Magert marsvin
Solros och pumpa frön.
Åh vilken fin gammal dam!
Havregryn, Critical Care & kligröt, rekommenderar jag
Glömde jag Oxbow pellets? Det gjorde jag visst. Finns på nätet & hos veterinärer bl a. De brukar vara mycket uppskattade 😉
Havregrynsgröt och lite CC hade jag gett 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för tipsen . Hur gör jag kli gröt`? CC vad är de?
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#5 CC ? Critical Care. Finns hos t.ex veterinären. Är receptfritt, och bra vid stödmatning 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok, Tack!
Det är helt normalt att de magrar av lite när de blir äldre. 7 år är ju faktiskt väldigt gammalt, normalt blir de bara 5-7 år. Så länge hon får fri tillgång till fint hö (ge det ej i höhäck eftersom det kan leda till att hon äter mindre mängd hö), rent vatten och C-vitaminrika grönsaker (variera broccoli, grönkål, lite paprika, vitkål) varje dag så får hon allt hon behöver. Du kan alltid ge henne lite mer grönsaker så här på gamla dar'. :-)
Är hon van vid att få fri tillgång till pellets så kan du fortsätta ge henne det, men om det är något som du nyligen börjat ge henne för att få henne att gå upp i vikt så rekommenderar jag att du sakta introducerar det i kosten. Till en början ex. 1 tesked per dag i någon vecka, sedan en matsked osv. Jag skulle inte ge mer än 2-3 msk pellets per dag till ett marsvin. Tänk på att de är känsliga för förändringar i kosten, och särskilt nu när hon är så gammal så skulle jag vara försiktig med vad jag ger henne och se till att ny mat introduceras sakta. :-)
Ge henne inte solrosfrön, pumpafrön eller andra feta fröer! Marsvin ska ha en fettsnål kost vilket är oerhört viktigt för deras fysiska välmående. Det är inte pga. en fettsnål kost som hon gått ner i vikt, utan pga. att hon är gammal och möjligtvis äter mindre mängd hö. Det är som sagt inget farligt att hon väger mindre så länge hon inte blir väldigt underviktig (till följd av sjukdom).
Havregryn eller kli kan du ge med måtta. Till att börja med: 1 msk kli som blandas ut i ca 2-3 msk vatten. Det ska bli en liten gegga av det. :-) Du kan även blanda i lite upptinade ärtor, det gör det lite nyttigare och brukar uppskattas. Detta kan du ge ca en gång i veckan (i 2-3 veckor). Sedan kan du trappa upp och ge 2 msk kli. Jag skulle inte ge mer än 2 msk kli/vecka till ett marsvin.
Psykisk ohälsa kan också vara orsak till viktnedgång - får hon tillräckligt med stimulans? En större boyta kan också göra skillnad. Var dock medveten om att (gamla) marsvin kan vara väldigt känsliga för miljöombyten.
Vet du hur mycket hon väger? :-)
Medarbetare på vegan ifokus.
Vet inte hur mycket hon väger nu batteriet till vågen har tagit slut skall köpa en ny efter nyår. Hö o c vitamin grönsaker får hon ju o fri tillgång till pellets har hon fått nu när hon blivit äldre för ja vet att de kan tappar i vikt när de blir äldre. Hon är inte jätte mager men har tappat lite till i vikt senaste månaden. Men hon är otroligt pigg för åldern. Hon är uppe på golvet varje dag som vanligt. O lite gos på kvällen.
#9 Av det du har skrivit så skulle jag tro att hennes viktnedgång är åldersrelaterad och ofarlig. Inget som du behöver oroa dig över. Så länge hon inte rasar i vikt och/eller sluta äta, så mår hon nog prima. :-)
Jag skulle dock inte ge henne fri tillgång till pellets (om hon inte är sjuk och är i behov av det). Pellets är ett kraftfoder som inte kan ersätta grovfoder (hö eller grovt gräs) och det bör ges i måttliga mängder. Det kan annars ge mag- och tarmproblem (om det leder till att hon äter mindre hö).
Roligt att höra att hon är så pigg och aktiv, den gamle damen. :-)
#11 Vad gulligt. :-) Jag förmodar att det är hennes kompis till vänster? Kommer de bra överens? :-) För missnöje med sin kamrat kan också leda till att hon äter mindre. Vissa dominanta honor kan bli väldigt "vaktiga" och ska alltid ta för sig först osv.
Men det är superbra att det finns andra marsvin omkring henne. Annars kunde ju det vara en orsak… :-)
Det finns mycket som kan spela in… men hon är så gammal, så därför skulle jag som sagt inte oroa mig. :-)
Två väldigt charmiga kamrater du har…
De är en kastrerad hane hon bor med. Han e gentleman o låter henne äta först. På bilden här slet hon till sig moroten. Ha ha.
#13 Jaha, då är det ju perfekt. :-) Haha, gubben då…
Ja han är verkligen så snäll. Hade en annan kastrerad hane förut han var oxå så snäll. Roffe som bor i marsvins himlen nu.