Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2478 ggr
[jejjas]
0

Static

Är static skadligt eller iriterande för marsvinen?

TRASAN
0

Static: Ett kvalster som lever av hud och pälsavlagringar. Svårt att se då dessa är små kryp, för blotta ögat ser det ut som små gråa eller svarta prickar som sitter fast på pälsen. Sitter ofta runt baken, skulderbladet och kinderna.       Bada marsvinen i ohyreschampo för hundar Canitex eller Dermocan. ( upprepas 3 ggr ). Jga tyckte inte mina besvärades alls av static det var bara jag som störde mig. Jag tyckte dom klia sig men men jag är mycket nojig när det gäller mina djur. Men jag tvätta dom i hundschampo så nu har jag det inte mera på mina marsvin. SÅ tvätta,tvätta marsvinet så får man bort det till slut.

Skriv gärna till om jag inte har skrivit rätt eller glömt nått! TACK! Jag tar det som det inte är farligt på marsvin men dom ska behandlas för det. :))

[jejjas]
0

Okej för mina hadde det när jag fick hem dom från öppfödaren, kan dom få det tillbaka eller försvinner det helt effter att man har badat dom?

TRASAN
0

jag har badat o badat o badat mina marsvin i mellanrum så ja det går bort men det tar tid! så kämpa på. tvätta! ;)

[jejjas]
0

Okej då är det bara att fortsätta bada då men hur gör jag med honan som är dräcktig kan jag bada henne med hon har ca 7 dagar kvar?

Abico
0

#4 - Det kan ju hända att det är väldigt stressande för honan, men jag vet ju inte hur van hon är vid bad? Sen vet jag int ehelle rom det smittar, isf. skulle jag nog inte våga ha kvar det på honan så hon fick tid att smitta ungarna. Men jag vet inte, har aldrig haft problem med static.

Hanna 

[jejjas]
0

Jag kan ju inte se något just nu men å andra  sidan va det inte länge sen jag bada dom det är ju rätt lätt å se på henne effter som hon har så mycket vitt det är värre med rufus han är ju grå aktig i pälsen Skrattande men han är ljus i ansiktet å där ser jag inget heller

TRASAN
0

#4 håller med kan vara stressande för honan. ta allt igen efter ungarna födds. det smittar genom:

smittar vid direktkontakt eller indirekt kontakt. vid smitta direktkontakt så smittas marsvin i samma bur. om man klappar ett djur med static och sen klappar ett friskt djur har du indirekt smittat djur. Ej luftburen smitta = kvalster kan inte flyga eller hoppa genom luften. Har "hullingar" som dom använder för att sätta sig fast med och dom kan sitta fast hårt. ;))

[jejjas]
0

vågar inte bada henne heller nu så in på utan väntar till bäbarna har kommit då  får jag sanera  buren i gen, det jobbiga är att hon är lång hårig å det tar sådan tid innan hon torkar Ledsen

TRASAN
0

ja bada inte henne nu vänta det är klokt tycker jag oxå så du inte stressar honan så hon kan få toxicos. ;)

[jejjas]
0

jo jag vet å det vill jag inte att hon ska få

TRASAN
0

Hoppas det har gått bra med dina marsvin. ;))

[jejjas]
0

Jo det går jätte bra bebarna vexer så det knakar *L* men än kan jag inte bada honan

Chippers
0

Oj, tror min vita hane har static, han har massa prickar över hela kroppen (bruna typ). Ibörjan var det bara vid kinderna och jag trodde det var smuts, men nu finns prickar överallt på honom. Jag ser det ganska tydligt om jag kollar nära för han är helvit. Och "bläddrar" man i pälsen kryllar det av prickar på hela kroppen. Och jag har klappat andra marsvin efter att jag klappat honom,, förut..

så då ska jag köpa ohyeschampo för marsvin, Dermocan, och bada honom och marsvinen jag klappat efter honom.. 3 ggr? Hur ofta? Hur mkt mellanrum?

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett annat shompoo som heter pcl dog & cat ohyre shampoo. effter badet luktar dom lavendel då det är det i

Chippers
0

Här skulle jag skriva ;P Mamma ska iväg nu och köpa Dermocan :-)

Chippers
0

hmm… nu har mamma köpt Dermocan, mamma sa för smådjur och mot static, och fick ohyreschampo för hund å katt .. det skulle funka. Men är det inte för starkt för marsvin? Det står att det "rengör pälsen och befriar den effektivt från all Ohyra t.ex loppar och löss"..

Jejjas: Hoppas det är okej att jag skriver i din tråd istället för att göra en ny. :-) säg till annars!

[jejjas]
0

Ingen fara bara att skriva *L*

det va sama när min mamma va i väg hon sa att vi hadde Ohyra på marsvinen å fick för hund å katt å det har funkat bra

Chippers
0

Okej :-)

[starlights]
0

#13 Du måste behandla alla marsvinen i huset. Annars kommer du nog aldrig att bli av med staticen. Torka även av alla burarna med något.

Dermocan är inte för starkt, tyvärr så brukar det inte ha någon större effekt på static….
Men testa att bada de 3 gånger med 1v mellanrum och se om det fungerar.

Jag använder sebacil när mina har fått static, då badar man de 2-3 gånger med 1v mellanrum. Då försvinner allt. Detta kan man endast få utskrivet av vetrinär.