Hur hinner ni?
En fråga till alla er som har mycket marsvin eller marsvinsuppfödning, hur hinner ni med allt t.ex städa, klippa klor, kela mm?Har två marsvin och tycker det är svårt att hinna med ibland.

Jag har 6 stycken och kloklippnign, påfyllnad av vatten, pellets och hö måste ha rutiner, man måste ju göra det, tror inte att uppfödare med många marsvin hinner gosa tillräckligt, jag gosar med alla som vill varje dag:)
Helena
Jag har inte så många marsvin 4 bara men för mig är det inga problem att hinna iallafall. Nästan all tid i veckorna går till djuren och på helgerna till andra saker. jag går ju oftast ut på kvällarna på helgerna så då finns det såklart tid för dom på dagen också. Gör rent i burarna brukar bli på torsdagar och klippa klor gör jag oftast på söndagar. Jag går inte så mycket i skolan heller så. Ja jag tycker om att lägga tid på djuren så det är inte speciellet jobbigt helt enkelt =) Mina djur är mina nöjen :)
Vi har åtta nu!
Helena
Jag har tre nu :) Jag är inte så mycket med kompisar på dagarna och bor med min pojkvän. Visst träffar jag kompisar och går ut ibland men inte överdrivet mycket. Jag umgås med mina marsvin, när jag är hemma hos mamma saknar jag dem alltid :P

Har med 2, och försöker att kela och gosa med dem båda när det är tv :] Ibland blir det dock lite mindre mys, t.ex. om jag ska jobba. Försöker dock mysa med dem lite innan jag beger mig iväg till jobb :]
Hör nog till dem som ni räknar som har många marsvin. Har 21 "vuxna" marsvin samt 17 ungar under fura veckor just nu. Har gjort upp ett strikt schema om städning, hälsokoll mm. Goset hinner man faktiskt med, man sitter bara inte i flera timmar med samma djur (fast vissa favoriter blir det ju så med). Så de djuren som fick bara några minuters gos dagen innan får mer nästa dag osv. Just nu fokuserar jag på att tämja alla små bebbar som blir till salu, så nu får de mest tid, men alla gosas med ändå. Har ju fördelen att vara hemma mycket också, men hinner med det även de dagar jag inte är hemma så mycket.
/Sandra

Jag har 13 marsvin som är mina + några som snart flyttar till en vän och jag hinner gosa med alla marsvinen varje dag
Ja, jag har ju bara Sune och han får ju min odelade uppmärksamhet. Vissa veckor är det väldigt mycket och då blir det inte så jättemycket mys, men vi brukar ta igen det. Jag tror på något sätt ändå att det är lättare att ha fasta rutiner om man har fler marsvin. Om man har 2 marsvin kan man ju alltid skjuta upp kloklippning någon dag, det går ju alltid att klämma in. Men med 17 stycken så måste man ju värkligen ha tid till det ;P
Kram Hanna
Hanna
jag har 7 st men jag hinner med hur mycket som hällst. sen har jag 4 hästar och tre hundar. och 7 katter och 2 ormar + 5 kaniner och får ändå en massa tid över för skolarbete och dator sittande och va med kompisar.

#9 WOW! Du måste vara väldigt snabb…

Jag har 14 marsvin nu o tycker jag hinner med bra. Det är ju bara att har rutiner! Sen är jag hemma i stort sett jämt (när jag inte jobbar), både kvällar o helger så djuren är min största fritidssysselsättning, det jag ägnar det mesta av min vakna tid åt. O det är så jag vill ha det!
Jag har bara två så det är iaf inte så svårt att hinna med :)
- Mvh Emma
Jag har elva marsvin och som flera skrev innan så blir det liksom rutin av det hela. På kvällen har jag förberett deras frukost så det är bara att sätta in skålen på morgonen och sen bytar jag vatten. Hö och grönsaker får de lite när som. Städar en gång i veckan och klipper klorna och rensar öronen och sånt varannan vecka. Blir tyvärr inte så mycket kelande som förr, men de är nöjda ändå, de har ju sina kompisar. Och eftersom jag inte har samma tid som när jag gick i skolan tycker jag att de hellre ska få vara ute och springa fritt än sitta still hos mig hela tiden.
Jag hinner med mina 3 marsvin lätt :) Varje dag blir det mys ca 15 min, ibland mer ibland mindre. Sedan smörjer jag tassar, borstar och kollar ögon, päls m.m. varje dag och det tar 10 min/marsvin. Sedan får de vara ute minst 1h, är de då på balkongen behöver jag inte vara där hela tiden och då brukar de vara där i flera timmar per dag. Är de på gräsmattan sitter jag med de i ca 45 min beroende på dag. (måste gå till våra hus allmänna gräsmatta).. Vissa dagar är det bad, kloklippning m.m och då kan gott halva dagen gå åt marsvinen :) (lov, helg) men det är bara kul.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#14 xtanlover vad smörjer du in dina marsvins tassar med??
xD
#15 Om mina får torra tassar smörjer jag med Idominsalva.
#15. Jag kan gissa att hon smörjer in med rapsolja, vaselin eller kanske en speciell tassolja som jag har :)
Jag brukar smörja med helosan

får ag bara fråga,? HUr ofta ska man klippa klorna? förstår ju att det är individuellt men ngeför? 1 ggn i veckan? 1 ggn i månaden? varannan vecka? klippte på våran lilla tjej igår för första gången, gick finfint.. Men hennes klor var rätt långa..det var nog första gången ngn klippte på henne..

Jag har en hund och två möss, och det känns som om jag aldrig har någonting att göra förutom djuren då. ^^, Så visst kommer jag ha tid med två marsvin då de kommer hit till mig :)
jag har 65 marsvin 5 katter och 2 hundar och jag får massa tid över!!!
#21 - Men med 65 marsvin har du dom inte i gallerburar direkt va? Utan snarare i stora hägn?
Hanna
#21 Fast du sköter dem ju inte själv, eller hur. ;)
#22 Snarare burskåp.
#23 - Jaha, oj ^^ Då blir det ju ändå en del burar att städa. Ett stort hägn behöver ju inte städas ur så ofta…
Hanna

Jag har för tf 7 marsvin som jag sköter själv och det jag kan säga är bara: rutiner!
Frukost: kl 06.30-7.00 (torr mat och en tuss hö) 15-16 - Grönsaker + frukt. Mellan 20-22 får dem hö för natten och naturligtvis byts vattnet varje dag.
Burarna rengör jag var tredje dag, beroende på väder och så.
#23 nä jag sköter inte alla själv. mamma sköter dom också!
Jag känner nu när jag börjat chalmers att det börjar bli lite kämpigt att hinna med :S