Behandling av urinsten
Hejsan!
Jag har en marsvinshona här hemma som har börjat pipa när hon kissar och bajsar så jag kommer utgå från att hon har fått urinsten =( jag ska boka tid hos en veterinär i veckan som kommer så dom får undersöka henne.
Jag har läst mycket om att man kan behandla med Eurologist och Allrodin UTI-Aid Kn för att lindra besvären (eventuellt att det försvinner helt?)
Jag beställde Allrodin från denna rekommenderade sidan http://www.fuetternundfit.de/ så förhoppningsvis får jag hem det i veckan.
Jag håller också på att beställa Eurologist nu men det kommer nog dröja ett tag innan jag får hem det pga att dem har semesterstängt till 15e september. (http://www.naturheilkunde-bei-tieren.de/)
jag har också läst om att Chanca piedra kan vara bra men detta har jag inte beställt då jag inte läst på så himla mycket om det.
Hur många är det som har behandlat sina marsvin med dessa örter/naturläkemedel? och för hur många har det fungerat?
Jag har också en hane som jag börjar bli lite orolig för.. senaste två dagarna har han inte velat komma fram alls och sitter mest inne i sitt hus och trycker. han vill gärna äta men han äter inte alls lika snabbt å glatt som förut och verkar faktiskt ha lite problem med det. framtänderna ser normala ut men det är ju omöjligt att se baktänkderna.. jag ska ta med honom till veterinären samtidigt som min hona. idag när jag höll i honom så pep han lite men jag vet inte om det var mest allmänt gnäll eller om han faktiskt har ont nånstans. =(
Jag vet att marsvin håller ut till det sista med att visa sig svaga så jag ska försöka få en veterinärtid så snabbt som möjligt.
Suck det är bara problem med mina djur nu senaste tiden.. fick avliva den här hanens bror i juni i år pga urinsten (han blev opererad men blev bara svagare efter det så det kändes bäst att ta bort honom så han slapp lida mer), samt en kanin som jag håller på att behandla för en knöl nu å sen flera råttor som jag varit tvungen att avliva pga olika besvär för dem.. Jag orkar snart inte med mer sjukdomar och misär =( Det tar på krafterna som f*n och så är jag gravid på detta så alla jäkla hormoner kommer ju på en gång så jag blir ännu mer stressad å ledsen..
Vore tacksam för lite åsikter å tips från erfarna av dessa liknande sjukdomar som era små grisar har haft.
/Lollo
jag har behandlat med örtpreparat och det har fungerat mycket bra. Kan läsas på min blogg http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/p/urinsten-alternativ-behandling.html
Jag har ett marsvin som fick urinsten den 16 juni - 14 och som operades mot det och lever och mår bra. Nu bara för några dagar sen började hans bur kompis att pipa så fort han kissade. Tack och lov fanns det en sida, där en tjej skrev om urinsten och om olika örtpreparat mot urinsten, då hennes marsvin fick urinsten. Så nu har jag skickat efter Allrodin UTI-Aid Kn från Tysklad som kommer någon gång nästa vecka får jag hoppas. Sen ska jag beställa hem Eurologist, Lysium och Shilingtong. Så får jag hoppas att resten av mina marsvin slipper detta skit som Snadi fick uppleva.
# 0 Jag håller tummarna att din marsvin bara har fått urininfektion och inte urinsten. Lycka till med ditt marsvin & hoppas att hon blir frisk fort.
Tack för era svar! jag ska absolut beställa Lysium också.
#1 gav du ditt marsvin alla örtpreparaten på samma gång? det låter som att det blir himla mycket för dom att tugga i sig men om det inte blir nå bieffekter så är det ju bra.
#2 åh vad skönt å höra att din lilla gris klarade av operationen =)
Kan man använda nåt av de här preparaten i förebyggande syfte eller är det bara när man märker att dom har urinsten?
Det är konstigt att det inte finns nåt foder som man kan ge dom varje dag för att undvika urinsten. För katter så finns det ju sånt men å andra sidan så har det väl forskats mer om det då de är ett väldigt vanligt djur som folk har.
Shilingtong har jag aldrig hört talas om. Hur verkar den?
# 3 Det är första gången som jag kommer att använda dessa örter på mina marsvin så det är svårt för mig att säga om man kan använda dessa peparaten i förebyggande syfte. Du kan läsa om en tjej som har änvänd dessa peparaten på sitt marsvin som fick urinsten HÄR
Jag brukar väga grönsakerna till mina marsvin för att just undvika att dom får för mycket kalciumrika grönsaker som gör att dom kan få urinsten. Jag brukar undvika helt att ge mina marsvin mskrosblad då de inne håller hög dos av kalcium. under sommaren. Men gräs får dom mycket av
Näringstabell bland grönsaker hittar du HÄR
När det gäller foder som man kan ge sina vuxna marsvin kan du läsa mer om HÄR
Hoppas att du fick lite tips i från mig & att jag kunde hjälpa dig lite. Lycka till
Hon åt Lysium och Allrodin först, nu äter hon bara Eurologist (allrodin skall endast ges 6 månader i sträck). Sedan äter hon sparmsamt/inga grönsaker som är rika på calcium.
Tack så jättemycket för era svar!!
Förresten: någon som vet om man kan beställa Eurologist, och Lysium från någon annan sida än den tyska?
# 5 Vad finns det för grönsaker som inte är rika på calsium men som är rikt på C-vitamin. Jag tycker det är lite svårt att veta vad jag ska ge mina marsvin för några grönsaker för att undvika att dom får tillbaka urinsten eller risk att dom andra marsvinen får samma sak. #7 Jag bar bara hittat Eurologist och Lysium på tyska sidor tyvärr.