Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1289 ggr
Chippers
0

Men vad är detta?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag tog jag emot en omplacering, renrasig teddyhane med registreringsbevis, dottern och mamman var allergiska och kunde inte pyssla om marsvinet. Så jag tog den(det var akut!), och vad fick jag med?! Jo, en back (och en bur, men där verkar han inte vart) där det ser ut som marsvinet bott, fullt med skit, massa hö, tidningspapper, ruttna grönsaker, ngt egengjort grej så flaska kan sättas fast osv osv.. och marsvinet stinker! Samt att det är massa små kryp där i, jag tror då marsvinet bott där, och att de lagt över massa hö för att dölja detta. Jag blir förbannad, marsvinet kan inte haft det bra, han blev yberglad av att få springa runt på golvet. Idag fick han större bur. Och jag vill få iväg honom till ett hem där han får bebishane som kompis i stor bur. Ingen intresserad? Han är ca 2 år gammal, sååå lugn och såå snäll! Har haft en kull om jag förstod det rätt.. han komer från Malaxis uppfödning och är riktigt fin. Vill att han ska ha det bra nu..

Dessutom fick jag med äckligt hö som inte luktar gott.

Chippers
0

här är han

Chippers
0

ruttna grönsaker i backen

Chippers
0

.

toodiloo
0

usch..de e ju hemskt.

Chippers
0

Jaa,, nu ska jag gå o bada sötisen, han är JÄTTE skitig vid nosen/under hakan och vid magen, inte undra på varför..

paronskrutten
0

åh stackarn, hans ögon är irriterade ju..

Helena

Chippers
0

#6 Jaa.. men jag hoppas det är bättre nu när han är nybadad och torkad, pälsen ser lite bättre ut och skitig är han inte, klippte klorna och rengjorde öronen. Sen har han äntligen fräscht, nytt spån, nytt icke mögligt hö och pellets/havre, han ser ut att vara gladare nu ;)

toodiloo
0

åh, han måste vara glad nu =)

Chippers
0

Näästan helt torr :)

paronskrutten
0

oj vad fin han blev

Helena

Chippers
0

#10 Skrattande

dreamiz
0

Näe stackars krake!! Tur de i varje fall omplacerade honom o inte fortsatte ha honom på det där sättet.
Tror jag det att han är glader o piggare nu med rent o buren o ren själv o fräsch mat o allt! Djur trivs ju inte att bo i skit.

Han ser helt underbar ut!! Hoppas du hittar ett bra hem till honom. Han är ju supersöt!

KvirrZ
0

Supersöt! Hoppas du hittar ett bra hem åt honom :)

- Mvh Emma

Chippers
0

#12 Ja, de var ju allergiska och kunde inte ha honom kvar eller pyssla med honom ;(

#13 Hoppas jag med :)

Cuyi
0

#0 Hur vet man att höet är bra ?

paronskrutten
0

Det luktar gott och känns bra

Helena

TRASAN
0

det är ju mögel i hörnet o bajset är det påbörjat på ju tycker jag det ser ut som. hoppsa han får ett underbart hem det förkännar han väl. krama o pussa på han lite hihihihi. ;))

shintaida
0

*suck av lättnad*

Vilken TUR att Du finns, Chippers!!! 

// Shintaida

[jejjas]
0

Urs jag som skäms när min pojkvän kommer hem å jag inte städat burarna på tre daga. men det ser jag nu att jag i genkligen inte behöver skämas över . men det blir fortsat städning var tredje dag ändå!

Chippers
0

#18 TackGenerad

Abico
0

Jag vill bara ge dig en jättestor kram för att du tar hand om marsvin i det här skicket och sedan ger dom nya hem. Sånt här förgyller min dag! Hoppas nu du kan få iväg honom till ett fint hem. Vi håller tummarna.

Hanna 

Chippers
0

Tack Abico! ;) Nån som har namnförslag till honom? Hans riktiga namn är Mon Freré men det tycker jag är lite krånligt att säga. ;P

Chippers
0

Ser nu att han fyller 3 i december. Glad Han är ganska liten och aningen tunn känns han.

Stormviskaren
0

Chippers mycket bra att du tog hand om godingen. skulle vilja haft honnom men har precis börat inrikta mig på skiny och alpaca i stället för teddy. men kamma honnom på fel håll med en  karda och skicka in en bild. Teddy marsvin ska klappas och kammas åt fel håll..

