Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 800 ggr
Emblems
0

Parning. Kostnad?

Jag har två stycken marsvinshanar som jag nu funderar att börja annonsera för avel. De är båda pet och nonself. Stamtavla finns på ena av dem.

Jag är mer hemma inom betäckning av hästar och då finns tre stycken avgifter som man som ägare till hingsten tar. Det är språngavgift vid själva betäckningstillfället, 90 dagars dräktighet, och levande fölavgift då fölet fötts. 

Vilka kostnader och avgifter finns inom marsvinsavel och vad är en rimlig summa för mig att ta som ägare till hanen vid parning?

Fridaaaa
0

Tänk på att hanarna kanske inte kommer att kunna gå ihop sen efter parning, kan gå bra om man handparar men lånar man ut och de är ifrån varandra och får para under ja en liten "längre" tid så är risken stor att de inte kan bo ihop sen.

Ang summa: Det får ni komma överrens om honägare & hanägare emellan tycker jag 🙂 Vad man själva tycker är rimligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

devilsdaughter
0

Från 100-300 ca skulle jag säga. Beror lite på vad man kommer överens om och hur "fin" hanen är.  Tror inte marknaden är jättestor för betäckning med en pethane så några stora summor kan man nog inte räkna med. Det vanligaste är nog att uppfödare lånar hanar sinsemellan för att berika varandras uppfödningar och att kanske då få en unge ur kullen som betalning. Men rent generellt skulle jag säga att upp till kostnaden av en unge är en "vanlig" betalning.

Tänk också på det Frida skriver om att det kan bli problem mellan hanarna efter parning.

Eulwen
0

Det finns inga vanliga avgifter eller så "här brukar man göra". Det är upp till var och en. Jag har aldrig tagit betalt för att låna ut en hane/ta emot en hona för parning. Är det en kombo jag själv är intresserad av brukar jag dock be om att få första tjing på en unge (efter uppfödaren själv givetvis). 

Hade jag ett hanepar som fungerade ihop skulle jag inte sära på dem för att tjäna nån hundring här och där. Risken finns att de inte går ihop efteråt. Jag som har fler hanar kan sära på ett par iom att det oftast finns någon annan hane att testa med om det ursprungliga paret sen inte går ihop, men har man bara två hanar är det svårare.

Emblems
0

Tack för bra svar! Min tanke var precis som eran dvs kostnaden för vad en unge kostar vilket brukar ligga runt 200 kr från en uppfödare. Själv har jag dessvärre ingen plats att kunna ta emot en unge som betalning.

Ang. problemet med att hanarna inte kan gå ihop efteråt så godkänner jag endast handparning under 1-2 timmar. Detta skedde igårkväll med en utav hanarna och det har inte varit några som helst problem mellan hanarna sedan dess, snarare lugnare faktiskt. Parningen sker på en plats som för både hanen och honan är helt okänd så det inte blir någon revirkänning inblandad eller kvarstående efter parningen :)