Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1307 ggr
Amanka
1

C vitamin chock

Hej igen! Mitt marsvin har bog C vitaminbrist, att det är därför hon vacklar lite. Det pratas om C vitaminchock för att rädda henne, alt extra c vitamin. MEN hur mycket extra ska man ge så dom får extra?

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

Ljungåsen
0

Enklast är att ge askorbinsyra. Marsvinens behov av C-vitamin är ca 1 mg /100 g kroppsvikt. Om man ansätter att marsvinet väger 1 kg så behöver det alltså 10 mg C-vitamin per dag. Detta givet att det inte har någon brist, förstås. Då kan det behövas betydligt mer. Man säger att ungar eller dräktiga/digivande honor behöver 2-3 gånger normaldos.

1 ml (=1 kryddmått) askorbinsyra innehåller ca 180 mg C-vitamin, så det är väldigt små mängder det handlar om för att vara säker på att dagsbehovet är uppfyllt.

Amanka
0

Så om man ger 10 ml till henne då? Hon är 12 veckor gammal. Ger henne ur sånt 1 ml mått

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

Arinah
0

När jag svarade i din andra tråd tidigare idag tänkte jag att det var något du kunde göra på en gång. Och lite fundersam över var ordet chock kom ifrån :) Nu visste inte jag om du normalt sett ger C-vitamindroppar eller tillräckligt med grönsaker. Men för att utesluta en tänkbar anledning var det en akut åtgärd som var lätt att göra omedelbart. Vid det här laget borde du veta om det hjälpt (alltså en rejäl bit paprika eller några korn askorbinsyra på gurka vid 2-3 tillfällen)

Har grisen fortfarande symtom är det något annat som är tokigt. 10 ml askorbinsyra är alldeles alldeles för mycket, det handlar om några korn. Askorbinsyra smakar väldigt illa för marsvinet

Är grisen inte bättre får du be någon kunnig titta på marsvinet, ex en veterinär

Lycka till, och hoppas hon blir bättre

Ljungåsen
0

#2 Jag måste tydligen ha uttryckt mig väldigt otydligt. 10 ml askorbinsyra motsvarar 1800 mg C-vitamin, vilket är 180 gånger mer än vad ett enkilos marsvin behöver varje dag. Även om överskottet kissas ut så är det en väldig (och onödig!) överdosering. Behovet uppfylls, precis som #3 skriver, genom ett antal korn askorbinsyra på gurka. Det är inte alls mycket som behövs.

Amanka
0

Jag ger 10 ml C vitamin som man har i vattnet. Började den kuren idag och enligt min kille vaggar hon inte lika mycket så kör det några dagar,

[AnimeV4]
0

#5 Det är mycket bättre att ge c-vitamin direkt i munnen via en medicinspruta utan nål då marsvin inte dricker så mycket. Då kan man vara säker på att det får i sig vitaminerna. Bra att hon vaggar mindre nu, iallafall!