Gammalt marsvin
Sitter med min lill tjej i knäet och myser. Hon är snart 8 år. . Hon vart lite små stressad utav något och kissade(hon har fått svårt att hålla tätt). Sen började hon rycka i kroppen ganska länge. (Kändes länge iallafall). Sen slutade hon och ligger lugnt nu. Borde jag oroa mig? Ringa vet? Elr är detta något jag får vänta mig pga åldern. Hon har vart trött nu ett tag men är jätte pigg i perioder under dagarna. Hör och ser sämre, tappade i vikt men fick upp henne igen, fått flottig päls och börjat bli kall i kroppen. Jag masserar henne, stödmurar och har mys rullar hon kan ligga i. Mer tips för äldre marsvin?
❤️ Jag har inga bra tips, bara tycker att du ska höra med veterinären om det med ryckningarna/kramperna är något som går att avhjälpa.
Förövrigt låter det som att du är väldigt mån om och pysslar om din lilla gris! Tyvärr är det ju bara så att en dag tar det tyvärr slut… och när det inte är något mys eller livsglädje kvar för tjejen är det kanske snällare att låta henne gå än att ha smärtsamma kramper och kanske ont i leder och njurproblem och allt som blir dassigt när det närmar sig slutet. Stor kram till dig och hoppas din lilla tjej kan få hjälp som fungerar och att hon kan få hänga med och njuta av livet ett tag till!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Du kan ju ringa veterinären och rådfråga angående de där ryckningarna, men de övriga tecknen hon visar tyder ju på hög ålder. Grattis till att du får ha en äldre dam!
Jag skulle ha gett henne lite extra c-vitaminrika grönsaker, havre, havregryn, groddblandning (mycket protein) och grönsaker hon gillar om hon har problem med vikten. Gällande den flottiga pälsen kan du testa att ge vetegroddsolja. Det låter jättebra med mysrullar och dylikt.
Mer om vetegroddsolja: http://smpetshop.se/hund/vetegroddsolja-1000ml.html
Hur mår hon annars?
Tack tjeja^^ är glad att hon kunnat vara med så länge! Ok, kan man ge havregrynen torra? Kom att tänka på olivolja när du skrev om vetegroddsolja. Är det något man kan ge? Minns att vi gav det till min häst som var äldre för leder och hjärta. Askorbinsyra syra? Annars mår hon bra.. men klart det märks att hon blivit äldre och försvinner in i en egen värld ibland. Tror det är att hon hör och ser sämre. Sen vissa dagar är hon jätte framåt.
Havregrynen kan ges torra eller blandas med vatten och värmas till gröt. Jag vet faktiskt inte hur det är med olivolja till marsvin, men du kan ju ta upp det om du ändå tänkt rådfråga veterinären! Askorbinsyra är ren C-vitamin, vilket mina inte uppskattar speciellt mycket (liiite pulver + vatten i spruta) då det nog endast smakar just syrligt 😛Paprika, broccoli och persilja är superbra! Persilja skall dock inte ges varje dag p.g.a det höga kalciumvärdet.
Det är nog ingen fara sålänge hon inte blir helt blind och mår dåligt av det, vissa har ju blinda och/eller döva marsvin som funkar utmärkt iallafall 🙂
Askorbinsyra kan du lägga lite i vattenflaskan. Såpass lite att de inte känner smaken men så de ändå får en liten boost. Lycka till med din gamla dam :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Rekommenderar lite askobinsyra på en grönsak istället så vet man att marsvinet får garanterat i sig allting vilket man inte vet i flaska 🙂
#3 Ja det kan man ge, mina får det dagligen. Ibland får de lite havregrynsgröt med (utan salt, kall) 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hoppas din flicka får vara med länge än!
Håller med om vattnet. Har för mej att askorbinsyran dessutom ganska snart blir förstör i vattenflaskan.
För nåt år sen tog jag bort min gammeltant Towa som blev drygt åtta år. Rätt säker på att hon va stendöv den sista tiden men verkade i övrigt må bra. Till slut magrade hon trots att hon hade aptit & fick stödmatning. Till slut blev hon helt enkelt så tanig & svag att hon knappt kunde gå & då va de dags. Hon va helt lugn hos vet & mumsade gurka ända in i himlen ❤️
Tack för alla tips^^!
Eva L: så sorgligt den dagen dem går vidare.. man är så van att alltid ha dem här. Men känns nu när hon är så gammal som att jag det senaste året accepterat att hon en dag kanske bara har somnat in. Hoppas hon får vara med minst till sommaren i alla fall.. hon älskar att vara ute och äta gräs, då är hon lycklig haha <3
Ja det är det. Jag sörjer fortfarande Towa & saknar henne ❤️Hon vaktade burluckan (den var alltid öppen) mest hela tiden. Stod där & spanade med frambenen på ett trappsteg. Åååå min lilla lurvis.
Njut av den tid ni har 🎈 Du kommer att märka när det är dags.
Vilken fin och sorglig tråd! Så härligt att läsa hur måna ni är om era grisar, och verkligen vill göra allt! Men så sorgligt med.. men din tjej måste ha haft en underbart marsvinsliv iallafall!