Pirrigt :)
Nu får ni ursäkta mig för alla dessa ganska onödiga trådar, men jag kan bara inte låta bli ^^, Efter skolan idag så gick jag och hämta vovven. Sedan så knallade jag ner till affären för att förbereda innan mina två gris töser kommer ikväll.
**MIN INKÖPS LISTA:
**_En påse spån. - 30kr.
En stor påse "C-vitamin" peletts. 19kr.
Tre ett kilo påsar med morötter för endast 3kr/påse =O
Två stora påsar hö 20kr/påse.
_Så nu när jag kom hem började jag med att rengöra buren för tredje gången ^^, La ut spån, en hög med hö och fyllde den nya fina skolen med lite peletts och en morot. Ställde även buren på ett bord som mamma endå skulle kasta, en mkt fint stort "bord" med låder i. Så där kan jag förvara marsvinens rejor, och så står buren på bordet, bra va? :) Visar en bild på allt ser ut nu, Vill bara säga att deras hus kommer med när jag köper dom. Vill också berätta att buren ser lite mindre ut på bild än vad den är i verkligheten.

Fast förmodligen blir det lite trång med både sittplatta och hängmatta, så det blir nog bara en liten sittplatta i ett av hörnern :) Kanske ska samla till en betydligt större kanin bur, men det blir inte än ialla fall. Men buren är precis så stor den borde vara för att två marsvins ska kunna bo där.
Nu vill inte jag vara någon typ av glädje förstörare
…. men vilka mått är det på buren? Den såg lite liten ut till två marsvin…

Längd: 80cm
bredd: 50cm
Är det verkligen för litet? :S
:'(
Den ser som sagt lite liten ut, men är det lagliga mått på den så kan jag inget säga. Vad kul att dom äntligen kommer :) Har du varit och kollat redan alltså?
Hanna

#4 Jag undrar också vilka mått den har. Den ser ut att vara väldigt liten, även fast den är fin! :-)
100 cm bur är lagom och vill man att de ska få kunna röra sig och skutta runt lite mer rekomenderar jag en 120 bur. Den på bilden ser dock ut att mindre än 100 cm.. :/ du måste ju få plats med hus å sånt också.
Men fint annars!

Ja, jag har vart och kollat :D
Men finns det ingen hemsida där man kan kolla om måtten är för små? Djuraffären sa när vi köpte den (ganska länge sedan) att den var perfekt som bur för två marsvin.

#5 Oj, ja, den är för liten :( Kanske laglig men absolut extremt litet. Dom kommer inte kunna springa runt så mkt, bara få trängas och risk för bråk är större i en sån liten bur.. jag rekomenderar att du köper en stor och billig bur på blocket, helst en 120/140 bur :)

Okej :)
Ska titta på burar på blocket och Eniro.
Men vet du om MÅTTEN är lagliga?
Själv tycker jag den ser normalt stor ut, men nja, den kanske är liten. Men jag ska se om jag hittar någon billig bur. Dom är ju inte så dyra på blocket.

Jag tror att det är minsta måtten, men jag är inte säker. Den är iaf väääldigt liten ;( Kanske funkar till ett marsvin eller två små ungar.
Ja, kolla på blocket osv :) Hoppas verkligen du hittar en stor och billig bur! Innan dom kommer =)

Men dom kommer ikväll, och har inte möjlighet att hämta buren idag. Jag får leta som en galning nu i veckan :)

Men dom kommer ikväll, och har inte möjlighet att hämta buren idag. Jag får leta som en galning nu i veckan :)

Aha okej .. ;P Då får du ha dom ute extra mkt så att dom får röra på sig då. För det kan dom ju inte göra i sin bur. Men den funkar nog tillfälligt tills du hittar en ny bur :)
Kul föresten! Och som sagt, längtar tills bilderna :):)

Ett burskåp skulle sitta fint också, eeftersom jag förmodligen kommer skaffa mer marsvin. Och i framtiden till och med uppfödning(vem vet? :D) Ingen som har någon 120/140 bur, eller burskåp i sthlm området till salu?
Buren är laglig, då den är 0,4 m2.
Två marsvin ska ha minst 0,3 m2.
Men jag skulle aldrig använda den buren till ett marsvin ens. Den minsta buren jag använder mig av är 100 x 50 burar och de är lagom till 1-2 marsvin.

Okej.. Jag ska leta efter en bur, mamma och pappa är lite inne på att bygga ett eget lagom stort burskåp, vad tycker ni? :) Pappa är även jätte intresserad av marsvin, så även han kanske ska skaffa egna, då behövs det en större bur i alla fall.

Om du har möjlighet att bygga en egen bur tycker i alla fall jag att det är den ideala lösningen, då får du ju precis så som du vill ha det.

#19precis, pappa kanske ska köpa marsvin så alla får ju inte plats i en och samma bur :) och mitt rum är så litet, så jag kan inte ha flera gallerburar.
Bra att du ska skaffa en ny bur för din är ju ruskigt liten! :O
Dessutom är det trevligare för marsvinen med grejer i buren och någonting där de kan gömma sig i är ett måste - ett hus, en planka, ett rör…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Du kan köpa en PAX (tror det var så den hette) gaderod på IKEA och sätta in komplementbackar som burar, sedan sätta någon nätdörr på framsidan så att dom inte hoppar ut :) Själv håller jag på och bygger (med pappas hjälp) på en bur av lagerhyllan GORM, dock har vi stött på lite problem nu med plexiglaset som ska vara på framsidan. Gaderobsburen är väldigt enkel att få ihop, bara tjonga ihop gaderoben och in med backarna ^^
Hanna
Jag har en 100 x 50 bur till mina små grisar, har varit lite orolig när många skrivit att helst så ska buren vara 120 …