Mina första :)
I söndags var jag och köpte mina första marsvin :) De är två bebishanar och kommer ifrån uppfödaren Arinah här på iFokus. Hos henne hette dom Wako (till höger) och Star Amor (till vänster). Jag har inte riktigt kommit på något passande namn till de än, kanske får Wako behålla namnet.. Om du har något förslag så skriv gärna det :) dock helst inte sådana klassiska som t ex "strumpan"sotis"sötnos" osv. Dom var verkligen efterlängtade och så himla söta! De började äta från min hand redan efter en dag :) En fråga, hur lång tid tog det för dig att få dina marsvin tama? Att de kanske ville upp när du visade dig eller slutade nafsa.
Grattis!
Ang tamhet har det skilt sig mycket. Vissa har kommit fram i princip direkt andra har tagit flera månader.
Men nafsa har stort sätt inget marsvin jag haft gjort.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 tack! :) Okej, ja alltså Star Amor har nafsat litegrann. Men det har verkat vara för att han vill tillbaka till buren. Har väntat då och släppt ner honom när han har slutat med det.
Åh vilka små godingar! Och grattis till dina första marsvin! :)
Jag tycker att de har fina namn och att du ska behålla de namnen, men det är min åsikt. För mig spelar namn inte så stor roll för jag ger alltid mina djur en massa smeknamn.
Det är sällan marsvin brukar vilja komma upp när man går fram till buren även om de är tama. Det ligger i deras natur att springa iväg när något stort kommer.

Vilka charmtroll, stort grattis till dina första fisar :-) Tyckte också om namnen, framförallt Wako, låter som något namn taget ifrån star wars :3
Hugo, Otto , Edward eller Alfred kan va gulligt:)

Yoda? :-)
Du kan ju kalla honom bara "Amor". Wako och Amor. :)
#6 #7 #8 tack för tipsen! Ska tänka lite mer, har inte fastnat helt för något namn än :)
Håller med om att Yoda skulle passa. Kanske har du redan kommit på ett bra namn? Skulle vara kul om du berättar vilket det blev.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#10 jag har inte valt ett namn en, kan skriva här när jag har det! :)
Tarzan? Lille skutt :) Bruno? Han är ju brun :) Det var nån jag kände eller något som har ett brunt marsvin som hon döpte till chockolatte eller nått. Inte jätte vackert namn enligt mig.
#12 haha brorsan tycker också Tarzan ;) Tack för dina tips! vill ju inte ha sånna vanliga djurnamn som t ex lille skutt. Men får se vad det blir, ingen brådska antar jag :)
Vad roligt! Från Åkersberga? Vi har hans bror som heter något så enkelt som King! Vi funderade på Leslie, quint och Bruce(min kille älskar Bruce Springsteen såklart :P). Kul att se att du har honom faktiskt! Vår lilla kille är hur kelig som helst och lägger sig ned direkt och klagar aldrig när man klappar. Inte ens på arslet. Lycka till!
#14 ja från åkersberga! Men gud så kul, har du någon bild på honom? Skulle vara väldigt roligt att se :) vi får ju hålla lite kontakt så man får se hur det går för er! Min lilla kille, fortfarande utan bestämt namn, är också väldigt snäll och dom vågar sig runt i buren mer och mer (har haft de i en vecka nu). Han vill ner till buren igen efter ett tag i famnen bara haha, men då gosar jag lite extra ;) Jag tycker att Bruce var ett fint namn till honom, har du möjligtvis något fint namn till min lilla? :)
Jag har massor av bilder, men ingen som går att lägga upp på den här sidan. Marsvin iFokus har sina brister, men jag har överseende med detta då jag gillar att läsa alla forumtrådar. Men om du ger mig din mail så kan jag skicka! Min är Vanjana@hotmail.se. Och jag har ingen aning vad din lilla skall heta, Bruce? Vi bestämde oss ju för King, dels för att vi inte hittade något annat som passade, och dels för att vi redan kallat honom King sedan dag ett(födelsenamn Star King haha). Vi var inte enbart lata med andra ord, även om man kan tro det. Gillar inte heller såna där *gosegos* och *pluttenutt*-namn. Vår skinnypig heter Louie, så ropar man på dem tillsammans blir det "King Louie" som i Djungelboken, vilket kan få vilken disneyfantast som helst att kissa på sig av glödande iver. Vi har haft honom i två veckor nu, och i början var han mest hemmavid i buren och sprätte spån så fort vi rörde oss i samma rum. Idag bryr sig båda två mindr
Blev avbruten där mitt i en mening! Hursom, båda våra marsvin blir mer kärvänliga för var dag som går. Det gäller att inte ta det personligt när de blänger eller hellre äter sin egen skit mellan varven helt enkelt ;) det blir ju i slutändan värt all tid man lagt ned. Var bor du? Fler namn: Elliot, Leo, Hayes, dylan… Mm.. Jag hade en rad i huvudet förut, gillar namn med L
#17 jag mejlar dig! Jaha det blev King, lika bra haha. Har kallat min för Amor ett tag ;) gillade elliot, kanske blir det. Ja men precis, ska bara gosa med de massvis tills det blir bättre.
King Amor :)
jag (vi) har två marsvin Mini & Buffe. Buffe är ett omplaseringsmarsvin på grund av att ägaren blev sjuk. Han är inget blyg och kommer fram direkt. Mini däremot har vi haft i 6 månader och är fortfarande lite blyg för mamma (jagga-ewe), pappa & lillsyrran.
Titta gärna in här ---> Min blogg
Du har kanske redan hittat några namn, men mina marsvin heter Teddy-en nonself och en english cresterd som din guldiga, som heter Toupé = en sorts peruk man bara har på toppen av huvudet som den rasen har fast en virvel då xD
Nu har vi valt namn till killarna, eller snarare för ca en vecka sedan :) Wako får behålla sitt namn, och fd. Amor blir en Theo, även kallad teddy!! Så får det bli! Tack annars för era namnförslag :)