Äggstockscystor operation?
Hej! Hoppas att ni orkar läsa detta långa inlägget. Jo det är så att idag fick vi beskedet att vårt marsvin Doris har fått äggstockscystor. Och jag behöver lite tips om hur jag ska göra. I cirka ett halvår hade vi märkt att Doris bajs inte var riktigt som det skulle, fast hon åt havregryn, hö, drack vatten och åt grönsaker som hon skulle. Men igår så kunde inte Doris bajsa alls så vi åkte akut in till veterinären på grund av att vi misstänkte förstoppning. De sprutade in någon vätska i nacken på henne och veterinären bedömde att hennes mage var svullen. Hon hade den typiska päronformen. Så vi bokade in ett ultraljud idag. Nu fick vi beskedet att Doris hade flera äggstockscystor som trycker på tarmen och att det är därför hon inte kan bajsa som hon ska. Jag hade misstänkt äggstockscystor på henne ett tag innan, men sedan tänkte jag att det inte kunde vara det eftersom att jag har hört att avelshonor inte kan få det. (Vi har köpt Doris från en uppfödare som inte behövde henne längre) Veterinären sa iallafall att det var avlivning eller en kastration som gällde, eftersom att hon lider av cystorna. Doris är 5 men ska fylla 6 år i januari. Veterinären bedömde det som att vi skulle låta operera henne eftersom att hon var i god kondition för en operation. Men vad tycker ni? Hon är ju ändå såpass gammal, men om veterinären säger att hon har goda chanser? Vi har nämligen dåliga minnen från en operation i våras när vi skulle operera vårt marsvin Nosan från juvertumör. Själva operationen gick bra, men Några timmar efter att hon kom hem så fick hon ett krampanfall och avled. Så Jag vill bara ha lite tankar om vad ni skulle ha gjort i denna situationen? Låtit operera henne eller låta henne somna in? Hon mår ju ändå så bra i övrigt. Tacksam för svar!
Mvh Hanna:)
Jag tycker nog att om djuret är fräscht för sin ålder att man ska låta operera. Händer ju ibland att det inte slutar lyckligt, men eftersom ni varit med om det en gång redan ska det ju "statistiskt sett" inte drabba er igen. Så jag röstar för operation!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag säger också operation! Mitt marsvin levde i 9 år , men då var hon riktigt skruttig i slutet . Men marsvin är ju en individ som en annan, så allt beror ju på . Antingen ge henne ett avslut eller en operation och kanske får leva 1-3 år till ? Om inte så har man ju ändå gett det en chans.. livet handlar ju mycket om att chansa , sen är det ju ekonomiska som spelar in självklart, men räcker pengarna till så håller jag fortfarande på operation. Hoppas ni kommer fram till det ni vill oavsett :)
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Jag har skrivit en artikel här på Mif om kastrerering pga äggstockscystor. Jag kastrerade även en hona pga detta när hon var 5,5 år och allt gick toppen. På min blogg http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/ kan du läsa under januari 2014 om hennes operation, finns även inlägg om de två andra honorna som jag kastrerat pga detta.
Kostnaden kanske spelar roll? Det skulle det ha gjort för mig i alla fall. Jag skulle ha vägt kostnaden mot hennes kondition, förväntade livslängd och livskvalitet efter operationen.
Vad kostar en operation? Tror ni att ni kommer att kunna få ut något på en försäkring?
Du kan läsa min artikel här: Bland kommentarer har jag lagt upp kvitto på kostnaden, jag fick ersätttning från försäkring.
Tack för alla svar, och tack för all bra information #5! #4 Att kastrera henne skulle gå på 1100 kr ungefär. Det var ju oturligt att det blev såhär vid jul nu också då man behöver som mest pengar till julklappar och allt. Men jag vill hellre få mindre julklappar än att låta Doris somna in när hon har goda chanser att kanske klara en operation, men vi får se hur vi gör. Som du sa får vi ju också tänka på hur hon skulle hantera en operation eftersom att man sänker hennes livskvalité för ett tag. Vi har tyvärr ingen försäkring på henne.
Operera lille fina Doris! Även om jag inte vet vem hon är är hon säkert ett underbart marsvin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!'nnnnnnn
Kan man kastrera ett honmarsvin?
# ja självklart!
Nu har vi ringt och bokat tid för en operation som kommer ske på tisdag! Vi vet att hon kommer sövas med gas, med det blir tyvärr buksnitt. Vet ni några saker jag ska tänka på när hon kommer hem efter operationen?
Jag hittade i länken från #5 bohan85 att operationen av äggstockscystor kostade 6000 kronor, varav försäkringen betalade 4000.
#6 hanniees har fått priset 1100.
Talar ni om samma operation?
#1 hanniees ställer frågan om jag skulle ha valt operation för mitt marsvin i den här situationen - och det hade jag.
