Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2057 ggr
Marsviin
0

Okej burmått?

DEn buren jag har till mina tre marsvin är 116*57 cm. Tycker ni det är okej storlek för tre marsvin?

FeliciaS
0

Ja, det tycker jag om man har de ute varje dag. Min bur är väl några centimeter (119*59) större bara och jag har tre marsvin. Fast det är väl i minsta laget, jag har en bokhylla som jag håller på att göra ordning. Den är nu 171*59 cm men jag ska kapa den till 150 cm längd ungefär till mina 3 grisar…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

flass
0

Om man vill vara riktigt snäll mot marsvinen så tycker jag att det behövs någon decimeter till, men det är ju VÄL inom ramen för vad som är lagligt.

Jag har en tvåvåningsbur där varje plan är 1 x 0,5 meter, och jag har två marsvin. och just nu använder jag bara ett plan för jag jobbar på att säkra rampen upp så de inte kan skada sig. och jag har lite dåligt samvete varje dag för att de har för liten yta att röra sig på. men snart så.

paronskrutten
0

en 90x50 är laglig att ha tre marsvin i, det är en bra storlek. Jag har fem tjejer i två ihopsatta burar på vardera 100x50.

Dom får dock springa 6 dagar i veckan minst.

Helena

toodiloo
0

men då skullejag kunna ha 3 st i min 50*100 bur alltså?

paronskrutten
0

Ja, det är lagligt, men  inte så bra mot marsvinen

Helena

Blondi3
0

min bur e 100x50 och jag tycker den är liten för två marsvin ?! men det e kanske inte för litet ?

FeliciaS
0

Min bur är 136*60 och jag tycker att den är för liten till tre marsvin. Fast jag har en övervåning på 50*50 cm också :)

Att ha tre marsvin i en bur på 100*50 är på tok för litet.

Mvh Felicia

Chippers
0

90*50 bra för 3 marsvin? Ojoj, det tycker jag är … otroligt trångt för 3 marsvin. Jag skulle aldrig kunna klämma in 3 marsvin i en bur som är mindre än 120*60 (!)…. mina 3 tjejers bur är 200*60 och jag tycker den är lagom..

Kanske är lagligt, men är det verkligen rätt mot marsvinen? Jag tycker inte det, man måste tänka lite själv också ;)

#6 Den funkar ju. Men vill man ge sina marsvin lite mer utrymme och så är en 120 bur bättre ;) Men nej, för litet är det väl inte, bara dom får motion ute på golvet dagligen en stund ;)

trocadero
0

Jag tycker man kan ha precis så många marsvin en en bur som man får enligt lag. Det viktigaste är ju att marsvinen trivs ihop. Två marsvin i en 120*60 bur dom inte trivs ihop har det extremt trångt. 4 marsvin i en 120*60 bur som trivs ihop har väldigt mycket yta att springa på och har det inte trångt alls. Sen tycker jag att det är viktigare att ha en stor bur sen om man har 2 eller 7 i buren spelar mindre roll så länge man följer lagen och marsvinen trivs ihop.

Abico
0

#9 - Jag tycker nog du har en poäng där ^^

Hanna 

paronskrutten
0

Jag menade att hennes bur var en bra storlek, min mening missuppfattades lite..

Kan skriva om: en 90x50 är laglig att ha tre marsvin i, din bur är en bra storlek.

Helena

Chippers
0

En bra storlek? Njae, inte för 3 marsvin… ja, laglig, men absolut så tycker jag att det är på tok för liten för 3 marsvin, hur bra de än går ihop. Jag tycker att lagens mått på burar, är otroligt små!
Jag tycker att en bur för 2 marsvin är en 120 bur lagom, kan funka med 3, men det blir lite litet tycker jag ändå. Även om marsvinen går bra ihop.

Och nej, jag tycker absolut inte att man kan ha precis så många marsvin man får ha enligt lag i en bur. Även om 3 marsvin trivs ihop i en 90*50 bur blir det extremt trångt! :S Sen tar ju ev hus/leksaker plats också. Jisses.. förstår inte hur man kan ha så litet för fler marsvin. Jag har 90*50 burar för ensamma hanar. Och det tyker jag är lagom.

FeliciaS
0

#12 Håller med!

Men varför har du hanar ensamma? De har ju samma rätt till att bo med andra marsvin som honorna..

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Hennes hanar går ju i avel.

Helena

Chippers
0

#13 Tack :)

#14 Ja… och även dom som inte går i avel går inte ihop med andra hanar (fast jag har kastrerad hane + hona i två burar). Alla mina marsvin bor i samma rum, blandade kön så det funkar inte med hanarna ihop. Men hade tänkt att testa med en hanbebis till en kel hane..

Självklart funkar annars hanar oftast ihop med varann precis som honor.

Blondi3
0

#8 Ja ute är de varje dag, minst en timme :) Vill köpa ny bur till dem eller rent av bygga en men just nu har varken pengar elr tid funnits

Vad brukar en 120 bur ligga på?

FeliciaS
0

#15 Okej ;)

#16 Olika.. Jag säljer min (i mkt fint skick) för 500 kr. Använd 2,5 år. Nypris 699 kr.. Kolla på Blocket ;)

Mvh Felicia

Blondi3
0

#17 OKej :) Synd du bor så långt bort ^^ hihi .. Ska leta upp en ny bur till mina killar :)

[starlights]
0

#12 & # 17Men snälla, hon har en bur som är 116*57cm, som ni inte tycker är ok till 3 marsvin. Men en 120x60cm bur är bra?
Det skiljer ju bara 4cm på långsidan och 3 på kortsidan, det gör absolut ingen skildnad!
Hon tar ju även ut dem så de får springa av sig på stora ytor.

Jag tycker att buren är lagom till 3 marsvin. Tycker inte att du ska behöva köpa en ny bur.

#17 Tycker det verkar som du bara vill få sålt din bur….

Chippers
0

#19 Nej nej! Nu har du missuppfattat, jag pratade inte om trådskaparens bur! Utan om att vissa säger att det funkar bra med att ha 3 marsvin i en 90*50 bur, det var det jag skrev om. Kommenterade inlägget ovan. Ber om ursäkt, glömde skriva att jag skrev om det ;P

[starlights]
0

#20 Aha ok. Jag trodde du menade TS bur då du skrev i #8 om 90x50cm buren.

Chippers
0

#21 Ja, men sen fortsatte vi ju diskutera om det.

[Liinda]
0

Men så ska man ju inte heller glömma bort att det är meningen att dom ska få motion också och får dom springa flera timmar per dag så tycker inte jag det är nåt problem med 3 marsvin i en 120x50 bur. Det är ju inte meningen att dom ska motionera i buren. :)

FeliciaS
0

#19 Vadå för litet med 116*57 cm och inte med 120*60 cm? Det har jag inte skrivit! Jag tycker att båda är för litet till 3 marsvin! ;)Vadå "bara vill få sålt min bur…?" Det bryr jag mig inte alls om bara, jag behöver den nästa sommar - satte in annons för att sälja den om någon ville köpa den. Kan lika gärna säljas nästa år.

Mvh Felicia

toodiloo
0

vad är lämpligt burmått för 4 marsvin då?

FeliciaS
0

#25 Byt inte ämne ;) Det får diskuteras i din tråd.

Mvh Felicia