Inflammation i luftstrupen
Ett av marsvinen här hemma fick en inflammation i luftstupen för ca två veckor sedan. Självklart togs han till veterinären och undersöktes noggrant med bla röntgen. Han åkte därifrån med antibiotika som han skulle äta i 10 dagar.
Kuren är nu slut och jag märkte igår att han andades tungt igen och att det knäppte när han andades som det gjorde tidigare. Han var riktigt dålig och fick lite antibiotika trotts att dom 10 dagarna var slut. Han har idag varit piggare men andas fortfarande tungt med ett knäppade ljud.
Ska ringa veterinären imorgon och be om råd men tänkte höra om någon här inne varit med om något liknande?
Är inflammationen tillbaka?
Stackars liten. Om han har börjat låta tungt när han andas igen, så skulle jag tro att antibiotikan inte lyckades slå ut inflammationen. Det är klokt att du planerar att kontakta veterinären.
Hej igen!
Sherlock som han heter har gått på ännu en antibiotikakur. Andningen är normal igen men under medicineringen åt han dåligt och fick svår diarré. Han har stödmatats för fullt och vi fick ordning på magen med hjälp av risavkok.
Nu äter han själv men är otroligt mager, väger ca 700g. Märkte idag att hans avföring är väldigt mjuk och hittade klumpar med avföring i buren. Sherlock är ca 4-5år så han är ingen ungdom längre. Hans burkompis har börjat försöka ändra på rangordningen nu när Sherlock inte är helt kry vilket inte är det bästa.
Vet inte riktigt vart jag vill komma.
Tips på att få upp honom i vikt tas gärna emot. Han äter just nu Complete pellets blandat med hel havre.
Har funderat på att låta honom gå med en snäll hona när dom ska äta och se om han blir lite piggare av det.
Jag vet inte tips tas gärna emot.
Critical Care är bra att mata honom med för magens skull! Det är väldigt viktigt att du ser till att han äter och får i sig mycket hö också! Han behöver extra mycket fibrer nu när inte magen är som den ska, så det är bra att du ger honom lite helhavre och pellets, som du gör! Sen är det bra om pelletsen har en hög fiberhalt också! Den flesta pelletsen innehåller inte mycket fibrer alls och är allmänt onyttig! Fiberberikade havregryn är också väldigt bra för dålig och orolig mage! Det är väldigt bra att du har gett honom risavkok! För marsvin som behöver gå upp i vikt kan du göra egen kligröt som du gör av någon sorts kli tex kruskakli som du kokar med vatten till en gröt. I det kan du blanda i lite osötad nyponsoppa eller lite mosad banan som smaksättning om han inte gillar grötens naturella smak. Sedan kan du göra egen morots- och ärtpuré med lite honung i som du kan ge honom. Morot, honung och gröna ärtor är väldigt bra för marsvin som behöver öka i vikt, samt om dem behöver mer energi,men ge dock inte för mycket eller för ofta av det. Havredryck är också väldigt bra för marsvin som behöver gå upp i vikt. Det går att köpa i affären! Alla förslag jag har gett som han kan äta för att gå upp i vikt är lagom att ge ca 1-2 gånger dagligen! Sen är det ju bra om du fortsätter att ge honom pellets och helhavre också för vikens skull, men du verkar ju ha full koll på det! Förlåt för att det blev ett så långt inlägg, mycket av det jag skrev kanske du redan visste, men ville få med det för säkerhets skull! När jag väl har börjar skriva måste jag få med allt:D Men du fick lite hjälp och bra idéer om vad du kan ge din lille killa för att öka i vikt och må bättre! Jag hoppas verkligen att allt blir bra med honom igen!!!
Oj, jag glömde säga att du kan antingen köpa Critical Care hos veterinärer eller så kan du beställa från nätet på tex vetzoo.se!:)
Precis som #3 skriver, Critcal care är bra för magen. Eftersom bajset inte ser bra ut är det ett tecken på att magen inte riktigt fungerar som den ska. Förmodligen har han inte fått i sig tillräckligt mycket långa fibrer (som finns i hö). Jag tipsar om fiberpellets - de har gjort underverk på magen för mina omplaceringskaniner, och det ska fungera för marsvin också.
Bekymret med att göda honom nu med massa gott, typ kligröt, vanliga pellets och havre, är att det inte innehåller de långa fibrer han behöver för att få ordning på sin mage. Och han behöver få ordning på magen för att kunna ta upp näringen i maten ordentligt. Så, jag skulle fokusera på magen först, och vikten sen.
Matade honom tidigare med Critcal care men har inget hemma just nu. Ska se om jag får tag i det. Han äter hö men vet inte hur mycket. Vill inte ge honom en massa i pippet utan ser hällre att han fortsätter äta själv. Ska kolla upp fiberpellets :) Tack så hemsk mycket för tipsen. Någon som vet varför marsvin kan får inflammation i luftstrupen?