Dels därför att Doris har goda möjligheter att överleva operationen och leva vidare ett tag, dels därför att hon skulle lida om hon inte gjorde operationen. Hon kan ju inte bajsa idag! Då vore alternativet avlivning, men för mig vore 1000-3000 kronor ok att lägga på en operation.
Däremot sitter jag själv och tvekar att låta operera en 2-årig hona. Hon har äggstockscystor och verkar inte lida av dem, men hon är ändå rekommenderad att ta bort dem. Hon ser trött ut ibland, och eftersom hon har cystor skulle det kunna vara en förklaring. Men jag vågar inte ta henne till operation för jag är orolig att hon inte ska överleva ingreppet och hon är för ung för att "äventyras" på det sättet. Därför väntar jag tills hon eventuellt får tydliga symptom.
Doris har inget att förlora på en operation och verkar vara "en pigg gris". Jag röstar för!
#11 ja, jag tror att vi talar om samma operation. Hon som ska kastrera Doris mot äggstockscystorna sa att det skulle gå på 1100 kr. Sen så gjorde ju veterinären (Marianne tornvall) flanksnitt på bohan85s marsvin, vilket jag tror är lite dyrare än att göra ett "vanligt" buksnitt. Men på veterinären vi opererar använder de sig inte av den metoden. Tror Marianne tornvall är den ända i Sverige som gör det. Annars tycker jag som du skrev att du kan gå till veterinären med din hona när du märker mer synliga symtom på henne. Men det är ju bättre att operera marsvinet när det i yngre, för ju äldre det blir, desto mindre chans kan det vara för dem att överleva en operation. Men det är ju något du och veterinären får bedöma om hon skulle kunna klara och vara lycklig efter en operation eller inte. Det är ju så olika:) Men annars är ju 2 år inte så mycket jämfört med Doris som är 5,5 år:) Vill också bara tillägga att man inte måste ta bort äggstockscystorna så länge inte de växer allt för stora, att marsvinet lider av det, eller om andra marsvin lider av det beteendet ett marsvin kan få när dem har drabbats av äggstockscystor. Annars kan marsvin leva flera år till med det.
Som jag skrev tidigare så ska vi ge lille Doris en chans. Hon ska opereras på tisdag. Vet ni några saker jag ska tänka på innan och efter operationen? Vi ska iallafall köpa hem alla hennes favoritgrönsaker, oxbow pellets och Critical Care. Vi ska även ge cc innan operationen så hennes mage kommer igång. Hur ska vi göra med Doris kompis Jenny, hon kommer ju få vara ensamt ett tag. Tror ni hon klarar det eller hur ska man göra? Vill vara extra noga efter operationen denna gången, eftersom att det slutade illa med vårt förra marsvin.
Lycka till!
Det är också dyrare att söva med gas men marsvinen är otroligt pigga snabbare efteråt jämfört med narkos i "sprutform".
Vilken narkos ska du söva henne i?
#17 det blir gasnarkos
Mitt ena marsvin hade också äggstockscystor och blev opererad. Snittet gjordes då på magen, hon sövdes med spruta, o det kostade ca 1250kr inkl. hemgångsmedicinen . Allt gick bra med henne :)
Lite tips kanske… Jag höll mitt marsvin ensamt i en transportbur så att hon fick vara ifred och som underlag hade jag flera handdukar. Eftersom snittet var på magen, mot golvet så att säga, är ju risken att smuts kommer in i såret, därför bytte jag ut handdukarna minst en gång om dagen. Dock ville hon såklart inte röra sig i början och jag ville inte heller lyfta henne de första dagarna så jag skjuvade, väldigt försiktigt, undan de skitiga handdukarna (på ngt magiskt sätt gick det) o la dit nya rena :)
Värme var också viktigt sa vet. så jag la filtar över burtaket för att stänga in lite värme till henne. Och sen försökte jag bara att mata henne konstant med allt möjligt, o ge henne vatten. Det blev faktiskt en hel del jobb med att ta hand om ett nyopererat marsvin, så se till att vara hemma och ha tid de första dagarna! :)
Ett annat tips, som jag själv missade o kom på såhär i efterhand, det kan vara smart att klippa klorna på marsvinet innan operationen så du slipper krångla med det under läkningen :)
Nu blev det lite långt, hehe :P Men undrar du ngt mer är det bara du frågar mig :)
Hoppas allt går bra för ditt marsvin!!:)
#18 tack för du tog dig tid att svara! Då har jag fått bra tips om hur jag ska göra efter operationen! Vet du hur jag ska göra med hennes burkompis? Ska jag låta henne hälsa på Doris lite ibland så att hon inte blir ledsen av att sitta ensamt ett tag? Hur lång tid tog det ungefär för dig innan du kunde flytta ihop ditt opererade marsvin med burkompisen igen?:)
Så bra att du ger Doris en chans! Jag lät operera bort en livmodertumör på min ena hona i höstas, med buksnitt. och det gick bra. Jag separerade aldrig den nyopererade, utan hon fick komma ner till burkompisen direkt vid hemkomsten. Var dock väldigt noga med att hålla buren helt ren tills såret läkt ihop. Allt i buren som kunde klättras eller hoppas upp på togs också bort. Så det blev en plan, lite tråkig bur i några veckor, tills hon läkt. Jag tror att det är lättare att få igång ätningen på ett nyopererat marsvin om den får gå kvar med sitt sällskap. De triggar ju varandra lite till att äta, och dessutom så är det ju lite stressande att bli separerad, så det gynnar väl inte läkningen direkt. Men det förutsätter förstås att det är två marsvin som har en lugn och stabil relation så det inte blir en massa onödigt spring och tjafs i buren.
