Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 866 ggr
akittehmonster
0

Gollums tråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Många är bekanta att jag är tjejen som sålde sina marsvin och fick tillbaka dom när det gått så illa att 1 ätit den andra. Jag har nu ätaren kvar, enligt veterinär pga hans ålder och att vi försökt sätta ihop han med unga hanar, och kastrerade honor och han vill ha ihjäl dom , så ska han gå själv. 

Gollum åt ju sin kompis för att han svälte, det betyder att jag har 3 jätte smala marsvin och behöver tips vad jag kan ge dom för att tjocka upp dom! 

Vad jag ger dom nu:
Färska pinnar från fruktträd. 

Vatten i minst 3 vattenflaskor per bur. 
Ensilage (liten mängd pga risken för att de skulle bli kvar)
Pellets och kraftfoder (som jag mixar ihop)
Olika grönsaker.

Marsvin.Fantasten!
0

massa grönsaker, havregryn, tonvis med pellets och gnagarblandning! det är det bästa jag kan komma på för supersmala marsvin!

lycka till!🌺🙂

akittehmonster
0

#1 okej!! :)

Arinah
1

Det bästa är att de  hela tiden ha tillgång riktigt riktigt bra hö. Inte något torrt blekt och luktlöst, utan grönt friskt med tydlig doft av sommar. Inte för mycket grönsaker, det är inte därifrån de mesta kalorierna skall komma. Sen riktigt bra kraftfoder, ingen färgglad blandning, utan ex Selective som mina marsvin älskar, och får när jag har råd till 35 stycken. Kligröt är ett annat alternativ.

Idakarrlsson
0

Som #3 säger är Kligröt är ett bra alt för att få marsvin att gå på sig. Det brukar också vara uppskattat av marsvien. Ett tips kan vara att blanda i lite rivna morötter, persilja eller nått dem tycker om för att få dem börja äta det.  Här finns en artikel om Kligröt  Glad

Skulle inte ge några gnagarblandningar utan ge bra pellets eller havregryn så dem får i sig vad dem behöver av kraftfodret. 🙂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