Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 6052 ggr
Kiddoo
0

Roliga lekar?

Hejj :D jag undrar om någon har nå roliga lekar att tipsa mig om, dom jag brukar köra verkar inte vara lika roliga för dom längre, så de skulle vara lite kul att utbyta lite tips :)

ElinaK
1

Skriv gärna ut dina lekar också!

Jag har ju ett helt rum som mina marsvin får gå i. Morre o Korven går på ena halvan. Jocke i mitten (i sin bur) och Morötterna och Berta på andra sidan.

Har olika hinder och gömställen på båda sidor (de får hoppa in och ut ur buren som de vill) Så Morötterna och Berta är ganska bra på att hålla igång sig själva. De har race en viss runda som de hittat på själva, som de springer runt o runt o runt.

Ett tips jag har : Som jag nämnt här förut, som jag brukar göra, är att gömma potatis (kan ju såklart använda annat också men jag tycker det verkar bra med naturtroget, potatis som ligger i backen i vanliga fall) i spånet så får de böka o leta reda på det själva. I början kunde jag bara täcka för lite (förutom för Morötterna hon var kung redan från början) men nu kan man gräva ner dom jättelångt och de hittar. Jättekul och stimulerande för marsvin, då bökning är deras naturliga beteende!

Kiddoo
1

Hmm, låter ju hel kul det där med potatisen :D undrar om mina skulle förstå det, man skulle kunna tro att dom är lite senila ibland :P hm, jag brukar (jag har ju som sagt dom i mitt rum och min ramp är trasig) men iaf, jag brukar släppa ut dom så ofta och så länge det går, så först får dom rejsa runt ett tag, sen när dom börjat tröttnat brukar jag binda en gurkbit eller annat bra i sytråd, och den binder jag då fast under sängen (jag har en hög säng, vilket är bra för då om jag sitter på golvet ser jag lätt hur dom grejjar där under) så får dom försöka ta ner dom, det är åxå bra för stimuleringen av balans :) så brukar jag leka kurragömma, jag lägger mejj under en filt med några gobitar (på golvet) så får marsvinen försöka böka sejj in i filten till mejj, och när dom kommit in får dom belöning :P

ElinaK
0

naaw.. va gulligt kiddoo! :D

Kiddoo
0

Hehe, dom verkar uppskatta det också :D dom vet precis vad som är på gång när filten är på golvet, så det är lite små kul att göra det, för dom gör verkligen sitt bästa för att komma in under filten :P

Nicey_och_Smulan
1

Gammalat tråd inser jag nu, men jag slänger in ett tips som jag ännu inte själv prövat med det låter väldigt roligt. Hittade det på: http://www.marsvinsplaneten.nu/

Hitta godis i färgglad matskål
Ställ ut fyra matskålar med varsin färg; röd, grön, blå och gul. Ställ dem med ett stort mellanrum mellan varje. Lägg godis i varje skål så att alla luktar, men låt det bara ligga kvar i en av skålarna. Gå några meter bort med marsvinet och låt det gå fram till matskålarna för att hitta godiset. Ha alltid kvar godiset i samma skål. Byt plats på skålarna och lär marsvinet vilket färg det ska gå till.

Thea-Cazzy
1

#0 Prova att ta en grönsak, eller frukt, och hänga i taket på buren låt sedan marsvinen försöka få tag i den. Men häng det inte för högt upp så dom inte når det, lite som en piñata XD

Nicey_och_Smulan
1

#6 Haha en marsvins-piñata…haha…. Har set att en del har det i sina burar. verkar käckt då marsvinen får jobba likte för godsakerna :)

3velina
0

Till mina förra marvsin hade jag en slags "hängmatta/bro" gjord utav träpinnar med kedjor som satt fast i alla fyra ändarna. Man kunde vinkla den som man ville och man kunde ha den antigen hängande som en hängmatta eller liggandes i spånet så att marvsinen kunde krypa under det. Jag hittade tyvärr ingen bild på liknande.

TRASAN
2

morotbilen!!!!!! hehe ta en stor morot o fyra tandpetare o skiva gurka 4st normalbitar eller 4st morotsbitar som hjul. man får ta hål med en gaffel till petarna i sidan på moroten o sätt på hjulen haha o ett hål i nosen på moroten o ett bit snöre o dra den sen jättekul jag lovar er. mvh trasanSkrattande

Thea-Cazzy
0

Haha, det låter kul, det ska jag prova Glad

Nicey_och_Smulan
0

#9 Låter som en rolig grej att göra. Men vad är meningen? att marsvinen ska springa efter? Räcka ut tungan

TRASAN
0

ja om det går o rulla den det kan vara lite bökit i början men det är kul . prova vet jag .Skrattande

[MatildaW]
0

Ooh, roliga lekar Skrattande

Nicey_och_Smulan
0

# 12 Haha, låter helt crazy… förstår inte riktigt meningen. Men någon dag då jag har tråkigt ska jag göra en liten bil haha… Jag slår vad om att mina snuttar bara kommer bli rädda och springa o gömma sig…

TRASAN
1

ja dom blir lite rädda o undrar vad det är som kommer över golvet. men sen får dom smak på den o jagar den sen man får ju ha tålamod. det funkar på mina marsvin dom tycker det är jättekul o (jag) oxå så klart. prova ni har en rolig lek sen med era marsvin. mvh trasan Glad

ciss
0

Låter jätteskoj! :)
Ska prova det där med morotsbilen.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

TRASAN
0

hej hoppas ni har provat min morotsbil. undra om det gick bra? hihi det är lite pill med den men sen när det funkar får ni många goa skratt. Cool

[MatildaW]
0

#17. Jag försökte bygga en igår faktiskt, men jag av upp efter en stund :P så dom fick gurka och morot försejj istället ;D

TRASAN
0

ja det är lite pill i början. det tog mej en månad innan jag fick ihopa min morotbil man måste ha tålamod hehe hihi kjam

[MatildaW]
0

#19. Hehe, jo jag förstod det, ska försöka mig på det snart igen :)

Stella75
0

Vad kul lekar ni kan komma på,men det där med frukt/grönsak i taket på buren,där måste jag ha 2 annars blir det aj,aj istället för kul,kul.:-)