Jag gav Metacam dagligen första tiden efter op, samt fick stödmata med cc i ca 1,5 dygn innan magen kom igång helt igen.
Jag håller tummarna för att det kommer att gå finfint för Doris. Skriv gärna och berätta hur det går.
#19 Veterinären sa till mig att marsvinet (Quila) ska röra sig så lite som möjligt i början, därför kan det vara passande med en transportbur (för sårets skull är det bra att de är stilla). Jag hade mina marsvin i samma rum hela tiden, så de kunde känna av varandra o prata om de ville. Efter kanske 3-4 dagar lät jag marsvinen träffas, då ute på golvet bara, under bevakning. Det blev bara en kortvarig träff dock, haha. Quila tyckte INTE att det var roligt att träffa sin vän (Crimsan) just då. Eftersom hon kände sig sjuk och svag blev hon bara orolig och stressad när Crimsan helt plötsligt dök upp och stack fram till henne. Så direkt blev hon sur och sa ifrån, (inte så konstigt tycker jag). Quila var mkt mer nöjd med endast mattes sällskap, och Crimsan betedde sig precis som vanligt i buren, verkade trivas utmärkt ändå :) Så jag tror inte att det andra marsvinet kommer känna sig så ensamt om du låter dem se och höra varandra, (om du inte väljer att ha dem tillsammans direkt dvs). Quila fick i alla fall komma tillbaks till vanliga buren efter ca 5-6 dagar tror jag det var :)
Tack för de långa och bra svaren #20 och #21! Då har jag lite mer koll! Vet möjligen någon av er vilken tråd som är bäst att veterinären syr "ihop" marsvinet med?
#22 Tråden har jag tyvärr ingen som helst koll på. Men jag skulle anta att veterinärerna däremot har koll o använder det bästa för ändamålet :) Mitt marsvin hade någon vit/transparent, plastig tråd, som skulle falla bort av sig självt senare, vilket den gjorde, nån bit då o då :)
En tråd som löser upp sig själv. Bästa är också om de syr intrakutant, alltså i huden så inga stygn ses på utsidan som marsvinet kan bita upp.
Okej, tack för svaren:) då vet jag att dem använder rätt tråd. Blev lite osäker:)
Har hon opererats än??
Nej, i övermorgon ska hon opereras:)
Jag följer och håller tummarna för att allt går bra med operationen och eftervården.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Hej igen! Doris finns tyvärr inte kvar längre, min fine lilla tjej! När veterinären öppnade upp magen på henne för att ta bort äggstockscystorna (som vi trodde att det var) så visade det sig istället vara en stor tumör som hade växt ihop med organen. Har inte känt något sådant på henne när vi hälsoundersökte henne, inte veterinären heller. Så det kom verkligen som en chock. Det var såpass allvarligt så dem inte kunde göra något åt den. Och eftersom att den hade suttit precis vid ena äggstocken så hade det därför sett ut som en äggstockscysta. Veterinären väckte aldrig upp Doris ur narkosen igen. Det hade bara varit onödigt lidande för henne att väckas upp och ha ont för att sen somna igen. Men vi fick säga hejdå och klappa henne medan hon fortfarande var nedsövd, sedan så sprutade veterinären in sömnmedlet som gjorde att hon somnade för gott. Känner mig så himla tom just nu. Har förlorat två marsvin pga av tumör detta året. Känns som jag bara vill lägga ner marsvin helt just nu. Men jag har fortfarande kvar min älskade Jenny och måste göra allt för att hon ska må bra, men det känns väldigt jobbigt att skaffa en ny kompis till henne direkt nu efter Doris bortgång!:( Rip min älskade och underbaraste Doris! Nu slipper du ha ont!
Åh, nej vad syns stackarn) styrkekramar till dig! Rip Doris!
Beklagar,
Kram ♡
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Stackars dig
Vad ledsamt att du förlorade Doris. Tröstkram från mig.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Beklagar verkligen:( ni gjorde vad ni kunde. Vila i frid
Åh va synd! Beklagar 🌺 Sov i ro lilla Doris
#29 Beklagar 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh, vad synd! Rip Doris!
Usch vad sorgligt! Styrkekramar!
Beklagar😕 Vila i frid Doris🌺
Tack för all er fina omtanke, det känns mycket bättre nu. :)