så dom hinner ta in lite av allt nytt? Det innebär ju att det/ dom marsvin som kommer hit först får sitta helt ensamma i 2 - 3 dagar… Vad tycker ni?

Kram Hanna

Hanna 

[starlights]
0

Jag hade aldrig satt det själva.

Utan jag hade gjort så att jag hade introducerat dem för varandra på golvet först och sen när de "lugnat ner sig" och inte verka bry sig om varandra längre hade jag släppt in dem i en nystädad bur.
Sen låtit dem vara där och bekanta sig med varandra i ca. 3 dagar utan att ha ute något av marsvinen någon längre stund. Men en liten stund är det ju helt ok att något/alla får komma ut och gosa.

Men självklart så måste ju Wilma sitta själv tills de andra kommer hem eller att du gör om introduceringen med Wilma om hon kommer hem efteråt.

Lycka till!

[starlights]
0

dubbel

Abico
0

#1 - Tack ^^ Vi tar nog och hämtar Wilma dagen innan utställningen så får hon sitta själv tills dagen därpå och sen tar jag och sätter ihop alla samtidigt ute i hallen, som har stor springyta. Är det nödvändigt att bada alla tre?

Hanna 

[starlights]
0

#3 Jag badar aldrig mina honor.

Enda anledningen till att jag skulle bada ett marsvin för att det ska sättas med en ny kompis är om det är två vuxna hanar.

[starlights]
0

dubbel igen *suck*

Zella
0

Jag är inte så bra på sånt här men om de är särade på för länge och en eller två sitter i buren som de ska va i senare alla tre, är inte risken större då att de som redan sitter i buren blivit lite bekant med miljön och blir kanske lite irriterad om det kommer inkräktare? Det kanke tom är snällare mot varandra om de är lite osäkra på miljön, rätta mig om jag har fel.

Lycka till och hoppas att du hittar några små som du faller för

Zella
0

Jag är inte så bra på sånt här men om de är särade på för länge och en eller två sitter i buren som de ska va i senare alla tre, är inte risken större då att de som redan sitter i buren blivit lite bekant med miljön och blir kanske lite irriterad om det kommer inkräktare? Det kanke tom är snällare mot varandra om de är lite osäkra på miljön, rätta mig om jag har fel.

Lycka till och hoppas att du hittar några små som du faller för

Zella
0

Förlåt det blev dubbelt jag har en så seg dator

Abico
0

#4 - Vilken lättnad ^^ Sune tar minst en timma att bada. Om dom andra är lika ovilliga till att bli blöta så lär det ta ett bra tag ;P

#6 - Jo, det är möjligt. Men jag har två andra, visserligen ganska små burar som kan funka åt Wilma när hon ska vänta på de andra.

Hanna 

FeliciaS
0

Så här hade jag gjort (funkar mkt bra!):

1. Bada alla marsvinen och låt de vara enskilda på något ställe tills de torkar. Låt de vänja sig vid dig.

2. Låt a + b träffas på något ställe där ingen av de har varit innan ca 15 min. Låt de nosa på varann och bara umgås/busa/tjafsa…

3. Låt a + c träffas, följ sedan nr 2…

4. Låt b + c träffas, följ sedan nr 2…

5. Vänta lite (ca 20 min), ge de lite mat och låt de nya marsvinen "sjunka in i huvudet" (fniss) på de.

6. Låt alla träffas på samma plats. Beroende på hur det går kan de gå ihop.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Jag har satt ihop vuxna, dominanta honor genom att sitta med alla på golvet och låta dom nosa/bråka färdigt innan jag sätter dom i en renstädad bur.

Jag höll nog på två-tre dagar med en liten stund på golvet och dom blev kompisar direkt. Vilma och Tuffi har ju bara delat bur i ca ett år. Maja var väldigt dominant och lät inte lilla Vilma äta, så när hon kom vägde hon 900 gram, nu väger hon 1350 gram.

Nu är Maja och Vitamin döda, så vi köpte tre små honor som fick bo i egen bur i två veckors tid innan vi satt ihop alla fem (dom hade fått springa på golvet tsm)

Sen fick ju en av dom små ungar (Curry) och ungarna gick bra ihop med resten, även pappa McGuiver fick nosa på dom små genom galler under den tiden dom diade. När jag satte ihop Ahlberg med McGuiver satte jag bara ner honom i pappas bur och dom trivdes jättebra ihop =)

Helena