honor vs hanar?
Ska köpa marsvin , varit och tittat runt väldigt mycket nu men svårt att bestämma mig..:/
hitta ett paketpris där allt ingår ink. 1 marsvin, jag vet att de måste vara två..men iaf såg 2 marsvin men tyckte inte de var speciellt fina. den ena funkar. men jag tvekar för hon är hona..och vad jag har hört är honor aggressiva och inte lika gosiga & tvekar för vet inte hur jag sen ska kunna sätta ihop henne med en annan burkompis…
honor vs hanar hur skiljer dem sig?
vilken marsvinsras är den mest som lätt blir tam och som är allmänt mest gosiga?
när ni valde marsvin valde ni efter utseende??
Du kan ha likväl 2 honor ihop som 2 hanar, fungerar lika bra. Honor är enklare också att ha fler än 2 (inte så ofta hanar går att ha fler än 2).
Vart har du hört att de är aggresiva honor och inte så gosiga? För det stämmer verkligen inte.
Rekommenderar inte att köpa från djuraffär utan från seriös uppfödare istället. Där kan du få bra tips, råd osv, bättre än djuraffärer. (de rekommenderar t.ex i regel saltsten/mineralsten, vitaminer i vattnet mm som marsvin inte ska ha eller behöver).
Personlighet är viktigt. Men utseendet blir det automatiskt lite att jag tittar på också man har ju sina favoriter, men hellre ett marsvin med bra temperament som kanske itne faller mycket i smak än ett marsvin med dåligt temperament som är fint i mina ögon om du förstår hur jag menar?
Skinny tycker jag är sociala och gosiga i regel, men överlag tycker jag inte det skiljer sig inom raser utan individer. Marsvin är inte avlade så som t.ex hundar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Stressa inte i ditt köp. Känns det inte rätt så vänta, kolla runt bland uppfödare och snacka med andra om vad de föredrar - hona/hane.
Ett "paketpris" är oftast något djuraffärer lockar med men egentligen kan man hitta betydligt billigare alternativ om man kollar runt på blocket m.m. och i vissa fall kan man fråga uppfödaren om att få med en bur till sitt marsvin och då kanske de har möjlighet att fixa fram en bur eller ev. tipsa om var man kan köpa en för ett bra pris.
Marsvin bryr sig inte om buren är ny eller begagnad, bara du har tvättat ur den så att den inte luktar så starkt från de förra marsvinen som bott i den (går lätt att göra med lite diskmedel & vatten).
Jag har haft både honor och hanar, märkte ingen direkt skillnad vad jag kan minnas. (Senast jag hade honor var jag lite yngre) men det senaste jag hade var hanar och de var de finaste marsvin jag någonsin mött, super trevliga och sociala. 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
denna som bur http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30263844/ skulle kunna funka faktiskt! men kan inte marsvinen lätt ba klättra över o ner på marken…hur gör alla med bokhyller som bur , de känns inte 100% säkert liksom
#3 Hade satsat på större, innemåtten blir lite mindre än yttermåtten.
Man kan byta ut och ha plexiglas och göra högre kanter t.ex
Man får tänka på att inte sätta hus eller liknande nära kanterna så de kan hoppa upp och hoppa över
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nyfiken fråga, vad kostar detta paket med "allt" plus ett marsvin? Djuraffärer brukar ta runt 500 för ett marsvin, uppfödare 300-400kr. Bur kan man köpa billigt på t.ex. zooplus.se eller begagnat. Så frågan är hur mycket billigare det blir, egentligen...? Dessutom är det djur man tänkt sig behålla i 5-7år och då vore det väl kul om det var djur som framavlade med tanke på hälsa och temperament, som är välhanterade som små och ja… är trevliga? Många djuraffärer köper djur från grossist (inte alla) och dessa djur kommer från stora flockar där man har noll koll utan bara låter djuren para sig och sedan plockar ut ungar när de "ser ut" att vara stora nog att flytta.
Nog om det. Skillnad mellan hanar och honor:
1. Hanar håller man enklast två och två, vill man ha fler i samma bur bör man satsa på honor.
2. Hanar kissar nedåt, honor kissar utåt…. Mina vita väggar i marsvinsboden ser det ut som någon snubblat och spillt kaffe över runt honburarna. Skrubba, skrubba, skrubba….
Temperamentsmässigt märker jag ingen skillnad mellan könen, det beror nog snarare på linjer. Hanar tjafsar när de kommer i tonåren, honor när de brunstar (var 14-16 dag). Honor är enklare att sätta ihop som vuxna medan hanar funkar bäst bebis-bebis eller vuxen-bebis (vuxen-vuxen går också men är lite meckigare).
Ska man bara ha två marsvin till kel skulle jag faktiskt rekommendera hanar. En annan fördel är att de är enklare att hitta eftersom de flesta vill ha honor.
Mest tama och mest gosiga beror nog snarare på vilken uppfödare du köper av! Jag har (haft) magpies, de är väldigt framåt och nyfikna och stencoola. Jag har också (precis börjat med) ch-teddy, de är riktiga björnar… Lugna och goa så länge man inte retar upp dem. 😉 Jag har också erfarenhet av att lakelands/skinnys är väldigt personliga och roliga. Har en lakeland som just nu gör mig gråhåring med sina hyss…
Jag har ett hanepar till salu om du är intresserad, kolla in på min hemsida i så fall, länk nedan.