Hur gammla?
hur gammla ska ungarna vara när dom är redo att flytta till egna hem?

Mina ungar brukar få flytta vid 5-6, hanen flyttade när han var 5 veckor eftersom de blir könsmogna då. Sedan flyttade två honor när de var 5,5 (syskon) och nu har jag två små tjejjer som bor kvar hos deras mammor eftersom de är mkt mindre och skygga än de anda.

jag fick min när hon var 4 veckor men det verkar mkt tidigt. Men de flesta jag ar hört kör med 5 veckor, om marsvinen utvecklats som dom ska o så..
#1 Hanarna kan bli könsmogna tidigare än 5 veckor. Finns flera småhanar som varit 4 veckor som gjort sina släktingar med ungar.
Man brukar väl säga at dom ska vara minst 4 veckor men helst 5, och väga över 300g.

jo, precis, 300 g verkar vara en riktlinje..
De bör vara 7 veckor åtminstone, gärna 8, innan de flyttar hemifrån.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Xtanlover: Så länge behövs inte, jag säljer ungar tidigast vid 5 veckor, det är lagom om ungen är stor för sin ålder.
Helena
Jag ser inte heller någon anledning till att man ska vänta så länge som tills de är 7 veckor.

nää, det har jag faktikst aldrig hört…låter lite överdrivet-
Dock så kommerjag få vänta tills min tjej som vi ska hämta är 6-7 veckor men det är för att den kullen var jätteklen. NU är hon lite drygt 4 veckor o väger bara drygt 200 g..
JA, det är lite olika. Om de är för tidigt födda t.ex. kan de ju vara små och då bör man ju vänta tills de vuxit till slig lite. Men de flesta ungar jag har haft har varit väldigt självständiga vid fyra veckors ålder.