ny flockmedlem
Min lilla elsa dog ju häromdagen och greta som vart kvar ska få flytta till marsvinskompisar imorgon så länge. De har träffats förut och lekt ihop och det har funkat bra. Men nu är det såhär att vi har ungefär 1-2 h på oss att se hur det fungerar och sedan måste kompisen åka iväg ett par timmar. (Det är 2 honor och en ung hane hon ska få flytta in med. ) hinner vi se på den stunden hur de fungerar ihoo? Så de inte blir osams ellrr något medans hon är borta..
Eller kan man vänta tills tisdg istället för lördag? Det var i onsdags denna vecka jag avliva min elsa. För på tisdag får de bevakning hela dagen. Eller är det elakt att vänta tills dess?
Jag skulle sätta ihop dem på ett stort neutralt utrymme (hage?) och bryter det inte ut kaos under första timmen skulle jag absolut våga lämna dem några timmar. Sen får man vara beredd på att det kan bli lite tjafs när de flyttar in i buren de ska bo i, dels för att de är de andras revir men om den dessutom är lite mindre så kan det bli spänt.
(Den unga hanen utgår jag ifrån är kastrerad, right? 🙂)
Så du tror att det skulle fungera och lämna de ensamma efter att bevakat de i några timmar? Den unge hanen är inte kastrerad? Enligt min vän så kan inte honor äldre än 3 år få barn?? Stämmer det ?
#3 Det kan dom säkerligen bli!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Inte få barn skulle det stå.. Nu blir jag orolig. Min tjej är 4 år. Är det så att de inte KAN få barn efter 3-4 år, eller att de inte BÖR?
#3 Jodå de kan bli dräktiga långt efter 3 års ålder. Så har hon hanen med sina honor nu kan de blivit dräktiga om han inte är kastrerad.
#5 Är bör. De kan få, finns flera honor som fått kullar vid 3-4 års ålder inte ovanligt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6. Ojdå. Hanen är 5 veckor nu och kan alltså redan vara könsmogen?
#7 Japp kan han vara. Man brukar separera marsvinshanar från mamman och ev honsyskon vid 4-5 veckors ålder.
#3 Det stämmer inte. Honor är fertila i stort sett hela sitt liv. Har en hona inte fått kull förut är det högst olämpligt att hon får sin första vid 4 års ålder (avelshonor pensioneras vanligtvis runt 3 års ålder). Jag skulle under inga omständigheter sätta in min hona där innan hanen är kastrerad eller åtskiljd.
Prata med din vän så fort som möjligt, behöver vännen i sin tur rådgöra med en uppfödare kan du hälsa att hon/han är välkommen att höra av sig. :) Mina kontaktuppgifter finns på hemsidan, länk här nere. Hanen kan mycket väl vara fertil och ha hunnit göra sina burkompisar dräktiga, men det behöver inte vara så iom att han är så ung. Möjligt att han inte "hunnit" än, men tro mig, det är bara en tidsfråga…
Ta ut hanen omg. Läs mitt inlägg "Marsvin säljes" Under "Akut" Dom köpte tre, på några månader blev det femton, så det går fort.
#10 Är hennes kompis som har det så, inte hon.