långhår + korthår
Vad säger ni marsvinsmänniskor om att para ett korthår med ett långhår? Jag föder upp möss men börjar nu fundera på att ta min första marsvinskull. Jag har en jättesnäll och söt hona som är dutch långhår. Hon har ingen perfekt teckning men jag vill ändå bevara och försöka förbättra den hos hennes ungar. Därför söker jag en dutch hane som hon kan få träffa. Då det ser ut att va väldigt ont om dutch känns det som att jag redan nu får ge upp tanken på en långhårs kille som dessutom är dutch, Så skulle det va helt fel att para henne med en korthårs dutch? Kan ju säga att jag inte är ute efter att få några ungar som ska ställas ut, de ska bara va till kel, någon unge vill jag behålla själv, och skulle de bli fler så har jag två kompisar som vill ha marsvin efter henne.
Om du bara är ute efter ungar till kel spelar det ju ingen roll. Men du kan absolut inte jämföra med möss. Hos marsvin bedöms bara färg och teckning hos korthårsraserna, övriga raser får ha vilka färger och teckningar som helst.
Om du vill ha bra korthår parar du bara korthår med korthår och i regeln inom samma färg/teckning. Det senare är lite olika beroende på vilken variant man pratar om.
Om du vill ha bra långhår parar du aldrig med något annat än långhår.
Vad är din hona för ras? Du säger bara att hon är långhår.
Tack för ditt svar! Hon är en sheltie. Ja då låter det som jag ska bry mig mer om teckningen än pälsen då jag endast vill ha kelmarsvin. Och jag tycker dutch är jättesött.
Dutch är en jättesvår teckning på marsvin. För det mesta blir de flesta ungar knappt dutchtecknade trots att man parar två hyfsade dutch…
Om du parar sheltie med nonself får du korthår, i vissa fall med lite släp.