[jejjas]
0

Vad sägs om Albin?

Cuyi
0

#24 Bara teddy marsvin eller rex också ? Mina rexar piper till när man kammar dom åt "fel" håll ..

Chippers
0

#24 Okej, visst. Men klappa honom åt fel håll? Nej, jag har läst att så som pälsen ligger åt det håll ska man klappa..  :P

Innan jag ska gå och ta bild på honom när pälsen ligger åt andra hållet, hade jag tänkt ställa en fråga. Jag har en 120*60 bur på altanen som är större bur än den han har nu, och jag hade tänkt ha honom där ute från tidigt på monarna till sent på kvällar, förutom då när det regnar. Kan detta funka? Har proppat i fullt med halm och hö. Tänkte att det kanske är bättre för honom att ha en bamse stor bur ochh vara där för det mesta, kan dock inte ha honom i den inne på dagarna. Men vad tkr ni om det? Det är inte så kallt här, och han kan ju ta skydd när det blåser, ska ställa i stort hus med fyra väggar.

Ni ser honom gömd under allt på vänstra sidan av buren ;)

Chippers
0

..

Chippers
0

Så, kammad åt andra hållet.. såhär ser han ut då :)

Fast jag vet inte om jag använde karda.. :O

Stormviskaren
0

teddy och rex ska ha pälsen på "fel" håll.. det är därför man klappar och borstar åt "fel" håll men ska man inte ha dem till utställning spelar det ingen roll..

Abico
0

Jag tycker han ser ut som en Frippe ^^

Hanna 

Cuyi
0

#30 Oki doki ;) Ska inte ha dom på utställning .

Chippers
0

#27 Ingen som vet?

FeliciaS
0

Först och främst ska du veta vilken ängel du är som tog hand om honom! Usch så han har haft det stackarn!  

Marsvin kommer ju från Sydamerika där det är varmt klimat och att då bo ute i Sverige nu när det närmar sig höst vore inte att rekommendera. Blåser det kan det lätt bli dragigt och kallt, samma sak om det regnar. Följderna kan bli först förkylning, sedan lunginflammation och till sist döden. Och det är definitivt inte värt risken. Sedan så skrev du att han var lite tunn, då kanske han inte har (eller väldigt lite) underhudsfett så att han inte kan hålla sig så varm som han behöver. Halm, hö och spån istolerar inte riktigt tillräckligt. Varför kan han inte bo inne förresten? Eller med dina andra marsvin, så han får kompisar!?! Eller du kanske bara har honor? ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Chippers
0

#34 Jodå, självklart kan han bo inne ;) Men buren som står på altanen är större och då han bott så litet innan tänkte jag att det vore kul för honom att få egen 120 bur? Och bo där ute om dagarna? Och självklart inne om nätterna när det blir kallare. Hade tänkt att ge honom kompis men de gick inte ihop, så han ska få hem där han får en bebishane som kompis, men så länge bor han själv, fast på rummet kan han höra och prata med de andra marsvinen ;)

Så du tycker att han ska vara inne dygnegt runt då<? Kanske bättre :P

Stormviskaren
0

29# karda är inget måste. men jag ville bara se hur hans pälskvalité är.

Chippers
0

#36 Okej, vad tyckte du då..?

Stormviskaren
0

han är ju från malaxis och dem har bra erfarenhet av just teddy och alpaca. denna teddyn ser man att pälsen inte är så bra skött på men han har bra päls uppe på ryggen lite fallna sidor (mycket vanligt) lite fall på rumpan också annars bra. Mycket fina öron prefekt storlek vilket jag just nu har svårt att få på mina grr.. mina teddy marsvins öron är så små :/

Chippers
0

#38 Okej, tack så mycket, då vet jag. Tycker också att öronen är stora och fina.Skrattande

Chippers
0

Nu så har han fått ett hem. Han hämtades idag!  De nya ägarna var väldigt seriösa och skulle skaffa en kompis till honom snarast :-) Allt kändes rätt :)

Idril
0

men shit att de finns såna människor de e ju djurplågeri :'(

han blev jätte fin efter badet iaf ;)

ElinM
0

Jag kan inte förstå att det finns sådana hemska människor. Jag blir så glad att du tog hand om honom chippers :)