Livmodertumör
Idag fick vi veta att vår ena hona har en livmodertumör. På torsdag morgon ska hon opereras. Är det någon här inne som har erfarenhet av just livmodertumörer? Veterinären sa att det bara var ca 50 % chans att den var godartad, så vi är ängsliga nu.
Operationen gick bra. Högra hornet på livmodern togs bort, och tumören är inskickad på analys. Jag fick stödmata i 1,5 dygn efter operationen, men sedan kom hon igång med att äta helt själv. Såret under magen ser ok ut, fast det kommer lite vätska/blod då och då. Hon står på metacam i fem dagar nu för att hon inte ska ha ont.
Som tur var så är hon försäkrad, annars hade det blivit väldigt dyrt. Hoppas nu att analyssvaret visar att tumören var godartad. Det skulle ta ca 10 dagar innan beskedet kom.
Jag håller tummarna!
Åh, vad kul att operationen gick bra! Hoppas att tumören är godartad! Hur gammal är honan du opererade?
Mvh Hanna:)
Hon är 3,5 snart 4 år. Ja, jag hoppas verkligen att den är godartad. Tumören satt i livmoderns högra horn, och det vanliga är att man tar bort "hela paketet" dvs gör en fullständig kastrering i det läger. Men tyvärr så satt det friska, vänstra hornet fast så tajt, vet kallade det att det var så korta krös, att han inte vågade skära bort det. Han var rädd för risken att marsvinet skulle förblöda om han gick in och karvade för mycket. Så nu har min lilla tös kvar det vänstra hornet och är alltså fortfarande fertil, och kan därmed få tumörer i den delen av livmodern också, om vi har otur.
Men i vilket fall som helst så är jag så väldigt glad att hon har klarat det såhär långt. Såret torkar upp fint och hon äter som bara den. Imorgon ska jag väga henne igen. Före op vägde hon bara 715 g.
Ja, det är en riktig liten kämpe du har!:) Hur har det gått med tumören då? Var den godartad? Hoppas verkligen att det är en snäll tumör, så din lille tjej får hänga med ett långt tag till:)
Mvh Hanna:)
Oj, har glömt att uppdatera min tråd. Lilla marisen är pigg och glad nu och äter med god aptit. Tyvärr så var dock tumören elakartad, vilket innebär att det är mycket stor risk att den hade hunnit sprida sig innan vi fick bort den. Än så länge märker vi inte av några symptom, möjligtvis då att hon inte går upp så mycket i vikt som man hade hoppats. Hon äter normalt men är ändå mycket liten.
Jag är så glad att vi iallafall gjorde operationen. Hon har fått en extra chans i livet och när vi nu vet att det var en elak tumör, så vet vi också att när hon börjar få symptom nästa gång, så är det dags att låta henne somna in innan det blir för illa. Så på så sätt så har vi en beredskap och vet vad det är om/när hon blir dålig igen.
Bra inställning! Skönt att hon repat sej bra efter op 🌺